Gå til innhold
Arkivverket

[#56365] spørsmål ved konfirmasjon, søk etter alterbok


Gjest marit.elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit.elisebet totland

Skulle gjerne hatt nøyaktig formulering av spørsmålene til konfirmasjon anno 1864. Det er mulig alterboka som ble endret i 1920 var i bruk så langt tilbake som 1860, så sitter noen med en bok fra før 1920, er det god hjelp i det også.Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit.elisebet totland

Jeg har nå følgende informasjon om konfirmasjonsliturgien: Vi fikk en egen konfirmasjonsliturgi i 1912. Før det fikk vi ny Alterbok i 1889. På grunnlag av debatter om konfirmasjonen ut over på 1800-tallet la Kirkekommisjonen av 1859 frem et eget lovutkast om konfirmasjonsordningen i 1862. Dette ble ikke vedtatt. Det innebærer at man i 1864 fremdeles hadde ordningen fra 1736. Den avløste Kirkeritualet av 1685.Det er denne boka fra 1736 jeg er på jakt etter. Det høres ut som om en veldig gammel bok, men siden den var i bruk fram til 1889, skulle det enda være en mulighet for at noen har tilgang til den.Og det var altså spørsmålene til konfirmanten jeg var ute etter.Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.