Gå til innhold
Arkivverket

[#56271] Rebekka Larsdatter død på Grefsengeie, Nes 22. juli 1850


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Er det noen som har vært borte i denne dama? Hun var gift med Nils Poulsen f. 1804 på Hjelteie, Nes (døpt 23.2.1804)De hadde barna Agnethe f. 1837 Petter f. 1839 - d. 1850 Martin f. 1842 Ludvig f. 28.12.1847Jeg har ikke vært i stand til å finne vielsen mellom Rebekka og Nils og ei heller flere opplysninger som gjør at jeg vet hvem som er Rebekkas foreldre. Noen som kan hjelpe?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Linken funket vist ikke.IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download-------------------------------------------------------------------------------- Niels Or Nils Poûlssen Pedigree Male Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 29 JAN 1804 Gielthielt, Nes, Hedmark, Norway Christening: Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: Rebekka Larsdatter Family Marriage: About 1830 Nije Kirk, Nes, Hedmark, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Den i nr. 3 er nok den riktige men den gir meg liksom ikke mer enn jegt allerede vet. På Nils sin side har jeg opplysningene, men det er Rebekka som er problemet.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Ja det er forsatt riktig Rebekka. Jeg vet at hun ut fra 'utregning' skal være født ca 1807, men noe mer har jeg ikke klart å finne.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Hmm, det er første sporet jeg ser av ei Rebekka født i riktig tidsperiode og i vettug avstand til Nes på Hedemarken. Dette må jeg nok se nærmere på. Takk så langt.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Har nå sittet og lett etter Rebekka døpt i perioden 1805 -1809. Den eneste jeg har funnet i Sørum til nå er denne: LenkeEtternavnet på faren stemmer jo overhodet ikke.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Jeg har funnet en trolig kandidat: Rebekka Larsdtr. Østre Aulieie i Nes Akershus f 1805 som datter av skolemester Lars Olsen og Anne Olsdtr.(hans 2. kone). Hun hadde følgende helsøsken: Marte 1797, Mari 1799, Oline 1801, Ole 1803, Anders samme år som Rebekka 1805. Kilde: Gardshistorie Nes på Romerike bind V s 358. Det er hun som blir gift med Nils Paulsen fra Nes Hedmark i Sørum i 1835. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Dessverre står det ikke flere opplysninger i bygdeboka. Det viser seg at bygdeboka har feil årstall for Rebekka. Hun ble døpt 20 sept i 1807 Lenke Mora har fått feil patronymikon i kirkeboka. Det står Hansdtr. men skal være Olsdtr, Har sjekket dåpen for Ole 1803 og Anders 1805 og der står det Olsdtr. og det er utvilsomt samme foreldre. Faren Lars Olsens første kone het Hansdtr. og det er kanskje forklaringen på feilen. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Takk Magne, 1807 stemmer jo også forøvrig bedre med alder oppgitt ved vielsen i 1835. Nå er jo bare spørsmålet om jeg finner noe mer om Rebekkas foreldre og evt. besteforeldre :-)Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Bygdeboka har trolig forvekslet to gårder i Nes som begge har navnet Auli. Foreldrene til dem som er oppgitt som helsøsken til Rebekka tilhører gnr 158 bnr 1 og hører hjemme i hovedsognet. Den Lars Olsen som er far til dem er f 1770 d 1811, er ungkar da han blir g.m. Anne Olsdtr. ca 1774 - 1826 Hans far er Ole Larsen Auli 1744 - 69 og moren Marte Nilsdtr. Vennevold.1746 - 1820. Familien finner vi bind IV av Nesboka s. 285. Synd, men dette er nok ikke foreldrene til Rebekka slik jeg antok. Hun er født på Aulieeie under g.nr 200 som ligger i Udenes sogn. Hvem som er hennes foreldre er det vanskeligere å finne ut bortsett fra navn og sted. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Magne, hvilke kirkebok er det lenken i (17) viser? Vanskelig å se ut fra jpg-bilde. Permanent sidelenke er bedre å bruke (synes jeg da).Må prøve å finne ut av dette. Når jeg førstes har kommet hit etter så mange år uten noen spor, så må jeg prøve litt til.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.