Gå til innhold
Arkivverket

[#56269] Andreas Wølner, hyttemester på Kongsberg


Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Blomquist

Andreas Wølner var født ca 1711, hyttemester ved sølvgruvene i Kongsberg fra 1738. Han var gift flere ganger, og fikk mange barn.Noen som har ide om hvor denne personen kommer fra??MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Det fantes eldre Wølnere enn Andreas på Kongsberg, f.eks. en geschworner Christian Wølner rundt 1711. Så Andreas var vel trolig fra Kongsberg. Har du lett etter dåpen hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du søker under Kongsberg her i arkivet finner du flere skifter der Andreas Wølner er nevnt. Legger en lenke til en av skftene, de gir gode opplysninger om familierelasjoner, pluss litt til: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kirkebøker finnes i Kongsberg digitalisert fra denne tiden, riktignok ikke så enkle å lese, men døpene er ført på årstall, så det er bedre enn å lete i kronologiske lister. Legger ved boka med dåp 1711 +++ LenkeLykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Til Stig. Ja jeg har fosøkt å finne dåpen i Kongsberg, men kirkeboka for perioden er ikke akkurat lettlest, så det er nok en mulighet at jeg kan ha oversett noe. Jeg får prøve igjen for årene 1710-11 og 12.Til Gunn. Jeg har sett litt på skiftene, men har hittil ikke funnet hvor han kommer fra. Men takk skal du ha.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Riktignok står det ikke i skiftene jeg har sett hvor han kommer fra, men har er i alle fall nevnt navn på hustruene i dette skiftet, skulle tro han kom fra Kongsberg men at hans far muligens kom utenlands fra?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da fant jeg oså dåpen i 1710, som Stig nevnte, her nedest til venstre i kirkeboka: LenkeHer er Christian Wolnes sønn døpt, og om du er heldig så greier du å tyde faddere i 150% forstørrelse.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Iflg. Huhnhauser: Die deutsche einwanderung in Kongsberg er den første av slekten Wølner kommet til Kongsberg/Eiker i 1621. Det er Jacob Wølner som skal være født i Freiburg ca 1590. Han kommer med sin ca 4 år gamle sønn Christopher. Av etterkommerne etter Christopher Wølner nevnes Christian Wølner født 1671 i Kongsberg. Hans barn er Hans Daniel, døpt 9/4 1703, Niels døpt 12/7 1704, Anders døpt 10/10 1705, Peer døpt 25/2 1707, Anna Cathrina døpt 15/7 1708, Andreas født 13/5 døpt 16/6 1710 og Maria døpt 26/10 1715, alle i KongsbergAndreas Wølner blir hyttemester i 1738, går av med pensjon 6/7 1792 og dør 13/11 1796.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Det er riktig dåp som Gunn har funnet i (11). Navnet på far er Christian Wølner. Fadderne er Mag. Jørgen, Eilert Hermandsøn, Maren Adam Zieners, Maria Vitii?? Bierings. Dåpen er forettet av M. Wiese.Andreas er født 13. mai 1710 i Kongsberg. Foreldrene var Christian Christophersen Wølner og Anne Andersdatter Ibsen. Andreas er 3. genearsjon Wølner som er født i Kongsberg.Andreas giftet seg med Isabelle Catrine Jørgensdatter Schrøder, datter av Jørgen Andersen Schrøder og Christine Barth. Skifte etter Isabelle i Kongsberg den 23. nov. 1767. Andreas blir gravlagt i Kongsberg den 22. nov. 1796. Andreas og Isabelle fikk 8 barn som jeg vet om mellom 1738 og 1750. Alle døpt i Kongsberg.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Fortell meg hvem eller hva du er på jakt etter innen slekten Wølner så kan jeg sikkert hjelpe deg. Jeg sitter med en god del info på denne slekten fra Kongsberg.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Hei Remi. Var på jakt etter forfedre til Hedrum og Larviksfolk generelt: Ref. følgende:Maren Andreasdatter Wølner f. 1739 på Kongsberg giftet seg med Gregers Jensen Sinclair.Deres sønn Peder Gregersen f. 1770 på Kongsberg giftet seg 1797 i Kongsberg med Berthe Marie Steffensdatter Roos.Deres datter Maren Pedersdatter f. 1800 på Kongsberg giftet seg 1829 i Kongsberg med Hans Jacobsen Ørbeck.Deres sønn Klaus Andreas Hansen f. 1842 på Kongsberg giftet seg 12/4 1874 i Hedrum kirke med Maren Andrea Larsdatter f. 1751 i Hedrum.Disse er da opphav til etterkommere i Hedrum og Larvik.Hvis du vil ha det jeg har av etterkommere på dette, må jeg nesten sende deg det på mail.MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

OK, Terje. Bare lurte på om du letet etter flere Wølnere.Jeg har registrert Peder Gregerssen Sinchlær fra dåpen i Kongberg kirke den 12. mai 1770, men har ennå ikke registrert noen ektefelle eller etterkommere. Det hadde vært fint å fått tak i. Du finner mail-adressen min her under nestleder: http://bu.disnorge.no/styre/ helt til høyre på siden der navnet mitt står.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Terje! Jeg er etterkommer av Hans Hansen(tvillingbroren til Klaus Andreas)f. 1842 på Kongsberg.Jeg har lett etter Klaus Andreas i 1900 tellingen, men fant han ikke. Derfor var det så flott å finne ut (fra denne debatten) hvor han tok veien. Jeg ser at denne debatten er fra 2008 så du har vel kommet langt på vei i din søken når det gjelder denne slekten. Jeg sitter inne med en god del opplysninger på før og etterslekt hvis du er intr. Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Terje! Jeg har forsøkt å sende deg e-mail, men den vil ikke gå igjennom av en eller annen grunn. Kan du kontakte meg? nilsensigridellen@telia.com Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.