Gå til innhold
Arkivverket

[#56362] Karin Eriksdatter Soknes, Støren, f. ca 1766


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Denne Karin Eriksdatter fikk en sønn, Ingebrigt, på gården Soknes i Støren sogn, Støren prestegjeld, utenfor ekteskap i 1783. Ingebrigt ble døpt i Støren 23.03.1783, og hans far var Erik Andersen Estenstad.Jeg ønsker å finne både Karins og Eriks foreldre. Jeg har forgjeves lett etter Karins dåp og konfirmasjon i Støren. Kanskje er hun identisk med den Karin Erichsdatter som i 1801 er 35 år, bosatt på Soknes og gift med bonden Jon Pedersen, 49 år, han i sitt andre ekteskap, hun i sitt første.Erik kan kanskje være den Erik som døpes i Støren i januar 1762 som sønn av Anders Bones, om jeg leser kirkeboken rett. I så fall kan han tenkes å være sønn av Anders Olsen og hustru Kari Iversdatter, som begge bor på Bones, Støren, i 1801, begge 69 år gamle. Men Eriks konfirmasjon har jeg heller ikke klart å finne i Støren.Det er muligens den samme Erich Andersen som i 1801 er husmann på Sochnes, 38 år gammel, og gift med Siri Arntsdatter, 37.Noen som vet noe om disse menneskene og deres opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ingebrigt var vel også under Soknes i 1801:LenkeJeg har bygdeboka for Støren sogn, og min erfaring er at uekte barn svært ofte forbigås i taushet.Jeg kjenner ikke folket her og kan sannsynligvis ikke hjelpe deg stort.Ifølge Dagfinn Refseths kirkebokavskrifter ble Erik Andersen Estenstad og Siri Arentsdatter Øyen gift i Støren 29/5-1791. De står i Størenboka nevnt på plassen Sagmoen under Oppstu Soknes. Han døde i 1813, de hadde mange barn, bare sønnen Even er nevnt som overtok plassen. Estenstad ligger i Soknedal, så det blir å gå til bygdeboka der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk, Astrid, for god hjelp. Nå vet jeg jo hvem Kari Eriksdatter var datter av og hvem som var hennes besteforeldre pluss enda litt til. Nå gjenstår å finne Erik Andersen Estenstads opphav.Kanskje er den ovennevnte Anders Olsen Bones og hans Kari Iversdatter virkelig Eriks foreldre? At Kari Eriksdatter skrives til Bonesvold og Anders Olsen bor på Bones, bør iallfall mer enn antyde at Kari og Erik kjente hverandre?Igjen tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Det er nok riktig som Astrid sier, at Ingebrigts far var Erik Andersen Estenstad fra Soknedal, (Tukthusøya under Estenstad), f. 1761 d. 1813.Kari Eriksd. er derimot en hardere nøtt å knekke. Kari Eriksd. Bonesvold, som ble gift med Jon Pedersen Soknes, er neppe riktig person, hun ble født i 1766 og konfirmert i 1783. Så vidt jeg kan se, står vi igjen med to alternativer: Kari Eriksd. Grinden, døpt 7.12.1760, trolig konfirmert 1777 som Kari Eriksd. Tilset, og Kari Eriksd. Lunden, døpt 6.12.1761, konfirmert 1777 som Kari Eriksd. Lund. Kari Grinden eller Tilset har jeg ikke klart å lokalisere nærmere, men Kari Lunden er sannsynligvis datter av Erik Toresen Sokneslunden (Sørlunden) (f. Solem 1714, død 1794) og Guru Jonsd. Soknes fra Utstu (f. 1719, d. 1786). Jeg holder en knapp på den sistnevnte, men hennes videre skjebne er foreløpig ukjent.En tredje mulighet kan være Kari Eriksd. Presthus fra Soknedal, f. 1757. Hun ble gift 1785 med enkemann Bersvend Ellingsen Hage (eller Støver) fra Soknedal, de var husmannsfolk på Soknesmoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hei igjen, Astrid.Jeg hadde faktisk skrevet litt om denne Ingebrigt, men mitt innlegg klarte jeg på en eller annen måte å slette, så jeg skrev det om, og da litt kortere, uten noe om Ingebrigt.Her er hva jeg vet om ham: Han giftet seg 25.01.1818 i Nesset, Møre og Romsdal, med Ollaug Jonsdatter Eidsvåg, f. 1798. Og dette paret er min venns tippoldeforeldre gjennom datteren Marit, f. 1823, som ektet Hans Olsen Eidsvåg i 1851 og fikk datteren Hilda Marie i 1864. Hun er min venns farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det er jo skrevet inn et slags kors ut for Ingebrigts dåpsinnførsel (høyt oppe til venstre i kirkeboksiden). Det burde vel noemalt bety at presten mener han er død?Jeg har hittil festet meg ved at han ble født på Soknes, og derav sluttet (kanskje for raskt?) at den Kari Eriksdatter som i 1801 bor der, er Ingebrigts mor. Jeg ser nå at hun ved Ingebrigts dåp identifiseres som 'Karin Eriksdatter tjener hos Lars Solnæs'. Dermed kan det godt være at Dagfinn har rett i at vi bør lete etter en annen Kari(n) Eriksdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Dagfinn: Jeg finner dessverre ingen Erik Andersen døpt i Støren prestegjeld i 1761. Jeg finner kun en Erik Andersen som døpes som første barn i 1762 i Støren sogn. Han er sønn av Anders Bones LenkeKan det ikke tenkes at han kalles Estenstad uten å være derfra opprinnelig? Han kan ha bodd der en tid, vært i tjeneste der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg ser nå at en Kari Eriksdatter Lunden døpes 06.12.1761 i Støren sogn. Hennes faddere er da Siver (?) og Lisbeth Soknæs. Ved Ingebrigt Eriksens dåp er moren Kari Eriksdatter i tjeneste hos Lars Soknæs og faddere er Lars Soknæs og Kirsti fra samme sted. Det blir jo nærliggende å tro at det her dreier seg om den samme Kari Eriksdatter?Ligger gårdene Lunden og Soknæs nær hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Hans! Jeg har liggende dette gamle kortet fra Soknes, men jeg er ikke lokalkjent nok til å fortelle hvem er hvem av gårdene her, men ettersom Soknes er tema så tenkte jeg du kunne få sjå bildet, det er kanskje noen som er kjent som kan fortelle det. Reidar

