Gå til innhold
Arkivverket

[#56351] Sogneprest til Fet Just Munch


Gjest Torbjørn P. Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn P. Hagen

På side 387/388 i NST b XI h 4 er sogneprest til Fet, Just Munch omtalt. Det er opplyst at han er død i 1733 og hadde barna Hans og Anna.Er det nokon som har kjennskap til desse?Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Også Just Munchs ektefelle (Clara Andersdatter Bing 1693-1733, datter av Anders Jensen Bing og Aarsille Larsdatter Krabbe) døde i 1733 iflg denne kilden: [url="http://vestraat.net/ettersl/schjelderup0001.htm>http://vestraat.net/ettersl/schjelderup0001.htmJust Munch og Klara fikk kort tid før de døde enda en sønn: Anders døpt 5.nov. 1732: Lenke , så her kan det være mer å spore opp (dersom Anders vokste opp)(Det bør vel finnes noe lokal-litteratur fra Fet vedr. denne tragiske skjebnen som rammet prestefamilien Munch.)Når det gjelder ANNE, så lurer jeg på om hun er identisk med Hans Holst sin første ektefelle (Ekteskapsinngåelse i Bragernes 16.des. 1763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nå ser jeg at jeg mistet noe av poenget i innlegg 2, da jeg ikke skrev at Hans Holst (som første gang var gift med ei Anna Munch) hadde en toller-karriere, og at antakelig kan ha gjort tjeneste i Holmestrand sammen med Hans Jørgen Munch. At Hans Jørgen Munch og Just Munk nevnes på samme side i en NST- artikkel, gjorde meg nysgjerrig på forbindelsen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Takk for svar.På side 387/388 i NST nr 11 er det spørsmål om Ole Munch fødd 13. mars 1750. Spørsmålstilleren opplyser:'I sine genealogier har kaptein Lengnick anført Munch født 13. mars 1750 og at hans far var sogneprest senest til Fet Just Munch, som imidlertid var død i 1733'. I sitt svar skriv Finne-Grønn at Ole Munch uten tvil er sønn av tolder i Holmestrand Hans Jørgen Munch og Anne Styhr som gifta seg 23. mars 1749 i Holmestrand.Er det kjent kven som var foreldra til Just Munch og kva for Munch slekt dette er?Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, ja – Grunnen til at Just og Hans Jørgen Munch var nevnt i samme artikkel var at det IKKE forelå noen nær forbindelse. Så da kan vi droppe den.I tillegg ser jeg (av lenken i innlegg 2) at det var ei Anna Munch på Bragernes, som er for ung til å være identisk med Just sin datter. Antakelig er det den unge Anna Munch fra Bragernes som inngår ekteskap med Hans Holst, og derfor droppes spekulasjonen om at Just/Clara kan ha hatt barnebarn i Bragernes/Holmestrand (innlegg 3).I tillegg så fremgår det av kirkeboka i Fet at yngstesønnen, Anders døde allerede i 1733, 16 uker gammel. (Pussig at ikke foreldrene er å finne blant de døde i Fet dette året!)Siden jeg ikke har NST-artikkelen foran meg, så vet jeg ikke om hvilke knagger man eventuelt har, for å finne Just Munch sitt opphav, men Just sin svigerfamilie (Bing/Krabbe) har tilknytting til Nord-vest-landet, hvor også Just Munch gjorde prestetjeneste før han kom til Fet.Sogneprest Anders Jensen Bing (Just sin svigerfar), endte også sin prestetjeneste på Østlandet, - i Onsøy, hvor han døde i 1737 (NB: 4 år etter sin datters og svigersønns død).Jeg vil tippe at Just sin far må ha båret navnet Hans, siden de to andre barna har fulgt gjeldende oppkallingsregler. Det er meget mulig man må til Danmark for å finne hans opphav, og siden Just Munch ikke er omtalt i ”Personalhistoriske Bidrag vedkommende Danmarks og Norges Geistlighed i ældre og nyere Tid” Lenke , er jeg fristet til å tro at han ikke hadde etterslekt i Norge. (Dersom han i det hele tatt hadde det.)Så, hvilken Munch-slekt (av ganske mange) han tilhørte er ikke lett å antyde, men det finnes jo muligheter også her i landet.