Gå til innhold
Arkivverket

[#56277] Oppslag i Bygdebok for Nes, Hedmark


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Jeg vil gjerne vite hva som står om ekteparet C. F. Brinck og kona Hanna som i 1865 finnes på gården Horn & Grønnen på Helgøya, Nes i Hedmark: LenkeJeg tolker ft-1865 dithen at Hanna var datter til føderådsfolkene samme sted, Hans og Helene Horn, som begge var født på Toten. Står det noe om disse også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan faren komme fra Danmark? Fant en med akkurat samme navn, men kanskje litt gammel til å få en sönn ca 1829/30?Prövde foreldresök med Fredrich Julius Brinch og Anne og kom opp med dette: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100228410018&lds=1&region=6&regionfriendly=Denmark&frompage=99>LenkeHans förste kone kan ha dödd og han kan ha giftet seg om igjen. Finner en enke fra Kjöbenhavn i Oslo i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg takker så mye til både Kjellaug og Ann-Mary for stor hjelpsomhet!Det meste har jeg imidlertid funnet selv, og dessuten fått god hjelp omkring Brinck-slekten på tema nr. 24925 LenkeDet er hovedsaklig opplysninger om når C. F. Brinck overtok gården, og om han solgte den igjen, eller døde på gården, som jeg er på jakt etter. (Ser det er andre folk på Horn i 1900.)Jeg forsøker også å spore de forrige eierene av gården tilbake til Toten, men håpet bygdeboka kunne gi noen nyttige opplysninger i så henseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg tillater meg å løfte dette temaet igjen, i tilfelle noen med bygdabok for Nes kikker innom og vil ta bryet med å se etter Horn og evnt. Gønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leif sveen

Pussig dette, leste det du er ute etter om Horn i helga på hytta. Boka ligger igjen der og du får svar neste mandag. Grønen er en plass.under Horn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Aud!Gunhild Kolstad, Nes Historielag 1990; Nes BB Andre Bind, Del I, s.376 og 377, under HORN,Ole Henriksen Rognstad (Haajen?), Toten, fikk tgl.skjøte i 1808 fra Ole Nilsen. Kjøpesummen var 3200 rd.dansk kurant. Ole ser ikke ut til å ha bodd på Horn, men på Rognstad. G.m. Pernille Olsdtr. Dyhren. Ole dreiv begge gardene sammmen til omkring 1823. Horn ble drevet ved hjelp av husmenn eller bestyrere.Anders Nilsen bodde på Horn da det var skifte etter kona hans, Mari Hansdtr. i 1810. De hadde ei datter, Anne, som var 17 1/2 år gammal. Verge for henne var hennes fasters mann, Hans Olsen Gaukom, Toten. Enkemannen bød 120 rd. for løsøret, slik at det ikke skulle bli solgt på auksjon. dessuten var han villig til å betale skifteomkostninger og løsgjeld i boet. Dattera fikk beholde moras gangklær, 1 dragkiste, 1 kleskiste og 1 vevstol med tilbehør.Hans Larsen Lunde (Lunna) f.1796, Toten - d.1867, (sønn av Lars Olsen Fællingstad og Karen Hansdtr.By) stod som bruker av Horn fra omkring 1823. Men han fikk ikke skjøte på garden før i 1831. Kjøpesummen var 800 spd. Ole fikk en obligasjon med 1.prioritet i garden på hele kjøpesummen. Den skulle det betales 4% av. Hans var svigersønnen til Ole Henriksen, gift i 1821 (i Balke kirke) med Helene Olsdtr. Rognstad f.1798 (Hernes). Han var seminarist og var kommet til Hoel som huslærer hos Halvor Hoel. (Helene's søster, Marte, ble g.m. Nils Hoel). Hans var en dyktig gradbruker og gjennomførte mange forbedringer på garden, anla frukthage, bygde ny låve og utbedret de andre husa. I 1835 kjøpte han igjen Grøna. Han var med i det offentlige liv, var varaordfører 1837-38 (i det første herredstyre), ordfører 1841-42 0g varaordfører igjen 1843-44. Garden dreiv han til 1859.Barn:1. Karen f.1822 g.1843 m. Nils Chr.Gjestvang på Aske f.1819.2. Olave f.1824 g.1850 m. Even Pedersen Skappel f.1815-d.1875, kjøpmann på Hamar.3. Pauline f.1825- d.1882, g.1850 m.Even Kristoffersen Arstad (Heggen)f.1819. Se Stav.4. Lovise f.1829 g. 1854 m. Peder Bredesen Heggen f.1831.5. Hanna f.1836. Neste bruker.Hanna Hansdtr. Horn f.1838-d.1894, ble g.1859 m. Christian Fredrik Brinck f.1840-d.før 1891. Brinck var født i Kristiania, men var på Hovinsholm da de giftet seg. Han ga 2500 spd. for garden. Han dyrket i alt 70 mål. I 1872 fikk han bevilling til å drive landhandel på Horn. Dette foretaget mislyktes for ham og han mistet det meste av sin formue. Da han døde var han bestyrer av kristiania Handelsstands Forening. Etterat foreldrene var døde, solgte barna garden ut av slekta.Barn:1. Fritjof Hans f.1870-d.1953, var bestyrer for mora på Horn i 1891.g.1899 m. Ingeborg Stuevold Hansen f.1872.2. Helene Sofie f. 1873 g. Aklestad, OsloOm Grøna, s.380, står det: Hans Larsen Horn kjøpte Grøna i 1835 av Mons Olsen for 190 spd. Han la plassen inn under garden igjen og brukte den til innerstbolig eller husmannsplass.Det henger et portrett av Hans Larsen Lunden i Herredstyresalen på Tingnes. Om du skulle ha interesse av et foto av dette, kan jeg alltids svippe over brua...Mvh Eva Mc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk for at du kunne ta deg tid til å skrive av alt dette til meg, Eva!Her finner jeg akkurat de opplysningene jeg hadde håpet på - glimrende!Selvfølgelig er portrettet av Hans Larsen Lunden svært interessant, og siden du tilbyr deg å ta bilde av det, så sier jeg ja takk!(Min epostadresse: aud.sandbu(a)online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Så flott, Eva.Tusen takk for alt bryet du har hatt for min skyld, både med tekst og med fotografering, dette var helt topp!Beste hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.