Gå til innhold
Arkivverket

[#56270] Edvard Georg Myhre, født 1838 i Trondheim


Gjest Per Arne Gransæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Arne Gransæther

Anna, en datter av Edvard, ble gift med en i min familie. Jeg forsøker å få flere opplysninger om Annas opphav, de jeg har er med få unntak fra folketellingene. Spesielt er jeg interessert i finne ut hvem som er mor til Johan, den sønnen som bor sammen med Edvard i 1900. Edvard bor ikke sammen med sin kone Johanna Myhre i 1900, ryktet her sier at de ble skilt, stemmer det?MVH Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I kolonnen lengst til høyre står: Opgivet af Barnemoderen som hennes 5. barn, det 4. med Myhre, som iøvrigt har havt 6 ægtefødte Børn og flere uægte.Skriften er så liten - kan ikke garantere at jeg har lest riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Takk for alle svarene Astrid! Det sies at Anna flyttet hjemmefra fordi hun ikke orket med farens levemåte og det kan jeg forstå. I folketellingene 1865 og 75 er fire barn nevnt. Den første er født før de giftet seg og de tre første har jeg funnet i kirkeboka, men ikke den siste dvs. Helma. Det står at han har 6 ekte barn og flere uekte. Han bør ha 2 eller 3 barn til med sin kone Johanna. Det at jeg ikke finner Helma kan det være slik at det også for henne gikk flere år før hun ble døpt? Hva med kirketukten?Anna kom til Eidskog i 1879 sammen med sogneprest Nielsen som kom fra Vega. Der giftet hun seg med Ole Hesbøl og de fikk 7 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I kirkeboka av 1886 (5) ser det ut til at Oline Emilie Haugan også var mor til gutt 49, men han hadde en annen far og var født 1878. Videre ser det ut til at Oline og Edvard bodde sammen med disse barna i Hytten ved ?. Det er kanskje den samme hytten i Elsterparken i Ila hvor Edvard Myhre bodde sammen med Johan i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Takk Astrid. Jeg har gjennomgått de fleste konfirmant lister og funnet et barn til: Marie f. 05.12.1862 og døpt 19.04.1863 i Vår Frues Kirke, moren er Marit Erlandsdatter.Det ser ut som vi mangler navnet på 4 barn, de 2 yngste fra ekteskapet og 2 med Oline Emilie Haugan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Jeg tror det er Lina Haugan f. 1841. Antall barn (3) og Oluf stemmer. Hvor er Kofodgjelene 9f ? Beklager, men jeg har problemer med å gjøre lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Det kan være Oline Emilie som i 1865-tellingen for Trondhjem bor i Ila, i 'ny Huse uden Nommer, nye Gades søndre Side i Ihlen, Trondhjem', som Lina Haugan, Logerende, med yrke 'uanmærkelig næring', ug, 24 år gammel, og født i Trondhjem.' Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A16 (1840-1847), Fødte og døpte 1841, side 24, nr. 60: født 26. mars, døpt 2. mai: Oline Emilie Hauan med foreldre matros (?) Sigismund Christian Hauan og Berith Martha Skjølberg.Kan dette være denne Oline Emilie Hauan være Lina Haugan i 1865 og 1875 tellinga for Trondheim?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Beklager, men den Oline som er døpt i Domkirken 2. mai 1841 er nok ikke den riktige. Hun har navnet Oline Cecilie og bor sammen med sin mor som er enke, i 1865.Da er det bare å lete videre ......Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Ila, Ministerialbok nr. 603A06 (1896-1932), Døde og begravede 1896, side 316. nr. 35:død 10/12, begravet 16/12 1896: Oline Emilie Hauan, ugift, født 1841-5-9, Vår Frue sogn. Bosted ved død er oppgitt til Hytten. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Her er konfirmasjon og dåp:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Klokkerbok nr. 602C06 (1853-1858), Konfirmerte 1857, side 188, nr. 16Konfirmasjon 4. Octbr. 1857 : Oline Emilie Hauan f. 9. Mai 1842, døpt 19. Juni 1842 i Thjems Frue kirke. Foreldre: Arbeidsmand Andreas Pedersen Hauan og kona Ane Johansd.