(Som en liten kuriositet kan jeg jo fortelle at det er et advokatfirma på Fagernes som heter Just Munch, - hva nå det bør indikere i vår sammenheng.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Venstrehåndsarbeid er sjeldent fra Geir !Men her er han altså Lenke . – Med fint-folk omkring, overkrigs-kommissæren og biskopen som fadder. – Og med HANS MUNCH som far. Men hva heter moren ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Sogneprest til Fet i årene 1730-1733, Just Munch, er omtalt i Jan E. Horgen: ”Bygdehistorie for Fet”, b. 3 [1988], s. 687. Før Munch kom til Fet hadde han vært sogneprest til Kvernes på Nordmøre. Med kona Clare Bing hadde han tre barn: Anna, Hans, født 1731, og Anders, født 1732, død 1733.Clare Bing satt i uskiftet bo inntil hun lot boet skifte i 1737 (så hun døde jo åpenbart ikke i 1733). Verdier i boet, så som buskap, bohave og løsøre for 464 rd var da overtatt av ettermannen, hr. Peter Hansen Hiort. Det resterende bohavet ble taksert til 332 rd, og dertil var Just Munchs boksamling solgt på auksjon i Christiania for hele 413 rd. Men på grunn av diverse gjeld kom boets nettoverdi ikke på mer enn vel 283 rd. – Clare Bing ble tilbudt et av sognekallets enkeseter, men hun synes ikke å ha benyttet seg av tilbudet. Sannsynligvis har hun vel flyttet fra Fet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Og der slutter foreløpig også alle spor. Det var jo greit å vite at Clara Bing levde lenger, og det er vel grunn til å merke seg at tidspunktet for skiftet etter Just, falt sammen med hennes fars død (Sogneprest Anders Jensen Bing, som døde i Onsøy i 1737). Dersom det er mulig å finne dette skiftet kan man kanskje komme et steg videre.Men også på Just sin side bør det ha vært slekt i Norge etter 1730-åra. Selv om jeg bare klarer å finne ei søster, Christiane (1692-1725), så hadde Just en mektig onkel i Paul/Povel Munch, som var sogneprest i Nesna [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=tromsogeist&sideid=50&innhaldid=3&storleik=>Lenke . Ei av hans døtre bærer sågar navnet ”Krabbe”- så her har vi vel muligens også en annen slekt-relasjon til Claras familie.Når det gjelder hvilken Munch-slekt vi her snakker om, er jeg rimelig blank. Men kan med trygghet eliminere bort noen av de danske Munch/Munk-slekten som T.H.Vigerust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Både Just Munch og hans far, Hans Munch er omtalt i H. Ehrencron-Müller: ”Forfatterlexikon omfattende Danmark, Norge og Island indtil 1814”, b. 5 (1927). Omtalen av Just Munch (s. 461) er slik:***Munch, Just, er f. */10 1693 i Kristiania, Søn af ovennævnte Hans Munch. Han blev 1711 Student fra sin Fødebys Skole, tog 1712 Baccalaurgraden, var 1714-19 Alumnus paa Borchs Kollegium og 1716-17 tillige Inspektor, kaldtes 16/8 1728 til Sognepræst i Qvernæs i Trondhjems Stift, hvorfra han 1730 forflyttedes til Fedt i Aggershus Stift . + 1733 eller 1734.Han ægtede Clara Bing (f. 15/10 1703, + 1782), Datter af Sognepræst i Bratvær i Trondhjems Stift Anders Bing (f. 1666, + */7 1737) og Aarsille Krabbe (+ 1708). Hun ægtede efter M.’s Død Kaptajn i 1. Smaalehnske Regiment Ole Pedersen Bech (+ 15/4 1746).***Just Munch står som forfatter av to mindre titler, i 1714 og 1716-17. – Hans far, Hans Munch, er født 5/6 1654 i Thorkildstrup på Falster som sønn av sogneprest (senere kapellan ved St. Olai i Helsingør) Niels Hansen Munch (f. 1626, d. 1682) og Karen Sadolin (d. 1685).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det var da rask reaksjon. Clara havnet altså (som jeg hadde en misstanke om) på Onsøy. Der fikk hun endatil et barn: Johanna 30.juli 1738. (høyre side venstre spalte midten Lenke .IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.