Gå til innhold
Arkivverket

[#56276] Jens Christoffersen muligens Høgsveen i Ringsaker


Gjest Annar Steen
 Del

Recommended Posts

Gjest Annar Steen

Jens Christoffersen muligens Høgsveen (Ringsaker) fikk en datter med Anne Halvorsdatter (Vang) hun døpt 12 okt 1823 på Guttebergeie (Vang). Han var fra Ringsaker, muligens Veldre. Barnet var Johanne Jensdatter f 12 des 1843 på Dalbyeie i Vang. Anne ble så 14 mar 1851 g m Ole Eriksen Nordre Blystadeie Ved ft i 1865 for Ringsaker finner jeg bare en Jens Christoffersen. Han var 53 år og tømmermann. Ugift. Kan noen hjelpe meg å finne denne Jens Christoffersen som var far til Johanne? Evt også hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annar Steen

Jeg har i kveld lett gjennom konfirmerte i Ringsaker for å finne aktuelle kandidater. Fant ingen. Mange er bedre bedre enn meg til å lese kirkeboka. Er det noen som finner Jens Kristoffersen som konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annar Steen

Dersom jeg har funnet riktig Jens, så er han f 2 jul 1819 i Ringsaker. Var på Kolostua i 1865 og 1875 hos tvillingbroren. FT 1865 opererer da med feil alder. Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Tvillingparet du har funnet blir konfirmert 15/10 1833 bosted Simenstad eie Det blir ikke lett å bekrefte om denne Jens er din,du finner ingen andre med dette navnet i ft 1865 for Ringsaker,men barnefaren Jens Christophersen kan jo i teorien være død,reist til Amerika eller et annet sted ! Han kan også være født et annet sted og kun i tjeneste på Høisveen i 1843.Det kan være Jens fikk flere uægte barn senere og at det da opplyses om de tidligere leiemål. Jeg kan godt ha ham i bakhodet så hvis jeg skulle komme over noe skal jeg si ifra. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annar Steen

Takk for bidrag. Jeg er enig i det du sier. Finner ham ikke blandt de som har flyttet fra kommunen.Har du noe greie på foreldrene på Simenstadeje?: Kristoffer Olsen på Simenstadeje som skulle være født 8 mai 1778 Marte Jonsdatter på Simenstadeje f omkr 1779. De giftet seg 1800 og fikk i hvertfall barna Jens og Christoffer 1819 og Johanne 24jan 1802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Christopher Olsen er nok mest sannsynlig bror til min 4xtippoldemor Elie Jensdtr f Simenstad eie i 1775 de har felles mor Karie Christophersdtr. Hun giftet seg 28/1 1776 med enkemann Ole Ingvoldsen Simenstad eie de hadde foruten Cristopher, Karie f i 1793. Karie Christophersdtr g2g 29/8 1800 med enkemann Ole Erichsen Glestad eie. De bor på Simenstad i 1801. Ser ut til at det var endel vielser i 1800 for disse ! Mor Karie,sønnen Christopher og datteren Elie som også gifter seg i 1800! Må se litt nærmere på denne Christopher før jeg kan være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg er interessert i denne Ole Ingvoldsen. Ingvold er et noe uvanlig navn i Ringsaker, men det forekommer. På Haug, hvor jeg er født, er navnet brukt. Se Veldre bb, men Veldre bb gir en er dårlig beskrivelse av den gården og brukerne. Dette burde vel helst komme under en annen debatt. Denne Ole I, kjenner du hans opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Eh,datt litt av her, denne Ole Ingvoldsen som nevnes i Stange er vel bare en med samme navn ? Eller misforstår jeg helt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Annar! Kanskje noe her om Åmot: E. Lillevold: Åmot bygdebok garder og slekter, bind I, 1967E. Lillevold: Åmot bygdebok, garder og slekter, bind II, 1971E. Lillevold: Åmot bygdebok, generell historie, bind III,O. Nilsen og T. Granlund: Osen bygdebok bind Ihttp://www.sor-osterdalslekt.no/Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei Ann Mary Jeg spør ennå en gang mener du at dette er den Ole Ingvoldsen som var gift med Karie Christophersdtr ? Det stemmer dårlig da datteren Karie jo er født i 1793.Og denne Ole fra Åmot dør jo på Stange i 1784 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nei si dæ! Han va jo enkemann da han vart gift med Kari i 1776,men je ha itte fønni den første vielsen enda. Den skulle vel gi noen spor,kænskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Bare for å nevne noen, men de er litt eldre: Sven Ingvoldsen Lene-eie f 1699, Syver Ingvoldsen Rønningen 1703, Lars Ingvoldsen 1798 fra Veldre, senere i Furnes, Jakob Ingvoldsen Haug 1724 Og dersom jeg husker riktig, så var det vel også en samtidig husmann på Sveinhaug. Det er selvfølgelig også flere Ingvoldsdøtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.