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Klokkerbok nr. 602C04 (1833-1845), Fødte og døpte 1842, side 194, nr. 47:Født 9. Mai, døpt 19. Juni: Oline Emilie med foreldre jægtmand Andreas Pedersen Hauan og kone Ane Johansdatter. Det står noe om hvor de bor men jeg klarer ikke å tyde det.I ft 1865 for Trondheim : Andreas Hauan, sivilstand: f, (fraskilt), 56 år, født på Hittren, inlogerende Jægtmand i Gjetveiten 9 hos gårdeier skomagermester Martinus Nicolai Sivertsen. Muligens Oline Emilies far?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Takk for hjelpen RandiI folketellingen for 1865 har vi to aktuelle personer: Emilie Haugan, og Lina Haugan, begge 24 år. Hvem av disse som er født 9/5 1841 er for meg uklart.I 1875 har vi Lina Haugan f. 1841 med 3 barn, kfr. innlegg 12. Den eldste sønnen heter Oluluf f. 1867. Vi kjenner til at Edvard Myhre har en sønn Oluf, f. ¾ 1867 og døpt 23/6 1867 i Vår Frue Kirke, med Oline Emilie Haugan f. 1841. Jeg har forsøkt å finne hennes to andre barn, Emiel f. 1870 og Anna f. 1872 alle med etternavn Haugan i konfirmantlistene for Ila uten å lykkes. Om dette er riktig Lina så er det flere navnlikheter: Emilie – Emiel og Ane – Anna. Dersom Lina er Edvard Myhres samboer kan det være problemer med å finne Emiel og Anna blant døpte. Hennes barn nr. 4 og 5 ble døpt på samme dag, 8 og 4 år etter fødselen, kfr innlegg 5, 6 og 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei! Her er dåpen til Emil: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Klokkerbok nr. 602C08 (1864-1872), Fødte og døpte 1870, side 296-297, nr. 227:23. oktober 1870, 19. søndag ef. T. kl. 12 døbes Gift mand bordskriver Edvardt Myhre og Pigen Oline Emilie Hauans uægte Barn: Emil Gotfred, født 22. mai, d. a. i Ihlen. Opgivet af Moderen. Begges 2. leiermaal. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her kommer Anna:Vår Frue kirke 1870 nr. 211: født 31. januar, døpt 8. september: Anna Emilie, uægte, med foreldre gift mand bordskriver Edvard Myhre og pigen Oline Emilie Hauan i Ihlen.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Klokkerbok nr. 602C09 (1865-1877), Fødte og døpte 1872, uten sidenr. Oline Emilie Hauan født i 1842 er nok den riktige. Noen har vel skrevet feil fødselsår en gang og det er blitt hengende ved.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Som fadder på Anna Emilie født i 1872 er oppført Julie Hauan.Vår Frue kirke dåp 1851 nr. 218:født 29. oct. døpt 14. des. Julie Marie med foreldre Jægtmand Andreas Pedersen Hauan og hustru Ane Johansdatter, logi hos i ?? Nielsens gaard i Brattørveita.Tydeligvis Oline Emilie Hauans søster.Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue Kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A10 (1848-1859), Fødte og døpte 1851, side 12. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Kjempefint, tusen takk RandiVed sønnen Johans dåp i Ila Kirke den 20/8 1886 står det: ”Oppgivet af Barnemoderen som hendes 5. barn, det 4. med Myhre, som iøvrigt har havd 6 ægtefødte Børn og flere uægte' I folketellingene 1865 og 75 er det bare 4 barn. De tre eldste har jeg funnet i Vår frue Kirke og det første, Jacob Andreas, er født før de giftet seg og døpt 5/4 1858, Edvard Gerhard døpt 6/1 1860, Anna Gunneli Josephine døpt 27/10 1863. Den yngste, Helma f. 1863, har jeg ikke funnet. Jeg er ikke kjent i Trondheim. Hvor kan en forvente å finne Helma og eventuelt de to andre?Ved folketellingen i 1865 bodde de i Møllehaugen nr 6 og i 1875 Iløren Langvolden 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er Helma:Vår Frue kirke dåp 1863, side 84, nr. 253: født 2. novbr.- døpt 27. decbr. Helma Marie, foreldre Edvard Georg Myhre og Johanna Rebekka født Johnsen, Ihlen.Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue Kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A13 (1860-1872), Fødte og døpte 1864, side 84.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.