Gå til innhold
Arkivverket

[#56292] Alf Pedersen født 1890 i Oslo?


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Alf Pedersen bodde på gården jeg kommer fra i min oppvekst. Han var under Oslo sosialvesen og jeg husker godt tilsynsbesøkene og de årlige juletrefestene. ( Det var hyggelig)Persen fortalte om seg selv at han blei født i 1890 i et vedskjul, og at mora gikk fra han. Han vokste opp hos bestemora, men kan ikke huske sin egen mor. Da han var sju år måtte han ta seg arbeid som gjeter. Hele uka bodde han hos bonden og fikk bare besøke bestemora hver søndag.Jeg finner han i 1900 tellinga i Hedrum i Vestfold på gården Roligheden. Han står som gjeter og tilhørende fattigvesenet. LenkeJeg har fått fortalt at han ble konfirmert i Nesstun ved Bergen og var plassert på Eikeli åndsvakehjem der en stund. At dette er et sårt punkt i livet hans, forteller at han aldri med et ord har nevnt dette oppholdet. Jeg har ikke funnet dette, hvilken kommune skal jeg lete på?I 1907 kom han til Spydeberg og i 1914 kom han til min oldefar, Olai Holli. Han bodde på gården til 1964, etter det bodde han på sykehjem, men jeg husker mange besøk på gården også i den tida.Jeg har alltid hørt at han var fra Oslo opprinnelig, men vet ikke hvor jeg skal begynne å lete. I 1900tellinga ser det ut som han er fra Hedrum, men han er ikke døpt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aase wahl

Ble litt berørt av denne historien om Ole. Hvis han er født 1890, ble han antagelig konfirmert ca 1904? Jeg har selv regnet og lest diverse bøker hvor nøyaktig info mangler,og ser at fødselsår iblant forveksles med dato for dåp, og at konfirmasjon kanskje også kan variere mellom 13 og 15? Jeg ville søkt nøye i konf.dokumenter (fortrinnsvis)fra Bergen, hvos du evt kan finne hvor han er født også. LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er Alf sin konfirmasjon:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Birkeland i Birkeland, Ministerialbok nr. A 3 (1900-1912), Konfirmerte 1907, side 139. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Takk skal dere ha. Jeg hadde akkurat sittet og trålet meg gjennom masse kirkebøker for Bergen med konfirmeasjon. Ikke så lett å finne ut av kirkesogn. Det er rart å se at det står Eikeli åndssvakeinstitutt. Alf Pedersen fremstod absolutt ikke som åndssvak, selv om han ikke kunne lese. Tror nok heller han hadde alvorlig dysleksi. Han hadde en veldig god hukommelse og visste alt om grensemerker og ting som hadde med gården hjemme å gjøre. Jeg husker han som en mann som alltid var i godt humør. Jeg har fått fortalt at han hadde epilepsi som barn og at når han var gjeter og fikk anfall klarte han ikke passe på dyra. Kanskje derfor han ble sendt på spesialskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.