Gå til innhold
Arkivverket

[#56356] To gamle folk i Vestnes


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Tru om eg kunne få litt lokal hjelp til desse to namna; eg finn dei på DIS gravregister, men der er mykje feil så eg må sjekke om dette held vatn!Begge er gravlagde i Tresfjord, men gravene er sletta.1. Knut J Hoem f. 1837, d. 1937 2. Oline L Kjersem, f. 1830, d. 1936Tru om nokon kan avkrefte eller bekrefte desse opplysningane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bare så det ikke blir hengende i luften at det er 'mye feil' i DIS-Gravminner, vil jeg påpeke at de registreringene som her er nevnt fra Tresfjord er levert av kirkevergen i Vestnes.det rette stedet å henvende seg her er kirkevergen Databasen er nemlig levert av kirkevergen.Informasjon om kirkegården/registreringsarbeidetGravplass TresfjordFylke Møre og RomsdalKirkesogn TresfjordPrestegjeld Vestnes prestegjeldProsti Indre Romsdal ProstiBispedømme MøreRegistrerings foretak KirkevergenRegistrator Kirkevergen i VestnesRegistrering ferdig Desember 2004Om registreringen Kirkevergens database

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ja, innhaldet på DIS-gravregisteret som alle andre er sjølvsagt heilt avhengig av kva som blir lagt inn av dei som gjer det. 'Shit in, shit out', heiter det på fremmedlandsk.Eg tek ikkje stilling til kven som produserer feila, eg berre konstaterer at dei er der, og veldig mange av dei kan ein avsløre med å sjå på biletet av steinen der det finst - 1880 blir notert som 1860, 1873 blir lese som 1837, osv. Eg sender inn rettingsforslag stadig vekk, og er imponert over innsatsen til dei som driv med retting og vedlikehald.Spørsmålet eg stiller her, går fyrst og fremst til lokalkunnskapen, som kanskje kan fortelje meg meir om desse to personane, gjerne med tilvising til kyrkjebøker, folketellingar o.a. der ein kan få dokumentert den angiveleg høge alderen deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Med et raskt kikk i bygdebok for Tresfjord (Hoem er ikke omtalt der) så finner jeg ingen Oline Kjersem født i 1830.Finner derimot en Oline Larsdtr Overå som er gift til Kjersem med en Petter Karlson Kjersem fra Ringset Stranda.Ho er i folketelling 1900 oppgitt født 1850 Stranden.Mvh Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.