Gå til innhold
Arkivverket

[#56315] USA/Norge; Nicolai Olssen Sandvik, farmarbeider i Amerika ca 1910. Hvem var han?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hvem var Nicolai Olssen Sandvik f 1889? I Haus-soga, under Ådna, står det at Anne Dortea Arne f 1889 (foreldre: Elias Larson og Berta Andersdtr Sandal) ble gift med Nicolai Olssen Sandvik f 1889, farmarbeider i USA. De skal ha fått en datter, Anny Doris i 1911, iflg samme 'kilde'.Anna Dortea emigrerer imidlertid sammen med Andreas Arne, som hadde vært i gamlelandet en tur, 14.2.1911; LenkeHun blir gm den samme Andreas, etter sigende i 1913.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for det, Vibeke,Tror du vi kan klare å finne Nicolai? Jeg vet jo ikke hvilken Sandvik det er snakk om. Tenkte først Sandvik i Bruvik (tidl Haus det også), men er svært usikker. Finner ingen sannsynlige slektninger av Nicolai der i 1865 eller 1900. Ellers er det jo Sandvik mange steder i Hordaland. Strengt talt trenger han jo ikke være fra Hordaland heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Har lett litt blant census etc, men finner hverken Andrew, Anna Dortea eller datteren Anny Doris der. Har også søkt litt på Nicolai uten hell. De endret ofte på navnene sine for å gjøre det lettere borte i Junaiten, men finner ikke noe skal kan ligne. Skal prøve igjen litt senere. Må gå nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager, Vibeke. Andrew Arne har jeg kontroll på, bortsett fra vielsen med Anna Dortea ca 1913 og dødsfallet til hans første hustru, Christine Arne, ca 1910. Hun er med i Census 1910, men Andrew er enkemann i februar 1911. Se debatt LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er en Nels Sandvik f 1888 som dør i Sitka, Alaska, i 1981. Jeg klarer imidlertid ikke finne noen Census 1920 eller 1930 for Alaska. Er det noen som kan hjelpe meg med det?NELS SANDVIK f 20 Jul 1888 d May 1981 99835 (Sitka, Sitka, AK) 99833 (Petersburg, Wrangell Petersburg, AK) 574-03-6680 Alaska SS-5 Letter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Døde denne Nikolai ca. 1910 da, eller ble de skilt? Hun er jo ført som ugift ved utreisen LenkeFor meg virker det som om dette er hennes første reise, men nå har jeg ikke gjennomlest de andre debattene.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei. Jeg mener nå at hun IKKE var gm Nikolai, men at han var Anny Doris far, konf Anny Doris konfirmasjon; inlegg 20 Lenke ; 'Har funnet Anny Doris sin konfirmasjon. Hun er født 17.12.1911 i Amerika av foreldre ungkar, farmarbeider Nikolai Olsen Sandvik og gift jente Anna Eliasdatter. Konfirmert i Arna 2.10.1927.Dette betyr at da Anna Dortea, Anny Doris mor, emigrerte 14.2.1911, (24.2.1911 fra Liverpool) var hun ikke gravid og heller ikke gift. Hun må imidlertid blitt gravid, enten på overfarten eller ganske kort tid etter imigrasjonen. Så må hun ha giftet seg innen Anny Doris ble født i desember s.å., men altså ikke med barnefaren, men med den 23 år eldre enkemannen og slektningen, Andrew Arne.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skipet Empress of Irland, som Anna Dortea, hennes venninne og Andrew Arne reiste med, gjorde 20 knop, så overfarten kan ikke ha tatt mer enn en uke i 1911. Hun har dermed blitt gravid etter ankomsten i Quebec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nels Sandvik f 1889 d 1981 Sitka, Alaska, United States of America gm Molla / Molly Sandvik d 1963 Alaska, United States of America1930 United States Federal Census; Bor: First Judicial District, Alaska TerritoryDette kan være barna;1930 United States Federal Census; Bor: First Judicial District, Alaska TerritoryOscar Sandvik f 1915 d 1980 Wrangell Petersburg, Alaska, United States of AmericaFrieda Sandvik f 1918 Mildred Sandvik f 1926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ved skifte etter Anna Dortea i 1950 har datteren Anny Doris trolig allerede vært død. Så da kommer jeg vel ikke noe lenger her, med mindre Anny Doris eller hennes mann, Andreas Helland, skulle dukke opp, og at dermed et skifte kan være løsningen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.