Gå til innhold
Arkivverket

[#56286] Anders Knudsen og Mari Jacobsdatter fra Modum/Eiker, Buskerud


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Jeg trenger hjelp til å finne ut hvor anene til Malene Andersdatter kommer fra.Malene Andersdatter ble født 30. januar 1807 og ble døpt i Eiker kirke 8. februar 1807. Se link under (høyre side, øvre halvdel, #25).[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220620547.jpg>LenkeForeldrene var Anders Knudsen og Mari Jacobsdatter. De bodde på Horsrud gård (Eiker/Modum). De giftet seg i Modum kirke 14. juli 1804. Se link under (høyre side, nedre halvdel).LenkeAnders Knudsen var tjenestefolk på Horsrud gård i 1801. Da var han 25 år gammel.LenkeKan denne Anders være Anders Knudsen som ble født 10. august 1776 med far Knud Andersen og mor Dorthe Larsen fra Kongsrud på Modum. På FamilySearch står det at Anders Knudsen ble gift med Marie Jacobsen (navnet ligner) ca. 1780, altså når Anders var 4 år gammel. Jeg vet ikke hvor mye man skal stole på stedsangivelser vedrørende Eiker og Modum. På FamilySearch står det at han (se over) ble født på Modum, mens det står Eiker (Eger) i kirkeboken vedrørende ekteskapet hans.Jeg finner Knud Andersen og Dorthe Larsen på Ødeskougen gård i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan Braathen

Jeg har kommet litt lenger.Anders Knudsen tror jeg ble døpt 27. oktober 1776 i Eiker kirke. Foreldrene er i så fall Knud Olsen og Mari Andersdatter. Se midt på høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220620008.jpg>LenkeMari Jacobsdatter vet jeg fortsatt ikke når ble døpt. Jeg finner to Mari Jacobsdatter i FT1801, begge tjenestepiker. Den ene 23 år på Brekke gård og den andre 20 år på Spone gård.De fikk et dødfødt barn 11. februar 1822. Se midt på venstre side Lenke De bodde da på Skotselv gård.Jeg har søkt gjennom kirkebøkene og har ikke funnet noen begravelse for Mari Jacobsdatter. Jeg har funnet to alternative Anders Knudsen, men det er avvik på alderen (det er jo vanlig). Ingen av dem er å finne i FT1865, så jeg tar det for gitt at de ble begravet før 1866. De to alternativene for Anders Knudsen er (ingen har Skotselv som bosted):Venstre side #122, død 25. oktober 1835, 63 år gammel (dvs født ca. 1772) LenkeVenstre side #143, død 10. desember 1856, 72 år gammel (dvs født ca. 1784)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Iflg. dødsfallmelding hos sorenskriveren i Eiker,Modum og Sigdal er Mari Jacobsd. Skotselv død 27/5 1833, 54 år gammel. Hun etterlater enkemann Anders Knudsen og barna:1.Knud, 26 år 2.Jacob, 18 år 3.Malene g.m. Christopher Andersen Spiten 4.Else 14 årJeg finner ikke dødsfallet hverken i ministeralbok eller klokkerbok.Det er skifte etter Anders Knudsen Skotselv 23/11 1835. Enke Dorthe Sørensd. Gift 1 g.m. Mari Jacobsd. Barn: 1 Knud Andersen, myndig 2.Erik Andersen, mindreaarig 3.Malene Andersen g.m. Christopher Andersen Spiten 4.Else Andersen, 17 år, tjener hos Christopher Lobben.Barn med enken 5. Jacob Andersen, 1/2 årJeg kan ikke forklare hvorfor sønn nr 2 i det ene tilfelle kalles Jacob og det andre Erik. Så langt jeg kan se har Anders og Mari både en sønn Jacob og en sønn Erik.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg vet ikke om jeg kan hjelpe så mye, men to av fadderne til Malene i 1807 heter Anne Jacobsdatter Holte og Ole Jacobsen Horsrud. Kan det være søsken av Mari?? Jeg vet ikke om du har lett under konfirmerte, men i 1795 blir en Anne Jacobsdatter Torbergeie konfirmert, 16 3/4 år, og i 1799 Mari/Marie/Marte Jacobsdatter Torbergeie, 15 år, nr. 31. LenkeAlderen stemmer ikke med innlegg 3, hun skal i såfall være født rundt 1780 (selv om oppgitt alder ofte er feil), så ta 'tipset' med en klype salt. Kanskje du kan finne ut litt gjennom fadderene til barna eller via en grundig saumfaring av konfirmantlistene i Eiker.Lykke til, hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Tusen takk Arnt.Dette hjalp meg mye. Jeg kommer til å legge ut en ny forespørsel vedrørende et annet ektepar og en mor i Eiker i løpet av kvelden/natten. Håper at du kan få sett på den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Litt oppdatering.Barn av Anders Knudsen og Mari Jacobsdatter:1. Knud Andersen, født 18. september 18042. Malene Andersdatter, født 30. januar 18073. Jacob Andersen, født 3. juli 18124. Else Andersdatter, født 27. august 18185. Tvillingene Erich og Knud ble født 10. februar 1822. Knud døde etter 3 timer og Erich døde etter 24 timer. Anders Knudsen giftet seg igjen med Dorthe Sørensdatter 20. september 1834.Sammen fikk de barnet Jacob Andersen, født 15. mars 1835Ref. innlegg #3, det er mulig at den første Jacob døde i perioden 1812-1835, da han ikke er i det andre skiftet. Også rart at den andre Jacob ikke var med i dette skiftet og at Erich er med (siden han døde i 1822). Har ikke sjekket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Ifølge Family Search, fikk de en Erik også i 1815, samt Ingeborg i 1823, men jeg har ikke sjekket det i kirkeboka,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Takk skal du ha Astrid. Hun glapp forbi øynene mine.Det som undrer meg er Mari Jacobsdatter. I innlegg #4 er hun konfirmant i 1799, 15 år gammel. Det betyr at hun er født ca. 1784. Jeg har søkt i kirkeboken i perioden 1783-1785 og finner ingen Mari/Marie/Marte med en far som heter Jacob.I innlegg #3 så kommer det frem at Mari Jacobsdatter Skotselv døde 27/5 1833, 54 år gammel. Dette betyr at hun er født ca. 1779. Jeg kan hverken finne hennes dåp eller begravelse. Jeg har søkt i KB for Eiker, Modum og Sigdal.Håper at noen kan hjelpe meg videre. Dersom Mari ble konfirmert i 1799 og kommer fra gården Torbergeie, kan det være mulig å spore henne opp i et skifte knyttet til Torbergeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen - ingen enkel sak dette, men om det er noen trøst, så har jeg flere 'sånne' som jeg leiter etter, med like stor usikkerhet mht. fødselsår.Jeg tok en kjapp titt i kirkeboka, og den eneste Jacob jeg fant i forbindelse med dåp i 1779, var Jacob Christensen og Anne Syvertsdatter, som døpte datteren Johanne. Riktignok hadde de 'adresse' Skotselven, men jeg tror ikke det holder! I og med at Mari fikk det siste barnet i 1823, er hun nok født rundt 1780.Har du sett nærmere på alle fadderne, inkl. Anne Jacobsdatter og Ole Jacobsen - de KAN være hennes søsken. Dessuten KAN Mari være født utenfor ekteskap, og da er det fort gjort å overse dåpen. Jeg ville muligens utvide søket til å omfatte Kongsberg. Folk flytta mye på seg!Lykke til + god 17. mai,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Jakob Kristensen Døel og Anne Syversdtr Skotselven døper datteren Mari i 1776.Jakob Kristensen Skotselven dør i 1782, 51 år gml. Ei Anne Syversdtr Skotselven dør i 1782, 32 år gml. Disse ble begravet med mindre enn 1 mnd tid i foskjell.Kanskje det finnes et skifte etter disse, som sier noe om hva som skjedde med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Takk