Gå til innhold
Arkivverket

[#56339] Røst i Nordland - hvilken kirkesogn hører denne øygruppen til?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Hvis etternavnet er Johansen vil ein då finne lettere fram til den personen jeg søker. Jeg kjenner ikke til fornavnet og heller ikke til når vedk. ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Den dette gjelder het Ingolv Johansen og ble født på Røst i 1915. Bodde på Hundvåg i Rogaland.Kan jeg få info om hans forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Men det er sikkert fordi Værøy og Røst var samme kirkesogn. Så, kanskje de likevel var fra Røst. Er det noen som kjenner til hvor gardene Hammer og Klak var? Var dette på Røst eller på Værøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nr 7 Ingolv Børe Johansen ble gift i Rogaland og bodde på Hundvåg. Har søkt etter han der men vet ikke hvilken kirkesogn dette stedet hører til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

lar det seg gjøre å finne igjen giftarmålet hans igjen der? eller er det så seint at det ikkje er reg.?Svigerfar til Ingolv kom fra Ørsta traktene og hette Jacobsen. Familen budde på Hundvåg. Lar det seg gjøre å finne denne Jacobsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Kommer jo an på hvor gammel han var da han giftet seg. Ser lysningsprotokollen for Hetland er skannet t.o.m. 1939, etter det må du vel på arkivet i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I innlegg 9 får jeg oppgitt foreldrene til Ingolv, men lar det seg gjøre å finne eldre generasjonar i FT for 1865 og evn tidligere som t.d. i kirkebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Ifølge boka Røstværingan (Knut Nilsen) hadde Ingolv Børe enda en søster: Johanna Kristine f. 22/11-1925 d. 30/5-1989 Hun ble gift med (Joacim) Hardy Jacobsen fra Værøy.Mor til Bernhard er Kristine Gurine Olsen f. Benjaminsdatter, fra Stamnes f. 10/4-1862. Far til Bernhard er Johan Olsen fra Stiklestad f. 11/9-1855Mor til Ida er Marie Sørensen? Andersen f. Bendiksen 26/10-1847 (fra Eivindvik i Ytre Sogn, hennes far var Bendik Larson Åsheim)Far til Ida er Søren Andersen f. 11/7-1856 (også fra Eivindvik, Ytre Sogn, hans far var Anders Trulsen Vesetvik. Idas foreldre kom til Røst i 1880, giftet seg18/4-1881Kirkebøkene fra Værøy og Røst går lenger tilbake enn dette, og mange er lette å lese. Lykke til!Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette var meget interessant. Når det gjelder innlegg 19 er det opplyst at mor til Bernhard er Kristine Gurine Olsen f. Benjaminsdatter var fra Stamnes f. 10/4-1862 og faren til Bernhard er Johan Olsen fra Stiklestad f. 11/9-1855.Når det gjelder stedt Stamnes, hvor er dette? Jeg vet at det finnes et sted i Hordaland ved dette navnet, men er dette et sted i Nornorge i dette tilfelle?Jeg antar at Stiklestad er det historiske stedet i Trøndelag.Finnes det mer info om disse personene?Er det noen som kjenner til slekten videre i Eivindvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Stedet Stamnes det refereres til her,er vel Stamnes i Alstadhaug. Men Christine ble nok ikke født der,som du ser av folketelling 1900 står det :Mo Helgeland,og da er det vel hun som er på tellinga her i 1865:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f61833&gardpostnr=185&personpostnr=1296&merk=1296#ovre>Lenke Og her er dåpen,hun er født 10.04 1862 som det var opplyst før:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Hei Terje Hvis du prøver et kartsøk på 1881.no vil du se at du har flere alternativer for Stamnes, men i dette tilfellet vil jeg tro det er Stamnes gårdsbruk på Røst det er snakk om.Anne er på rett spor, jeg fortsetter med Kristines foreldre:Far: Benjamin Manasse Hansen fra Leka f.14/10-1825 Mor: Marith Hansen f. Christophersdtr. fra Rana f.17/10-1831 De giftet seg i Rana 2/10-1859 De fikk tilsammen 9 barn, de fem første er døpt i Rana, de andre på Røst.Benjamins foreldre er Hans Ole Baardsen Skei f.1788 i Gravvik i Nærøy, og hustru Karen Maria Andreasdtr. f.1796 fra Leka. Han kom til gården Laukberg sist på 1850-tallet. I årene 1860-66 var han husmann på gården Raudberget i Rana før familien flyttet til Røst ca. 1870 Han var strandsitter på Tenderhågen i Stamnes(matrikkelnr.10)i 1875.Mariths foreldre er Kristoffer Olsen Altermark f. 1796 og hustru Karen Marie Hågensdtr. f.20/3-1788 fra Rana.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.