bilete4198.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Reidar: Dette var svært vennlig gjort av deg. Jeg blir rent rørt over hvor hjelpsomme folk er i dette forumet. Tusen takk! Nå får vi bare håpe noen som er lokalkjent kan identifisere disse gårdene noe nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Hans! Dette kortet er nok fra rundt 1910, og det er vel stor sannsynlighet for at gardene du er ute etter kanskje er disse. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Soknesgrenda ligger like sør for Støren sentrum. Ved elva Sokna like før den munner ut i Gaula. Gå til Norgesglasset og søk på Soknes, navnet finnes bare her. Idag går Dovrebanen og E 6 like forbi her. Det er (var)flere gårder Soknes (Utstu, Nordstu, Oppstu) og en del husmannsplasser. En av dem er Sør-Lunden. Der finner jeg Kari Eriksdatter f. 1761, nevnt i 1769 (hva nå det betyr), datter av Erik Toresen Sokneslunden, fra Sørgarden på Solem (1714-1794) og Guru Jonsdatter Soknes, fra Utstu (1719-1786).Ingebrigt Eriksen Mychlingen 17 år ble konfirmert i Støren i 1800. Mychlingen tror jeg må være Mikkelengen i 1815.Men jeg tror ikke han finnes folketellingen for Støren sogn 1815 (finnes hos Dagfinn Refseth).Jeg er nysgjerrig av meg så jeg kikket i vielsen 1818. Der står Enkemand Ingebrigt Eriksen Soknæs. Hans, har du eller din venn peiling hvor og med hvem han var gift første gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk igjen, Astrid. Du har intet du bør beklage. For meg er det bare fint å få opplysninger fra flere hold.Når det gjelder Ingebrigt Eriksen, så vet jeg foreløpig intet om hans første ekteskap, men jeg har selvsagt registrert at han var enkemann ved vielsen i 1818. Jeg vet heller ikke når han kom til Nesset. Han kan således ha giftet seg også første gang der, eller han kan ha giftet seg og blitt enkemann før han forlot Støren. Han kan også i teorien ha hatt sin første kone med seg ved flytting til Nesset og blitt enkemann der. Dette burde det være mulig å finne ut av, men hittil har jeg ikke sett nærmere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Astrid: hvor finner du at Ingebrigt Eriksen ble konfirmert i Støren 1800? Jeg klarer ikke å finne hans konfirmasjon i de kirkebøkene som er tilgjengelige på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for det. Men jeg oppfatter dette som konfirmasjon i 1799? Ikke at akkurat det er så viktig...Jeg har nå funnet Ingebrigts første ekteskap i Nesset, M&R. Han giftet seg der 09.04.1815 med Ragnhild Andersdatter. Hun fødte en sønn Anders, døpt 15.08.1815, og samme dag ble hun begravet. Så dette var vel en død i barsel, dessverre. Ingebrigt nevnes da som husmann på Nesset, så kanskje er det selve gården Nesset, ikke prestegjeldet, som det her vises til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

