Gå til innhold
Arkivverket

[#56321] Johannes Hagen, postombærer, trondhjemsborger til Orkdalsøra 1744-1764


Gjest Bjørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Olsen

Johannes Hagen fikk den 5. februar 1732 borgerskap i Trondheim for å føre hovedposten i Romsdal, Nord-Møre, Stor-Fosen og Namdals fogderier.Han dukket opp på tettstedet Orkdalsøra, delen av Øra som lå i Orkdal, i 1740-årene. I 1748 kjøpte Hagen Skaun annexkirke for 1610 riksdaler sammen med Fredrik Hammond.I 1752 giftet Johannes Hagen seg med Jertrud Andrea Fredriksdatter Tromp (1734-1778). Hun var datter av en annen trondhjemsborger på Øra, Fredrik Jensen Tromp, som bodde på Orkdalsøras del som lå under Nervik i Strinda.Johannes Hagen bodde på Orkdalsøra til sin død i 1764. Han etterlot seg et brutto bo på nesten 3200 riksdaler. Enken giftet seg med Kristian Harbou og flyttet til Eide på Nord¬-Møre.Samtidig bodde det – angivelig en slektning av Johannes Hagen - ved navn Marie Engel Hagen på Orkdalsøra. Hun nevnes også som Marie Engell von Hagen. Marie betalte skatt på Hovsøra så tidlig som i 1743. Hun betalte rangskatt og anga 150 rdr. i formue. Navnet hennes nevnes i 1747, men hun er ikke å finne på Orkdalsøra ved ekstraskatten i 1762.Er det noen som vet noe om Johannes Hagens og Marie Engel Hagens opphav og fødested?(Kilder: Orkdal skifteprotokoll nr. 6, side 568 b og 586-590. 11. juli 1764, boken Skaun kyrkje 900 år, side 32 og 36, Kirkebøker Orkdal og Børsa og om skatt: Hans Hornemans papirer pakke 13 og 31).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bergstrøm

Bjørn, jeg er også interessert i å vite mer om Johannes Hagen gift med Giertrud Tromp. Jeg har funnet at de giftet seg 11.mai 1753 og ”dette skiede i deres huus efter kongl. allernaadigste bevilning”.Men jeg fant en Johannes Hagen som fikk sitt borgerskap til Trondheim 19.desember 1746 som ”Udligger paa Orchedalsøren” og det er da opplyst at han er født i byen (Trondheim). Jeg tror at denne personen er mer aktuell som Giertruds ektemake da aldersforskjellen ikke er så veldig stor. Men betyr det at vi har med to Johannes Hagen å gjøre, kanskje far og sønn?Angående Maria Engel von Hagen er hun også nevnt som fadder ved dåpen til Johannes Hagens sønn Johanes i 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Hyggelig Trond at flere interesserer seg for Johannes Hagen!Jeg er åpen for det meste, også at det kan være flere Johannes Hagen – altså far og sønn - på Orkdalsøra (dagens Orkanger) og i Trondheim.Den Johannes Hagen det ble skiftet etter 11. juli 1764 står ført begravd Orkdal kirke i 1764. Noen alder oppgis ikke. Vet noen når han ble født?Opplysningene om borgerskap fra 1732 for å føre hovedposten har jeg fra skifteforretningen. Hagen hadde et par hester og mye kjøreredskap.Men han drev jo med så mye mer, også. Han hadde storbåt og etter forholdene mange kyr.I Hagens krambod på Orkdalsøra hans fantes blant mye annet en imponerende mengde tøy: Kattun (som var et tettvevd, glatt, toskaftet bomullsstoff med påtrykt mønster), kalemank (atlaskvevd stoff av ren ull blandet med silke eller geitehår til bruk i vester), chalon (blankt kypervevd ullstoff med navn fra den franske byen, til bruk i fór), taboret (toskaftet, glinsende, stormønstret ullstoff framstilt i England), floret (atlaskvevd ullstoff fra England, arrask (rask), chagelin, fløyel, osv, osv.Et par år etter Johannes Hagens død opplyses det at Jertrud Andrea Tromp (da kalt Madame Harbou) drev ”en liten handel mellom anna med kaffe som ho kjøpte og brende”.Opplysningene stammer fra en giftmordsak på Øra. Tromp-søstrene lå i evig krangel og i 1766 ble Jertrud Andrea beskyldt for å blande gift i kaffen og gi dette til søsterens barn. Også fire voksne gikk det like ens med. Ingen døde, men det ble mye hurlumhei. (Kilde: Skrondal, Orkdalsboka II, side 128-129)Lurer i denne sammenhengen på om borgerskapet – som nevnes - i Trondheim 19.desember 1746 som ”Udligger paa Orchedalsøren”, kunne være en utvidelse av borgerskapet fra 1732?Opplysningene om Hagens eierskap til Skaun kirke, har jeg fra boken ”Skaun kyrkje – 800 år” (ikke 900 som jeg skrev). Der vises til en lysekrone med innskriften”For: ærret : til : kierken + D – 23 = december : anno : 1761 : Johannes Hagen : og : Gertrud Hagen +” (side 32).Ser av Skrondal, Orkdalsboka II, side 183 at Hagen også var eier av Orkdal hovedkirke. I følge Skrondal kjøpte Hagen kirken av ”storspekulanten, brubyggjaren, proviantskrivar Christen Ørbeck på Svorkmo, visst óg ein innflytta jyde: frå denne jyden til kjøpmann Johannes Hagen i Trondheim og frå han til Fredrik Ibsen”. Når dette var og hvilke summer som var innblandet skriver Skondal ingen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.