Gå til innhold
Arkivverket

[#56285] Søren Christophersen smed på Langestrand, Larvik. Opphav?


Gjest Terje Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pettersen

Hei! Jeg er på leting etter Søren Christophersens opphav. Tidligste mulige spor jeg har er konfirmasjon i Langestrand kirke i 1780, men der er det kun oppgitt konfirmantens navn og ingen annen informasjon. Søren Christophersen gifter seg i 1790 i Langestrand kirke med Marthe Marie Hansdatter: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8250&idx_id=8250&uid=ny&idx_side=-61>Lenke Søren og Marthe Marie fikk barna:1.Hans Jacob Lenke2.Christopher Lenke3.Anne Daarthea Lenke4.Maren Lenke5.Maren Lenke6.Hans Jacob LenkeVed FT 1801 befinner Søren og familien seg på Hagenes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum
Gjest Terje Pettersen

Hei! Takk til Ann-Mary.Skal sjekke ut kandidatene dine Ann-Mary! Jeg har sett litt på navnebruken i denne familien. Første sønn døper de Hans Jacob. Sannsynligvis oppkalt etter Marthe Marias far Hans Abrahmsen. Sønn nr 2 døper de Christopher etter Sørens far. Første jente døper de Anne Dorthea. Marthe Marias mor heter Dorthea. Så har vi to døtre Maren som dør og Christine. Den tredje sønnen får navnet til den første som da er død. Er det noen med kunnskaper om oppkalling som har et forslag på hva Sørens mors navn burde/kunne ha vært? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Jeg finner Anne Maria Christophersen LenkeHelene Christophersdtr.,gift med en smed, i samme folket. De var begge faddere.Så etter Helenes vielse på FamCh. uten resultat. Hun ble muligens viet på Langestrand. Har bare lagt ut noen spor. god natt. mvh.Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Jeg skrev et innlegg som svar på 8, men det forsvant... Karl er nok broren til Marthe Marie. Han er døpt i Stavern Carl Frederich 2/12 1759, det samme er Marthe Maria 14/11 1761. Av skiftet etter moren Dorothea Halvorsdatter framgår det at det er en søster Maren. Hun er født etter at de kom til Langestrand. Jeg har også vært inne på at Helene er en mulig søster av Søren. Det finnes også en mulig bror Carl Fredrik Christophersen som du finner her i 1801: Lenke Det er spor etter folket på Langestrand fra 1766 og framover. Store deler av etterslekten befinner seg i dagens Larvik (Stavern, Brunlanes, Larvik og Tjølling). Blant etterkommerene var det mange smeder. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei! Søren ble konfirmert i 1781,ikke 1780,som det står i ditt første innlegg!Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Langestrand i Larvik, Ministerialbok nr. II 1 (1779-1817), Konfirmerte 1779-1785, side 55. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8250&idx_id=8250&uid=ny&idx_side=-51>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Terje! Kan du finne lenken på nytt,den virker ikke?Helene Christophersdatters andre ekteskap som May Karin viser til i 9 med Jens Svensen:Lenke Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Kun dette kom fram:Error common_0104b: Couldn't fetch short source information! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1Denne feilen skyldes normalt at det har gått mer en 30 minutter siden bytte eller oppdatering av siden. Da slettes utvalget ditt som gir deg tilgang til visning. Prøv derfor å lage utvalget ditt på nytt. Feilen kan også skyldes ekstrem serverbelastning, i så fall vent litt og prøv på nytt.This eror is normally caused by a 30 minutes timeout without selecting a new page or updating your existing page. Try to regenerate your selection. This error may also be caused by extreme serverload. In that case, try again later. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei Gunn! Ja det er riktig skifte du har funnet fram til! Har noe på den siden, men ikke mye. Marthe Maries foreldre og noen aner på hennes mors side. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Helene Christophersdatters eventuelle første ekteskap har jeg ikke funnet. Har lett i Langestrand, Larvik og Brunlanes i perioden 1775 og framover. I FT for 1801 står det at hun er gift for annen gang, mens det når hun gifter seg med Jens Svensen er benevnt som pige. Regner det som meget sannsynlig at hun er Sørens søster. Hun og Søren opptrer også som faddere i samme dåp i 1785: Lenke (Høyre side første dåpen i 1785) Det står blant fadderne Lars Trolsaas hustru, Helene Christophersdatter... er dette å oppfatte som at det er to personer eller at Helene er Lars hustru? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.