Gå til innhold
Arkivverket

[#56272] Rasmus Jensen og Elisabeth Nielsdatter gift 1845 Rødøy


Gjest Arnt Stavne
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt Stavne

Hei,har litt problemer med å finne dette ekteparets aner.I kirkebok for Rødøy 841.A09 Folio 73Ægteviede 9.11.1845Ungk. Rasmus Jensen, fødested og opholdssted: Mykø - Tjong, 25 år, far: Jens NilsenPige Elisabet Nilsdatter, fødested og opholdssted: Seglfore - Tjong, 26 år, far: Nils OlsenForlovere: Peder Olsen Tjong og Lensmand ChristiansenDen eneste Rasmus Jensen jeg finner døpt i Rødøy er Jens Jørgensens sønn født i 1819, så jeg antar at det er feil navn på hans far. Det er også den eneste Rasmus Jensen jeg finner i avskriften av de militære mannskapsrullene for Rødøy 1809-1835.Den ensete som kan passe som Elisabeth er Lisabeth Necholina født 1817, far Nils Hansen, i så fall er også farnavnet hennes feil i kirkeboken.Finner ingen skifter i Svein Edvardsens avskrifter som gir opplysninger om deres opphav.Er det noen som kan gi meg opplysninger som bekrefter eller avkrefter disse opplysningene, eller har opplysninger om deres aner er jeg meget takknemmelig.Mvh. Arnt Stavne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Kan det være Jens Jørgensen,far til Rasmus som er nederst på listen,fostersønn,i 1801 på Møchen?(Omskriving for Mykø eller Møkien)LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Kan det være Ingeborg Hansdatter,nr460,gift med Peder Nilsen,nr 459,som er mor til Jens Jørgensen og Elen Svendsdatter,nr 462 på tellingen 1801 for gården Møchen?Når Jens blir døpt står det at det er moren Ingebor's 2 leiermål.Når Elen blir døpt står det at moren er Ingeborg Hansdatter. Elen Maria Svendsdatter:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=rodokrk&gardpostnr=5422&merk=5422#ovre>LenkeTelling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Mange takk Ann-Mary,lysningen ga jo mellomnavnet til begge samt opplysningen om at begge både er født og konfirmert i sognet, så nå passer det hele mye bedre når jeg ser bort fra patronymikonet på fedrene deres ved vielsen.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Jens Jørgensen døde i 1839, og det var skifte etter ham på Mykøen (ble uttalt Mykjjøyæ) i 1841. Svein Edvardsen transkriberer skiftet slik:Jens Jørgensen M Hovedperson Randine Rasmusdatter K Ektefelle Rasmus Jensen M 2 SønnRandine er Jens sin andre kone, og jeg mener at hennes riktige etternavn er Sørensdatter (de ble gift 25 sept. 1831 i Rødøy). Rasmus sin alder er etter min oppfatning feil; han er døpt i 1819. Det kunne kanskje være lurt å sjekke originalen til dette skiftet for å se om SE sin lesning stemmer.Rasmus sin mor tror jeg er Martha Maria Abrahamsdatter, f. 1797 i Nøstvaagen på Rødøya. Hun døde på Myken (et moderne navn på Mykjjøyæ) i 1827, 29 år gammel.Martha Maria sine foreldre mener jeg er Abraham Hendrichsen, f. ca. 1752, og Sophia Hansdatter fra Blokk. De ble gift i Rødøy i 1792.Lisabeth Necolina Nielsdatter, f. på Segelfore i 1817, tror jeg er datter til Niels Hansen Reppen, f. ca. 1785. Hans foreldre er vel Hans Nielsen Reppen (ca. 1751-1804) og Synneve Olsdatter, f. ca. 1756, datter av Ole Jensen Reppen.Du kan jo gå dette etter i sømmene og se om du får det til å stemme.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arnt Stavne

Takk Jan,Ser i Svein Edvardsens avskrift av skifter at i skiftet etter Jens Jørgensens første kone er det en sønn Rasmus Jensen med alder 11 år. Skal sjekke neste gang jeg er på statsarkivet om det er notert riktig alder i skiftet i 1841.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.