Gå til innhold
Arkivverket

[#56345] leter etter far til <omstreifer> Ole Eriksen, Erich Nilsen, og hans far, osv.


Gjest magne jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest magne jensen

Er det noen som vil være behjelpelig med å finne den rette Erich Nielsen? Jeg har lest gjennom 'alle' kirkebøkene fra Solum, Gjerpen, Eidanger,Porsgrunn, Brevik fra 1760 til 1820. Ole Eriksen ble døpt i Solum, som sistemann, året 1820, Der står, som far. Erich Nielsen, og som mor Karrine Jensdtr. Knarrdalstrand. En av fadderene heter Anton Nilsen, antagelig broren? Jeg finner ingen av disse navnene i 1801 tellingene. Det har dukka opp utallige Erik'er og Nils'er, men ingen passer i min 'tegning', Ole Eriksen er nevnt i Sundt's 'Fantejakt' i fra 1855-60, og i kirkeboka fra Øyestad står det omstreifere over navnet. Sønnen til Ole Eriksen heter Ole Martinius Olsen,1863-1934, Han ble kallt for Ola Båtmann,(bestefar min) det samme kallenavnet hadde faren, på Klokkersvold, Ole Baatmand, (nevnt i bygdeboka fra Eidanger, som finnes på nettsiden til Porsgrunn bibliotek.) Han,(Ole E) ble Corpulert i Øyestad med Marte Gurine, og der står det også Erich Nilsen som far til brudgommen ,ingen alder eller andre 'spor'. Hvor kommer min tipoldefar og mor fra?? Og ikke minst foreldrene fks. ifra, osv?Er det noen som vil hjelpe?Håper jeg slipper å måtte reise til 'Tataria' for å lete videre der etter forfedrene,..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vet ikke om jeg kan være til hjelp, men bare husk når du søker i folketellinger o.l at både Erich og Nilsen kan være skrevet på forskjellige måter i folketellinger. Erich kan være skrevet som Eric eller Erik, og Nilsen kan være skrevet som Nilssen med 2 s-er eller som Nielsen eller Nielssen. Det kan også være skrevet som Nielssøn eller Nielsøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Takk for tipset.. Har i søkefeltet brukt en og flere bokstaver med alternativet , i alle varianter. Har også søkt på Familiesearch, uten å komme noe lengere bakover enn til Eric Nilsen....Om han var på sjøen under tellinga,(han var skibstømmermand)ble de regna/skrevet i en annen/egen liste? Det høres ut som en mulighet, men han gifta seg nok ikke der, så han må jo finnes ett sted. Håper dette er rett forum..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Hei og takk! Flott, dette var fint, lett å overse ei sild i spekesildtønna.., men, kan du/noen si hva som står foran navnet til hrr Nilsen? Det begynner på f og slutter på md. Er det siste fork. på mand? Ellers går det greit å lese 'gotiskhieroglyfisk'';-) Uten tvil, det er den Erik'en jeg ønsker opphavet til... Har problemer med å få frem linker her pga uvitenhet/manglende kunnskap om vista... Har ikke tid til å lære sånne bagateller når jeg bruker dagene på å lete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du bør nok lære deg å lage lenker selv om du ser på det som 'bagateller'. Resultatet blir jo at andre må gjøre det for deg og det burde være unødvendig. Om du går til Framsida så finner du der hvordan du skal lage lenker til skanna film. MEN, bruk permanent sidelenke og ikke bildelenke som det står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Det står forældr. og som du ser på andre navn lengre opp på siden går dette igjen hele veien både forkortet og skrevet helt ut 'Hjemmedøbt af forældrene ...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du bør nok ta en ekstra titt på fadderne til disse 2.Ole: Maria Olsdt. Bolvig...., Maren Pedersd. Schjelbred, Jacob Jensen, Abraham Jensen, Even Nilsen. (Legg merke til Jensen og Nilsen.)Niels: Fridericha Vinge Knardal, Aase Olsd. Ru..ved?, Jens Halvorsen Knardal..., Ole Gunnersen Vig..., Lorents Hendrichsen Porsgrunn. (Hva med Jens Halvorsen Knardal...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Forslag/retting/'flisespikking': faddere Niels: Frederika (med k som i knardal), Jens Halvorsen Knardalstrand, Ole Gunnersen Vig,ibd (ibidem=sammesteds).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Ang innlegg 8: foreslår foledrenes bosted til å være: Ø.Kleiveejet.Ang innlegg 10: Forslår at Maria Olsdt. bor på Bolvigejet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Takk igjen! Jo, har fått med meg det med at navn på faddere oftest er slektens... Jeg fant en Even Nilsen,han har to fornavn, men linken har forsvunnet inn i Opera vebblesersystemet, og det kolliderer med Internett Explorer's... Jeg benytter meg ikke av andre for å finne lenker, håper ikke det er oppfatningen..Leter selv, og henter kunnskap om dette med å lære av deres råd og ta del i deres erfarte kunnskaper.Man må vel ikke alltid finne opp hjulet på nytt? Alle har vel krøpet før dem gikk.... Den Even Jonas Nilsen jeg fant 1767,i Solum, (mener jeg var et villspor, før var jeg usikker,men nå tviler jeg)... Det står; Uægte, under datoen, så navnet hans, så Anne ---datter,Anne Carldatter..Niels Jo(e)nson Faret, Ole Anderson Bølie, Morten Jensen ? Kan det være rett? Lenke Fungerer lenken?, ...selv blinde høner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Flott lenka virker, men du har glemt? å gå til siden du vil vise.I 1801 finnes den en Anne Karine Jensdt. 16 år på Rørholdt gård i Bamble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Takker dere for masse god hjelp med granskingen min så langt.. Får gi meg for i dag, ellers begynner jeg å snakke gotisk i søvne. En fin dag med mange gode tips og materiale å jobbe videre med. Er jo 'grønnskolling', men så moro, da, Jeg vil si takk en gang til. Ha en hyggelig kveld. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Her er den rette lenken til innlegg 15: Permanent sidelenke: Lenke Har ikke vurdert innholdet i forhold til hva/hvem du søker, så det kan jo godt hende som du sier at denne Even Jonas Nielsen ikke er relevant lenger?Jeg anbefaler deg å også søke på tema 51576 i søkeruten på toppen av denne siden her på brukerforum. Der står det en grei forklaring på hvordan du legger inn lenker til kirkeboksidene du leter i. Fordelen med å velge Permanent sidelenke i forhold til bildelenke (som Berit nevner i innlegg 6) er at det da er mulig for oss å bla frem og tilbake i kirkeboken. Men dette har du jo gjort i innlegg 15 slik at jeg lettere kunne bla frem den rette siden for deg (du skrev jo at den Even du fant var født i 1767).Kanskje er mine forklaringer overflødige, men jeg har selv strevd med å lære alt dette nye da jeg startet her! Lykke til videre, det er flott med flere og nye 'grønnskollinger' :-)Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.