For å utfylle bildet litt: Ingebrigts første kone, Ragnhild Anderdatter, ble født på Stubøen i Nesset 1787 og døpt 07.10. Foreldrene var Anders Torfinsen Stuboen og Marit Aslaksdatter.Men nå er vi kanskje kommet litt på avveie, sett ut fra at jeg leter etter Erik Andersen Estenstads opphav. Ble han født på Estenstad, eller var han kanskje fra Bones? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Erik Andersen ble døpt i Støren 13.12.1761 som Anders Øyens sønn, fadderne var Ingebregt Øyen og Guru Øyen. Foreldrene var Anders Mathiassen Voldøyen (1735-1775) og Anne Eriksd. Sagen (1733-1815) fra Sagplassen under Frøset. De var begge i tjeneste på gården Øyen da Erik ble født og da de giftet seg 14.6.1762. Etter et år som husmannsfolk i Tømmeråsløkkja i Støren flyttet de til Estenstad i Soknedal. Etter at Anders døde flyttet Anne med fire barn tilbake til Støren, i 1801 satt hun som inderst på en av Soknesgårdene. Erik var trolig dreng på en av Rognesgårdene og ble nok konfirmert i 1779 som Erik Andersen Rognes, 17 år.Jeg kan også nevne at Erik Andersen Bones som var født i 1761, døde i 1773.Det var ellers svært interessant å få vite hvor det ble av Ingebrigt Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Dagfinn: Hvordan skal man få fulltakket for så god hjelp? Hjertelig takk, både fra meg selv og min venn, som jeg leter opp aner for. Jeg skjønner jo at jeg har med en ekspert å gjøre. Er du kanskje historiker og/eller bygdebokforfatter? (Vel, det har jeg selvsagt ikke noe med, men jeg er litt nysgjerrig).Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

fra innlegg 6: 'men Kari Lunden er sannsynligvis datter av Erik Toresen Sokneslunden (Sørlunden) (f. Solem 1714, død 1794) og Guru Jonsd. Soknes fra Utstu (f. 1719, d. 1786)'. Jeg har registrert fra bygdebok Støren bind III at denne Kari var født 1754 og døde 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Anne, det var to søstre med samme navn. Den ene født 1754, død 1756, og den andre født 1761.Hans, nei, jeg er nok verken historiker eller forfatter. Men jeg har drevet med slektsforskning i noen år, spesielt i området Støren-Soknedal-Budal-Singsås, og har fått litt erfaring etter hvert. Og det er bare hyggelig å kunne være til hjelp for andre som leter etter sine aner og andre slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.