Gå til innhold
Arkivverket

[#56332] Gurine Hansdtr. f. 1849 Osen Sør-Tr.lag g. 1875 m. Ole Peders. Stenset Elverum


Gjest Per Utne
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Utne

Eg søkjer etter foreldre og fødestad til Gurine Hansdtr. f. 1849 i Osen Sør-Trøndelag. Ho vart gift 4.1.1875 med Ole Pederson busett på Stenset i Elverum. Eg har ikkje funne henne som innflytt til Elverum. Eg har heller ikkje funne henne nokon stad i kyrkjebøkene for Osen og Bjørnør. I bygdebøkene for Osen, Stokksund eller Roan finn eg henne heller ikkje. I folketeljinga i 1900 er det oppgitt Osen ST som fødestad. Er det nokon som kjenner til henne ? Med helsing Per Utne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det hun som er i ft her? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f00427&gardpostnr=820&personpostnr=5485#nedre>LenkeDu er sikker på at det er Osen Sör Tröndelag?Jeg fant nemlig en Gurine Hansdtr f. 1849, Söndre Osen i Hedemark. Kan ST stå for Söndre Trysil? N° 6 nederst: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ekteskapet her viser og at faren het Hans Halvorsen, så da kan du nok gå ut ifra at det er henne over: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ekteskapet til foreldra (n° 3) 1/1-1849: Permanent sidelenke: LenkeFar hans heter Halvor Hansen og far hennes Anders Gudmundsen Jeg greier dessverre ikke å tyde gardsnavna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Oliana Andersdtr sin födsel, födt 7/3-1821, döpt 18/3-1821(överts til högre): Permanent sidelenke: LenkeForeldre Anders Gudmundsen og Siri Paulsdtr Sveen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

N° 23 på högre side, ekteskap mellom Halvor Hansen og Gunhild Nilsdtr.22/10-1820 han 32 år og hun 25: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9186&idx_id=9186&uid=ny&idx_side=-182>LenkeHan skulle da være 11 år i 1801, men jeg finner bare en på 7 i Aamodt, så det er vel tvilsomt den samme. Finner ingen Gunhild Nilsdtr verken i Trysil ell Aamodt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

N° 2 i 1812: Anders Gudmundsen Sveen og Siri Povelsdtr: Permanent sidelenke: LenkeFor sikkerhets skyld står det 'og pigen og pigen' to ganger. Greier ikke å tyde hennes gardsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er vel Siri Povelsdtr i 1801 på Röbuknappen: LenkeFar Povel Eliassen f. ca 1755 og mor Helene Peersdtr f. ca 1761Nå ser jeg at Anders Röbuknappen var vitne i hennes ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant dette om familien til Anders Gudmundsen Sveen på FS, men det er kagt inn av privatfolk og må sjekkes: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/AF/individual_record.asp?recid=47546862&lds=0&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>LenkeFinner en Anders Gudmundsen döpt 9/6- 1788 her på högre side: Permanent sidelenke: LenkeFar Gudmund Hansen og mor Anne Olsdtr.Men överst til venstre er det nok en Anders Gudmundsen med far Gudmund Hansen döpt i september: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her tenker jeg vi har Anders/Anners Gudmundsen i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=103&filnamn=f10428&gardpostnr=64&personpostnr=1332#nedre>LenkeDette er vel da foreldra (Gudmund og Anne): Lenke Stemmer med navna over og det er den eneste Gumund Hansen i Trysil i 1801.Er det mulig at Gunhild Nilsdtr kom fra Rendalen? Jeg finner henne som sagt verken i Trysild eller Aamodt.Her er en Gunhild Nilsdtr Sylliestrand som passer med alder: LenkeHer var dåpen til en Halvor Hansen på samme side som Anders, döpt 6 januar 1789, far Hans Halvorsen: Permanent sidelenke: LenkeHer har vi og moras navn, n° 4: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dette paret i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=137&filnamn=f10428&gardpostnr=81&personpostnr=1479#nedre>LenkeMen Halvor er der ikke, han kan jo være i tjeneste et sted. Kan det være han som er her (Halvor Halvorsen) og at det er satt opp feil farsnavn for han? Det har jeg sett för.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Denne Hans Halvorsen og hustru Berte Torgalsdatter og ders familie vil du finne i den nye bygdeboka for Osen, og da under Nysætra, side 584, og Storholm Nordre, side 481. Med beste hilsen: Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Utne

Takk for svara. Eg har nok tolka Osen ST som det står i folketeljinga for 1900 feil, det er nok Trysil og ikkje Sør-Trøndelag Med helsing Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bare hyggelig å kunne hjelpe -:) En kan ofte ta feil slik.Dessverre går ikke de skanna kirkebökene så langt tilbake som 1750-åra, men på FS (kopiert fra kirkebok) finner jeg en Povel Eliassen d. 14 mars 1756, faren er Elias Torberget: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.