Gå til innhold
Arkivverket

[#56291] Bowigen i Jämtland


Gjest Bjørn Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Aas

I folketellingen for Røros 1701 står oppført to menn med usikkert fødested.253 Jonnas Larsen Boewigen, 25, H, Bergs-knegt, Røraas. 886 Lars Boewigen, 75, H, Røraas. Kan det være mulig at de kommer fra Bowigen i Jämtland? Og er det mulig å finne mer informasjon om dem derfra?(Selvsagt drømmer jeg om den dagen jeg kan reise rundt og besøke alle nødvendige arkiv, men til da lurer jeg på om det finnes kilder tilgjengelige via dette udmerkede nettet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Bjørn.Jeg må i ettertid si at din tolkning av opprinnelsen til Boewigen (Buvik) i tema 55591 er like sannsynlig som min. Jeg er selv opptatt av at mange som innvandret til Røros i Verkets første tid, kom fra Jämtland eller muligens andre steder i Sverige. De gifter seg ofte inn i hverandres slekt på 1700-tallet.Jeg har vært litt borti Lars Jonassen Bowigen som i 1733 ble gift med Ane Maria Fastesdatter hvis farsforeldre Anders Kieldsen og Anne Fastesdatter (Skanke) hadde sine røtter i Jämtland. Ane Maria gift seg i andre ekteskap med Jens Monsen Funnisdal (fra Funäsdal). En datter av Ane Maria og Lars Jonassen Ane Lisbet Larsdatter ble 1775 gift med Hans Olsen Kurås. De reiste nordover til Skjervøy i Troms sammen med flere søsken av Ane Lisbet pluss hennes mor Ane Maria Fastesdatter som døde der i 1804 95 år. (Se mitt tema under Skjervøy på Dis-Norge). Dette fører litt ut på viddene, men jeg tenkte det kunne interessere deg.Det er flere steder Boviken i Sverige om man søker på Lantmäteriet, men kun ett sted i Jämtland. Men Buvik er så absolutt interessant, det var jeg som ikke tenkte så langt.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.