Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anita Holme

[#56324] Er jeg på rett spor?

Recommended Posts

Gjest Anita Holme

Jeg er nettopp begynt med å lete etter slekten min og er helt fersk i dette ”gamet” . Har fått ganske mye informasjon fortalt fra familie og brukt den første tiden til å gjenfinne dette i kirkebøkene, noe som har gått rimelig greit til nå ;o)Min tippoldefar skal i følge kirkeboken hete Ole Andreas Danielsen Kirkeboken Herøy i Herøy 1878-1892 Eivind Alfon Beck Olsen født 16 juli 1882, Herøy (Helgeland). (her har jeg kontroll) Mor er pike Eline Amalie Eilertsdatter (henne har jeg foreløpig også kontroll på). Far er Ole Andreas Danielsen Agervik. Når det står slik betyr det at Ole bodde på Agervik?? Jeg er rimelig sikker på at han ikke heter Agervik til etternavn. Ellers så klarer jeg bare å lese noen få ord av det som står om fadderne og anmerkningene.Etter det jeg klarer å lese av dette så bor Ole i HattfjelldalHer står det at han er født 1860, det tror jeg er feil, han skal være født i 1852 Har funnet en Ola Andreas Danielsen i folketellingene fra 1865 og 1900, fra en gård som heter Aakerviken i Hattfjelldal. Dere som kan dette, er jeg på rett spor? Eller holder jeg på å tulle meg helt bort

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det høres da riktig ut, Anita!Kanskje du kan finne ham utflyttet fra Hattfjelldal til Helgeland i årene før 1882? Sjekk kirkeboken om slikt er registrert i dette området. Det ville være en god bekreftelse, og et fint neste skritt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er samme barnet, Nordland fylke, Herøy i Herøy, Klokkerbok nr. 834C04 (1877-1892), Fødte og døpte 1882, side 68: LenkeEyvind Alfon Beck, f. 6.6., døpt 13.8., foreldre ungkar Ole Andreas Danielsen, pige Eline Amalia Eilertd. Han f. 1859 Hatfjelldalen, hun f. 1853 Øxningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anita Holme

Hei og takk for tilbakemeldingen.Elines mor er i fra Vefsn og de skal ha bodd der før de flyttet til Herøy, men dette har jeg ikke rukket å sjekke enda. Ting tar tid ;o)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive