Gå til innhold
Arkivverket

[#56298] Ellev og Mari fra Aremark


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Jeg trenger hjelp til å finne ut om anene til Anders Ellefsen (Ellevsen). Anders Ellefsen ble døpt i Øymark kirke 2. november 1767. Se link under (venstre side, nedre halvdel).[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061018030261.jpg>LenkeFaren heter Ellev og moren heter Mari. De bodde på gården Ytterbøl (har sett at Yllerbøl har vært benyttet). Jeg tror at farens fulle navn var Ellev Erichsen. Jeg har sett moren beskrevet som Mari Buerogaarden, som sannsynligvis betyr at hun kom fra Buer gården. Det er tre slike gårder i Aremark; Buer fuld gård, Buer nordre gård og Buer søndre gård. Se link som viser ekteskapet mellom Ellev og Mari i Aremark kirke 8. mai 1758. (høyre side, midten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild e. pettersen

Navnet på gården er nok Buerødegården, i kirkeboka står det Buerøgaarden det er nokså direkte som den lokale uttalen. Det finnes/fantes så vidt jeg husker en Buerødegård i Aremark sogn, på vestsiden av Aremarksjøen. Siden Ellev og Mari er viet i Aremark og ikke Øymark kirke kommer Mari trolig fra Buerødegården i Aremark sogn.Mvh. Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bygdeboka for Øymark, der Ytterbøl beskrives er like om hjørnet (bind 2 av 3). Bind 1 er alt kommet. Jeg vil tippe at Buer i Øymark (NB) vil bli behandlet i 3.bind som vel kommer noe senere, men i overskuelig fremtid. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=54208&sok=%D8ymark&nr=1&antinnlegg=25#anker>Lenke-Kommer tilbake til dette temaet når jeg har litt bedre tid. Jeg regner med at problemstillingen (hvorvidt Ellev var sønn av en Erich) ikke dreier seg om 10-barnsfaren Ellev (Erichsen/Ingebretsen) Holtsrud som døde i 1755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Det kan ikke være Ellev (Erichsen/Ingebretsen) Holtsrud som døde i 1755.Ellev Erichsen (Ytterbøl) og Mari Buerøgaarden har jeg registrert med fire barn:Anna, døpt 2. august 1761 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061018030243.jpg>LenkeNiels, døpt 5. august 1764 LenkeAnders, døpt 2. november 1767 LenkeThor, døpt 26. desember 1770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg tror du har funnet feil foreldre til din Anders Ellefsen Ytterbøl.Dette paret er nok det riktige : Trolovet 1760 Ellef Lie og Mari(e)Bøenødegaard Cau. Thor Herrø og Thor Bøenødegaard.Ellef THORESEN/TORDSEN er hans navn. Han døde 2 nov.1771 - 46 år ( født ca 1725 )Jeg er nesten helt sikker på at han er sønn av Tord Tordsen Lie og ? ( Tord Tordsen er nevnt på Herrø, Ytterbøl og Lie )Tord ble gift 2 gang i 1738 med Kari Jacobsdatter Røser. Tord Tordsen Lie døde 1772, 83 år.I panteboken 14 sept. 1792 er sønnen Thor Ellefsen nevnt ang. arv etter Thor Thoresen Lie med skiftebrev sluttet 28 jan 1792 og etter faderen Ellef Thoresen Ytterbøl sluttet 8 april 1772. Thor Ellefsen ble gift med Berthe Hansdatter Vatne mellom i Rakkestad og de kjøpte gården Holen i Rakkestad 1799. Holen 1801 : LenkeEllef og Mari Ytterbøl får datteren Anne(a) i 1761, konfirmert 1776,16 år. I 1762 bor Ellef og Mari på Ytterbøl.( Ellef Buerødegaard får datteren Anna(e) 1758, konfirmert 1775, 16 år I 1762 bor Ellef og Mari på Rive Søndre. De får datter Helvig 1763 født på Rive.)Trolovet i Berg 14 juli 1787 Anders Ellefsen Ytterbøl af Aremark Anex og pigen Kari Olsdatter Juver. Cau. Niels Mathisen Kiølen og Peder Danielsen Korset Holtet.Kari Olsdatter døde på Ytterbøl i jan. 1792, 26 år. 2 barn, Ellef og Hans. Kari datter av Ole Eliassen og Else Gundersdatter Gjuver/Juver i Berg.Trolovet 15 juni 1792 Enkemand og soldat Anders Ellefsen Ytterbøl og pigen Helvig Mortensdatter Vestgaard. Cau. Lars(?) Herrø og Ole Iversen Bø fra Torpedalen ( Berg )Helvig født 1774 datter av Morten Gundersen og Ragnhild Sypriansdatter Vestgaard.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Rita.Jeg er enig med din fremstilling. Det er lett å gå seg vill når foreldrene benytter gårdsnavnet som etternavn.En liten korreksjon. Helvig Mortensdatter ble døpt 22.mars 1773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Lie-slekten er stor og kjent som du kanskje kjenner til.Anders Ellefsen Ytterbøl står det om i Rolfsens lesebok og som viste seg så kjekk i krigen i 1808. ( Har ikke kilden )Det er vel en bok som ble benyttet i skolen ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.