Gå til innhold
Arkivverket

[#56305] Lisbeth Larsdatter Ytteren f 16? i Rana på Helgeland


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Lisbeth Larsdatter i Rana som levde på slutten av 1600-tallet og begynnelsen av 1700-tallet. I bygdeboka for Rana er det antydet at hennes far kan være den Lars Steffensen som var bruker i Ytteren fra ca 1675-1712, og som var 60 år i 1701.Det jeg vet om Lisbeth Larsdatter: Den 06.01.1718 får hun døpt sønnen Lars som da er min ane videre. Han blir gift i Rødøy 27.12. 1747 med Berit Ellingsdatter, og kaller seg da Lars Mickelsen Budde. De ble brukere i Våga i Rødøy. Ut fra saken i tingboka om hans mulige fedre kommer det frem av han ble født ca 5 uker før jul i 1717(altså ca 19.11.1717). Ellers avslørte innrulleringsmanntallet for Rødøy 1755 at han var født i Ytteren i Raen(Rana), og det er ingen andre enn han som passer til å være det barnet som ble døpt 06.01.1718. Dessuten kaller han sin eldste datter Elisabeth døpt 04.02.1749 Rødøy Elisabeth(etter sin mor Lisbeth).Lisbeth Larsdatter hadde jo 3 aktuelle fedre til sønnen Lars, og jeg har fått avskrevet saken fra Statsarkivet i Trondheim, og noe av det har jeg nå sett i tingboka selv. Først var jo Håkon Revelen aktuell som far, men han hadde vært sammen med henne på feil tidspunkt og ble 'sjekket ut av saken'. En annen aktuell kandidat var Peder Nilsen som var i tjeneste på Selfors, og da Mikcel Jonassen Ytteren. Siden min ane Lars kaller seg Lars Mickelsen Budde i 1747, så har jeg valgt Mikcel Jonassen som videre far her, og her er det jo ikke problemer videre. Dette selv om min ane Lars ikke er nevnt i skiftet etter Mickel den 28.05.1759. Uekte barn hadde jo ikke arverett den gangen.Saken mot Peder Nilsen som aktuell far her til Lars om ellers opp på et senere ting i 1721. Det er mulig han ikke hadde betalt leiermålsbota, og han hadde innrømmet på høsttinget i 1718 på Myklebostad i Nesna at han hadde hatt ublu omgang med Lisbeth Larsdatter Ytteren.At sønnen Lars senere var i Rødøy kan vel tyde på at det var dit Lisbeth dro da hun ble forvist fra sognet? Det kunne også ha vært interessant å vite noe mer om hennes skjebne etter rettssaken i 1718 og 1719. Var det Lars Stephensen født ca 1641 som var hennes far? Hvem var i såfall Lars Stephensen gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Anne Lise! Vet ikke om dette er til hjelp?Utdrag fra lenken under:Notater for Mikkel Jonassa Yttern: Mikkel fikk bygselbrev 12 juni 1730 etter stykfaren. Han var en av de tre som hadde 'haft en ublu omgjengelse' med Lisbet Larsdatter Ytteren i 1718 men ble frikjent da hun hadde 'tæd sig som en aabenbar hore'. Notater for Ingeborg Larsdatter Luktvasslia http://www.laxevaag.com/datafiles/k-farmor.pdfMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Ja ser at de som skrev bygdeboka har tolket det slik at Mickel Jonassen ble frikjent, men uut fra det jeg leste om saken i tingboka så sto det til slutt imellom Mickel Jonassen Ytteren og Peder Nilsen som var i tjeneste på Selfors som far til min ane Lars. Hun hadde vært sammen med Mickel 3 dager etter Kyndelsmesse(02.02)1717, og barnet ble jo født ca 19.11.1717(født 5 uker før jul). Det kan jo være Peder Nilsen som var faren da, men siden barnet kaller seg Lars Mickelsen Budde har jeg valgt å forske på Mickel Jonassen far(undre sterk tvil). Lisbeth måtte vel velge et farsnavn til sin sønn.Ellers kommer jeg inn på svært mange av mine slektsgrener i den linken. Jeg har mye jeg også om Falchslekta, Budde, Brugmann osv, og på noen andre grener(blant annet Marit Olsdatter i Storalteren som døde i 1755). Ellers har nummer 73 i linken fått feil foreldre. Karen Eriksdatter som var gift med Jens Fordelsen Fagerlia hadde ikke Erik Olsen Brennås og Anne Gregusdatter Jamtlia som foreldre, for deres datter Karen døde allerede i 1754 ifølge 'Skifter fra Hemnes/Moe 1686-1780' av Svein Edvardsen. Foreldrene til nummer 73 skal være Erik Nilsen som var bruker i Hauknes(ca 1680-gravlagt 07.08.1729) og Marit Ørjansdatter Jamtli født ca 1670(har mistanke om at det var datter av Ørjan Gregussen, så kanskje blir det noen av de samme anene likevel til nummer 73 som dem som er ført i linken-Ørjan Gregussen var jo farfar til Ane Gregusdatter Jamtli). Jeg mangler bevis for at Ørjan Gregussen var far til Marit da. Karen Eriksdatter ble døpt i Hemnes kirke 1.søndag etter trinit(03.06)1708, og er den eneste Karen Eriksdatter som er å finne døpt i Hemnes iallefall 1705-1712.Skulle likt å vite mer om Lisbeth Larsdatters mulige far Lars Steffensen født ca 1641, enn det som står i bygdeboka. Hadde håpet at noen kanskje hadde sett noe i tingbøker eller andre kilder om han. Jeg kan jo se det selv på mikrofilm, men det vil jo ta tid siden jeg må bestille mikrofilm på fjernlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.