Gå til innhold
Arkivverket

[#56339] Røst i Nordland - hvilken kirkesogn hører denne øygruppen til?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Ida si slekt kom frå Eivindvik i Gulen (Sogn og Fjordane) både mor og far hennar, og slekta til Bernhard Kristian kom frå Stiklestad og Helgeland. Vil dette seie at forfedrene til Ingolv egentlig ikkje hadde sine røtter fra Røst/Værøy, men frå andre steder.Jeg har undret meg på hva som var grunnen til at flere familier flyttet fra Eivindvik i Gulen til Røst. Kan det ha noe med at de tok familiene sine med seg på Nordlandsfiske og ved en tilfeldighet slo de seg ned på Røst? Jeg har tidligere fått info fra andre hold om at det var mange som flyttet rundt omkring i landet eller dvs de kjøpte gårder som følge av at det var så mange som utvandret til USA og at det ble mange gårder til salgs.Det kan kanskje være en tilfeldighet at disse familiene endet på Røst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Det står ikke noe mer om denne familien i 'Røstværingan' men det henvises til 'Rana bygdebok' (s. 462) for å finne mer om Benjamins foreldre.Ingolvs aner har tydeligvis bare 'vært innom' på Røst, det er også min klare oppfatning.Johan Olsen var steinarbeiden, han eide G.nr.5 br.nr.3 i 1900. Johans far er ungkar Ole Larsen, Stiklestad eller VærdalenDet skal være en artikkel om Ida i Kirkebladet (Røst) nr. 4/2000Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dersom noen har tilgang til den artikkelen som det vises til i innlegg 27, så kan det sendes info til meg påe-post austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Og dette er søster til Søren og Knut: LenkeEr det nokon som kjenner lagnaden til Søren, Knut og Gurine med respesktive ektefeller? Eg er i så fall interessert i datoer og kvar dei oppheldt seg.Desse 3 kom frå Vesetvik i Gulen.Ang. Gurine; Når og kvar vart ho gift første gongen?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Knut døde i Bergen 2.1.1890 og ble gravlagt i Sandvikskirken 8.1. Ikke klart å finne lagnaden til ektefellen Berte, men i Ft 1891 bor hun i Nils Klimsgt. 5 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det mulig å få all info om etterkomarane av desse:Søren Andersson Vesetvik, f. 11.07.1856 i Vesetvik bnr. 2. I Ft 1900 bosatt Hammer på Værøy i Lofoten som husmann og fisker. Han giftet seg 18.04.1881, med Maria Bendiksdtr. Fivelsdal, f. 26.10.1847 i Fivelsdal bnr. 2, (datter av Bendik Larsson Asheim og Ingeborg Ellingsdtr. Brekke). Maria: Flyttet til Røst og ble boende der. Alfred Sørensen, f. 1881 i Verøy.Ingvald Sørensen, f. 1882 i Verøy.Ida Sørensdtr., f. 1887 i Værøy.Serine Sørensdtr., f. 1889 i Værøy.Julie Sørensdtr., f. 1890 i Værøy.Konrad Sørensen, f. 1893 i Værøy.Samt etter:Knut Andersson VesetvikogGurine Andersdtr Vesetvik. Desse busette seg også på Røst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Vet ikke om du allerede har funnet dette selv: Serine Marie Sørensen giftet seg 05.06 1911 m. Hans Olai Henriksen,Næs på Røst (far Henrik Hansen) Har funnet 5 barn født på Røst: Harriet f. 08.12 1910. Sverre f. 26.05 1912. Marie f. 12.05 1913. Kirstine f. 30.03 1915. Sofie f. 05.06 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.