Gå til innhold
Arkivverket

[#56349] En nordmann i Sør Afrika e. 1901 - hva gjorde han der?


Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Min oldefar, Niels Fredrik Just (f. 1859 Kr.sand) skal ha oppholdt seg i Sør Afrika fra 1901 og i minst 4 1/2 år fremover. Han var bosatt med familien Kristiania i 1900 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=151&bnr=0046&lnr=02>Lenke etter å ha bodd i Lübeck, Tyskland ca. 1890-1895. Der drev han bl.a. en forretning for herreklær. I 1910 er Niels F. Just tilbake i Kristiania.Jeg trenger tips og råd om hvordan jeg finner ut hva min oldefar gjorde i Sør Afrika. Det er jo mulig han startet en egen virksomhet der, eller var involvert i en eller annen type virksomhet. Flere av hans brødre var handelsmenn og reiste mye, særlig til Tyskland, der to av dem giftet seg og fikk barn. Her er fam. i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

det var ganske mange nordmenn i Sør-Afrika rundt 1900. Noen var knyttet til handel, noen til misjonen, atter andre drev med hvalfangst, og noen var farmere.Det er skrevet flere bøker om den skandinaviske bosetningen i Sør-Afrika, bl.a. Kuparinen, Eero: An African Alternative. Nordic Migration to South Africa, 1815-1914. Institute of Migration, Migration Studies C 10. Turku, 1991. – 487 p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Han kan selvsagt ha reist til Sør-Afrika på grunn av sine tyske kontakter, men opptrådte han i det norske miljøet der nede, er det kanskje mulig å finne ut mere om oppholdet hans der nede ved hjelp av den foreningen The Norwegian Settlers Association of Marburg, http://www.norsettler.co.za/. Jeg besøker foreningen neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Takk til dere begge to!Jeg vil tro at han må ha satt noen spor etter seg i.o.m. at han oppholdt seg i Sør-Afrika såpass lenge, og at det må finnes opplysninger i et eller annet arkiv. Jeg tipper at han var involvert i handel, uten at jeg er sikker på det.Jeg skal sjekke om den boken du nevner, Yngve, er å få lånt på biblioteket her. Og, hvis du hadde anledning til det, Lars, kunne du sjekket litt rundt Niels Fredrik Just hos The Norwegian Settlers Association of Marburg når du er der neste uke? Ta gjerne direkte kontakt med meg på cathjust - alfakrøll - online.noMvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.