Gå til innhold
Arkivverket

[#56261] Hvem var lagmannen?Tingsak på Spæren tingstue, 3/11-1651


Gjest Sven Erling Fyhn Svensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Kort resyme:Rasmus Jørgensen stevnes til tings på denne datoen av Jørgen Pedersen,velfornemme mann,borgermester Hans Eggertssøn Stockfleths tjener.Stevningen skjer på vegne av nå avdøde tjener,Peder Hansen,fordi Rasmus skal ha solgt en (brun,gammel og tydligvis svakelig vrang(!))hest den 9/9-1649 på Landfalløya, for 13 riksdaler.Saken er riktig fornøyelig å lese.Det gamle øket går likegodt bort og drukner i et vann ved Bragernes! samme natt den ble solgt,og nå vil Stockfleths nye tjener heve kjøpet og forlanger pengene tilbake.Sålangt alt vel.På meg virker det som om Rasmus skulle reise ned fra Hokksund til Landfalløya for å møte Peder Hansen ('...der hand bleff beschichet til landfaldøen...')SÅ KOMMER DET:'..Mens bereter det hand gaff til giensuar,iche at have stunder eller tid,at Komme til peder hansen,TIL HAND HAFFDE LAUGMANDENS PENGER AT FORREIXSE MED..'.Dette tolker jeg som at Rasmus kanskje på denne tiden er denne for meg ukjente lagmannens tjener,og må vente på sin prinsipals penger(kort og godt reisepenger)før han kan reise ned til Landfalløya.Jeg har sett på et kart i Norsk Historisk Leksikon over lagdømmenes inndeling i året 1640(cirka),og på meg virker det som om vi snakker om Tønsberg lagdømme,skjønt grensen til Christianias gikk ikke særlig langt unna Hokksund.Kartet er ikke det beste så her er jeg litt på dypt vann.Får vi identifisert lagmannen,vil det hjelpe meg mye å få kartlagt Rasmus sine gjøren og laden før han utnevnes til bondelensmann på Eiker i året 1662.Mvh og god natt,Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Sven ErlingJeg slo opp i Norske-Rigsregistranter (utlagt på Digitalarkivet blant digitaliserte bøker), bd. 9 og 10 og finner at Peder Lauritssøn er nevnt som lagmann i Tønsberg både 1648 og 1652.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

God morgen alle sammen, og tusen takk for oppslaget ,Tor!!.Kjennes denne Peder Lauritssøn med noe slektsnavn, og var han kanskje dansk??.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.