Gå til innhold
Arkivverket

[#56360] Aase Andersdtr ca 1776 Bergen


Gjest Vigdis Kverndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Kverndal

I 1801 finner jeg denne fam i Tanum i Vestfold. John Johnsen Fosberg f ca 1772 og hustru Aase Andersdtr f ca 1764.Barna: Astrie Olsdtr 8 år (fra Aases første ekt), Ole Johnsen f ca 1796, Mathis født ca 1800.I F.Sears står det at Ole og Mathias er født i Bergen. Er det noen som vil hjelpe meg med disse? Kirkebøkene til Bergen er nyere.Hilsen Vigdis Kverndal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn folketelling 1801 med familien: Lenke Ektemann nr. 2 er hyttedreng ved verket i Barkevik.Pussig at du har funnet at Aases og Johns barn skal være født i Bergen?Lurer på om jeg ville stole på opplysningene i Fam. s. her?Riktignok flyttet verksarbeidere mye i den tiden, men likevel litt vel langt synes jeg.Skal se om jeg kan finne noe i kirkebøkene for Brunlanes .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at Aase og John gifter seg på Langestrand i Larvik, i følge denne kilden. Det rimer bedre med jernverksarbeider, kan hende under Fritzøverket. Barkevik i Brunlanes passer bra da i 1801.LenkeSkal se på kirkebøkene for langestrand om jeg finner vielsen og mulige barnefødsler før der?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Hei Gunn, og takk for at du vil hjelpe meg. Det står å lese om denne fam i Bygdeboka for Brunlanes, Bua u/Værvågen Br.nr 18. Kirkebøkene går heller ikke her så langt tilbake som OI jeg har skrevet 1776 i overskriften. Det står 1764 i bygdeboka og 1776 i FS.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en kilde som sier at Ole Johnsen er født 1797, Langestrand, Her finnes kirkebøker fra denne tiden, så det skulle være mulig å sjekke dette? LenkeSkulle ikke undre meg om Mathias også finnes døpt på Langestrand? Sier Bygdeboka at barna ble født i Bergen? Synd jeg leverte Brunlanesboka tilbake til biblioteket i går.Mvh. Gunn Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Omsider fant jeg i alle fall Mathias døpt 1800 Langestrand. s. øverstvenstre på siden I Larvik/ Langestrand Mini LenkeDa er nok opplysningen om Bergen helt feil:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her fant jeg dåpen til Astrid Olsdatter, pluss navnet på Aase Andersdatters første mann. Også denne dåpen på Langestrand: LenkeHar ikke kontrollert dette i kirkeboka, men den burde kunne finnes.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser nå at det var navnet på Astrids ektefelle og også hennes vielse som var nevnt i denne kilden.Lykke til med leting vidre. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Takk skal du ha. Da tror jeg ting faller på plass. Det er nok Berg i brunlanes det egentlig refereres til i FS. Prøver der. Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.