Gå til innhold
Arkivverket

[#56296] Andrew Hansen, Halan, Herscog, foedt 24 april 1845


Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest Torhild Shirley

Jeg forsøker å hjelpe min manns bestemor til å finne hennes familie i NOrge. I følge henne papirer ble Andrew Hansen født i Halan, herscog, Norge den 24 april 1845. Far er Christian Hansen, mor er Johanna Swenson. Andrew emigrerte senere til USA, men jeg vet ikke når. I folketellingen i 1865 kan jeg ikke finne gården Halan, jeg har forsøkt andre skrivemåter, men uten resultat. Jeg vet heller ikke hvor herskog er. Så hvis dette høres kjent ut for noen, er jeg takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Halan, må vel være Høland i Akershus. Herscog ser ut som Urskog/Aurskog i Akershus.Hans fødsel og dåp i Løken, Høland, nr.61 LenkeFra Familysearch, og kan kun brukes som kladd for letter å finne hans foreldre: Christian Hansen f.9/8 Evenby - 16/8 1812 Høland, foreldre Hans Engebretsen og Tore Helgesdatter. Christian ble gift 9/2 1837 Høland med Johanne Marie Svendsdt. f.20/1 Skarebøl - 26/1 1817 Høland, foreldre Svend Halvorsen og Ingeborg Jørgensdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Tusen takk, Berit. Dette er en god start. Er du i stand til å tyde gårdsnavnet i kirkeboken. Har forsøkt å søke på gårdsnavn hofstuen og hofstein, (og alt annet som kom opp som liknet) for å se om jeg fant annen familie, men uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hafste(e)n mener jeg det står. Det er flere av denne gården i 1865. Jeg har ikke funnet noen av foreldrene eller Andreas i 1865. Kanskje de alle emigrerte før det. Jeg har ikke sett etter om foreldrene døde før 1865.Foreldrenes vielse i 1837 no.2 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei, er det noen som har Hølandsbøkene som har mulighet til å sjekke Evenby nordre i Hemnes om Hans Engebretsen kan være faren til Christian Hansen fca. 1813. Evenby i 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=f10221&gardpostnr=141&merk=141#ovre>LenkeOg til sist er det spørsmål om Skarebøl i Hemnes om Sven Jørgensen kan være far til Johanna Marie fca. 1818. Skarebøl i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Jeg har tidligere opplevd at de har arbeidet seg over på båt og så hoppet av, så jeg er ikke så veldig bekymret når det gjelder emigrasjon. Jeg skal sjekke litt i folketellingene her for å se hvor tidlig jeg kan finne ham.Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.