Gå til innhold
Arkivverket

[#56358] amund thomas thomassen


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Leter etter årstall og geografisk plassering av foreldrene til Amund Thomas Thomassen, født 21.09.1822 Egelands verk, nr. 17 i kirkeboka.LenkeKlarer ikke å finne veien videre på dette slektsleddet. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Inger-Marie, eller Nils Petter. Du brukar to forskjellige namn. Under pålogginga brukar du Nils Petter, under innlegga skriv du Inger Marie. Sjølv om me her er vel vane med folk som opererer med to forskejllige namn, vil at debattdeltakarar berre brukar eitt. For ditt vedkomane blir det Inger-Marie og eit etternamn. Neste gong du skriv eit innlegg brukar du Logg på knappen og du kan forandra namnet ditt. Send gjerne ein epost til meg (oldervoll@uib.no) så skal eg retta på eldre tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Beklager så meget. Jeg har ikke registrert at mannen min ikke har endret tilbake til mitt navn. Jeg skal gå inn å skifte om til mitt navn med en eneste gang. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest May-Britt Engebrigtsen

Her er nok brødrene til ane i 1801 tellingen Lenke. Christen Om.var forlover da Ane gift seg , og Gunder Om. var fadder ved dåpen til Amund Thomas T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Lurer på om dette kan være foreldrene til Ane(anna ) ? Lenke Det er jo en Signe Amund/Omun ved dåpen som er fadder, så ?... om hun da kanskje er søster til Anne/anna, kan se slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Dette er virkelig fantastisk! Selv fant jeg en Johanne født 09.01.1819 i Søndeled Risør av foreldre Signe Omundsdatter og Gunder. (folio 11) Klarte ikke å tyde stedsnavnet som stod bak foreldrene men lurer veldig på om ikke dette er den sammen Signe som du viser til. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Anne sin dåp i 1787 Lenke Foreldrene har barna : Christen, døpt 9/7 1776 Torkel ,døpt 14/6 1777 Jens , døpt 22/4 1780 Gunnil, døpt 1/7 1781 Signe, døpt 24/7 1785 Anne, døpt 5/8 1787 Foreldrene har hatt det travelt, hehe. Har ikke sjekket om de fikk barn etter Anne ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk!!Jeg er kjempeimponert over alt du har funnet. Vielsen til foreldrene i 1775 klarer jeg ikke å finne på lenken. Har sittet i mange timer nå og prøvd å finne den men nå tar jeg en liten pause før jeg leter videre. mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

HeiBeklager det var ikke vielse, men forlovelsen.De står under raden helt til venstre under forlovet , de er nr 12. Mener det står Amund Torkils og Christiansdtr.Ikke lett å kese kirkebøkene til Risør....Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Takk nok en gang! Nå fant jeg forlovelsen. Da kan jeg lete videre etter vielsen deres.Den kommer vel antakelig en gang i 1776. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

:)vielsen står på neste side, helt til venstre nr 3 . Tror det står 11 april ?Men har du funnet noe mer om Thomas Tomasen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Takk for hjelpen! Thomas Tomasen har jeg ikke funnet ut noe om. Fant noen flere barn som han og Anne fikk. Torborg født 10.01.1813, John født 03.01.1819 men jeg har ikke klart å finne ut hverken når eller hvor Thomas er født. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Merkelig... Kan ikke finne noen Thomas.T i Risør i 1801.Men finner en i Gjerstad og en i Arendedal. Ikke finnes det noen Thomass/dtr ved forlovelsen, heller ikke som faddere ?. Enten var han innflytter, eller han hadde ikke søsken. Derfor kan Thomas i Arendal være aktuell ,-(han er fostersønn ) hos Niels Gjerulds og konen. Ved dåpen til Torborg, er det en Hans Nielss som fadder,muligens en sønn av Niels Gj. ??Kan ikke finne dødsdagen, enten har jeg oversett den i kirkebøkene eller så dør han en annen plass. Han må ha dødd mellom 1848 og 1865.Anna Omundsdtr. fant jeg at hun døde 2 Juni 1848 og da lever han. Men han er ikke å finne i 1865 tellingen.Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg finner ingen Thomas Thomassen i Gjerstad i 1801 - kun en Thomas Gundersen. Han kan jo også ha vært fra Holt (eller Dypvåg/Flosta). Der mangler jo 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ellers ut til at Thomas Thomassen var jernverksarbeider, og jeg vil være enig i at han nok har vært innflytter. Det var en god del mobilitet mellom Egelands verk og jernverkene i Grenland, så Herre verk (Bamble), Bolvik verk (Solum), Fossum verk (Gjerpen) kan jo også være aktuelle områder å søke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå viser det seg at det nok var en Thomas Thomassen fra Gjerstad likevel! Den Thomas Thomasen Barnholt som i 1801, 13 år gammel, var til oppfostring i Arendal hos Niels Gjeruldsen Fløystad, ser nemlig ut til å være født i Gjerstad i 1788: Lenke (dåp nr. 53).Et forsøk på tolkning av kirkebokteksten:(1788) 1. Juledag Torbor Olsdatter Vigs Uægte Drengebarn. Nom. THOMMES. Til Barnefader udlagt Thommes Barnholt da værende Sergeant ved (...) Capit. von Ruths Compagnie og da var her i Sognet, men nu avanceret til Lieutenant. Test Bapt.: Gunild Olsd. Qveim, Mette Thomesd. GierrestadEie, Lasse Olsen Moe, Lars Kittelsen Moe, Ole Torgrimsen ibidem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk! Dette var virkelig interessant. Har vært borte fra pc`n fra en stund. Nå skal jeg virkelig kikke nøye gjennom alt det dere skriver. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Må ha vært den 6. sansen som fikk utløp her, siden jeg mente det var gjerstd,hehe.Da regner jeg med det er rett mann som er funnet !Ser mor til denne Thomas heter Torbor, og det navnet går igjen på et av barnebarna -Torborg.Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.