Gå til innhold
Arkivverket

[#56294] Olaf Magnus Olsen Bjørnstad, Spydeberg - Oslo.


Gjest Mette Ramberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Ramberg

Olaf Magnus Olsen Bjørnstad ble født 14. juli 1870 i Spydeberg. Han og flere i familien flyttet til Christiania/Oslo før 1900. Foreldre: Ole Hansen (1835) og Else Maria Gundersdtr (1834 i Rakkestad).Søskenflokken: Hans Gunerius (1861-1867), Alette (1863), Julie (1865), Hans Gunerius (1867), Olaf Magnus (1870), Johanes (1875), Anna (1878).Vet ikke når de flyttet fra Spydeberg til Christiania. (Else) Marie er registrert som enke i 1900. Hun bodde med døtrene Julie og Anna i Herslebsgate 8, der også Johanes bodde med kona Gunda fra Ski og datter Alfa (født 1897).Olaf Magnus var gift med Mathea Evensen Brustad fra Eidsvoll. I 1900 bodde de med tre barn i Rathkes gate 5 på Grünerløkka. Broren Hans hadde samme adresse med kona Elise fra Fredrikstad og sønnen Petter (født 1897).Olaf Magnus og Mathea fikk fem barn: Margit (1894), Ebba (1897), Eugenie (1900), Olav (1907), Else (1908). De ble senere skilt (vet ikke når). Olaf Magnus giftet seg 2. gang med Pauline (Paula) Pedersen Jevne og bodde i Fjellgata 43 på Rodeløkka. L.J. Lystad (faren til Elsa?) hadde pant i huset og Elsa Lystad bodde der på 30-tallet. Hun har beskrevet fru Bjørnstad i sin selvbiografi 'Hva er det med meg?'.Olaf Magnus Bjørnstad døde i 1942. Hans datter Ebba (min farmor) ble som nevnt over født i 1897, samme som to av hennes søskenbarn. Alfa og Ebba ble begge konfirmert i Paulus Menighed i mai 1912.Jeg fikk aldri kjennskap til denne grenen av slekta. Er det noen andre som har opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

og her gifter de seg i Spydeberg 6 juli 1860 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060316040827.jpg>Lenke Han født i 01.09.1835 på Haugenplass under Løvestad og hun i 10.12.1839 Gudim i Rakkestad. Fedre Hans Pedersen og Gunder Knudsen Når den første Hans Gunerius blir født 17 mai 1871 bor de på Hylli LenkeHer blir Ole Hansen født 01.09.1835 med foreldre Hans Pedersen og Ane Lauritsdtr. De bor på Tullebek under Haugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Ramberg

Takk for rask tilbakemelding! (Det fører til at jeg ikke får lagt meg..) Jeg har vært inne på kirkebøkene fra Spydeberg og kikket i bygdeboka. Som du sa så flyttet de mye og det var sikkert fordi de var fattige. Ole Hansen var skomaker i 1867, i 1884 stod han oppført som leilending med adresse Asperplads. Han var husmand i 1892 på Bjørnestad under Asper (konfirmasjonen til yngstebarnet Anna). Jeg vet ikke når han døde, men jeg regner med at kona Else Marie flyttet til Christiania da hun ble enke, så han må ha dødd mellom 1892 og 1900.Flere av barna bodde i hovedstaden på 1890-tallet. Har ikke funnet noen av dem i utflyttingslister fra Spydeberg. Vet ikke når Else Marie døde heller - hun og de andre forsvant ut av familien etter skilsmissen til sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.