for svar Astrid og Magne.Innlegg #14, det kan være at Johanne er søsteren til Mari. Innlegg #15, dersom Mari ble født i 1776, ble hun selv mor i en alder av 47 (datteren Ingeborg, døpt 18. mai 1823). Det er en høy alder til å få et barn, men jeg har sett det før (ingen regel uten unntak).Jeg tror nok at skiftet etter Jacob Christensen og Anne Syversdatter vil vise om vi er på rett spor.Siden de mulige foreldrene til Mari døde når hun var 6 år, så har sikkert hun (og eventuelt andre barn) blitt satt ut til fosterforeldre.I KB til dåpen til Maris, står far som Jacob Christensen Døel (Magne i inlegg #15 tolker det også slik). Jeg finner ingen gård med navnet 'Døel' i FT1801. Er det noen som kjenner til denne gården. Se Lenke for dåpen til Mari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Ops. Jeg glemte å få med dette i forrige innlegg.Når jeg skulle se nøyere etter for å finne dåpsdatoen til Mari, så jeg også navnet Kari understreket. Betyr det at Mari og Kari var tvillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Anders og Mari gifter seg i Heggen kirke på Modum. Ved vielsen er angitt at han har attest fra Eker. Dette tolker jeg som at hun er fra Modum. Jeg tror du skal holde deg til de kandidatene du hadde fra folketellingen i 1801.Dette er min kandidat: LenkeDøpt dom jubilate, født 3/5 1778, nedenfor midten på venstre side.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Arnt og Astrid.Jeg tror dere er inne på et rett spor.Arnt, i ditt innlegg #18 viser du til en side hvor du peker til 'Maren'. Jeg har forstått at Mari, Maren, Marie, Marthe osv ble brukt omhverandre. Var det vanlig?Jeg ser at mor heter Karen Olsdatter Hval og at far heter Jacob. Er etternavnet Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Maren og Mari ble brukt om hverandre.Jeg har sett mange tilfeller der hun har blitt trolovet som Maren og viet som Mari eller omvendt.Iflg. Modums historie bind IV side 152 er Karen Olsd. datter av klokker Ole Olsen og Kari Olsd. begge født i 1720. De bor fortsatt på Hval i 1801, sammen med dattersønnen Ole Jacobsen.Jacob Hansen antar jeg er sønn av Hans Jacobsen og Marte Olsd.som ved ekstraskattsmanntallet i 1765 er bosatt under Heggen prestegaard.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, da kan det være denne dattersønnen i 1801, Ole Jacobsen, som er fadder i 1807 (nå Horsrud). Finner du en Anne Jacobsdatter, gift/bosatt på Holte, også, er det vel ting som tyder på at du er på rett vei, trur eg....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei og takk igjen til Arnt og Astrid.Jeg søkte tilfeldig etter Jacob Hansen og Karen Olsdatter i FT1801. Jeg fant ikke Jacob, men jeg tror jeg fant Karen Lenke Isåfall kan det ha seg slik at den ene sønnen flyttet til besteforeldrene for å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Ser ut til at jeg fant enken Karen Olsdatter i forrige innlegg. Her er begravelsen til Jacob Hansen fra Disen (9. mai) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei! Jeg har Hans Jakobsen,Heggeneie f. ca 1710, d.27.04.1795 og Marte Olsdatter f. ca 1711, d.28.07.1789 som mine 5`te tippoldeforeldre via deres sønn Niels. Her er hva jeg har om barna deres:Tron f.15.02.1742 - d.22.02.1802. Jakob f.31.08.1745 - d.03.05.1799. Torger f. 02.09.1748. Kari f. 19.12.1749 - d.19.08.1813. Kristin f. 20.12.1750. Niels f.26.04.1753, g.20.03.1789 m Karen Eriksdatter, d.08.09.1829.10 barn.Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.