Gå til innhold
Arkivverket

[#56369] Skiagereie/Sjåkstugun.


Gjest Oddvin Tafjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvin Tafjord

Min oldemor var datter av Amund Rasmusen,Skiagereie el. Sjåkstugun, f.4.4 1818 og Kari Olsdatter f.4.1.1811. Oldemor som het Embjør Amundsdatter hadde 5 søstre. Marit og Embjør giftet seg til Tafjord i Norddal, og disse vet jeg mye om. De tre andre, Anne f. 3.12.-39,Inge, f. 30.4.-43 og Rønnaug, f. 23.9-45, har jeg også funnet en del om, men er interessert i å finne ut om det finnes etterkommere, enten i Sjåk eller andre steder. Tror jeg har funnet noen, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Inge (eller Inga om du vil) vart iallfall gift med Skreddar-Tor Erlandstugu (også ei stugu under ein Skjåk-gard) - Inga vart mormor til diktaren Tor Jonsson i Lom.Ho er tenestjente på Nigard Skjåk ved ft. 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f60513&gardpostnr=48&personpostnr=363#nedre>Lenke - her er familien i Erlandstugu ved ft. 1875: Lenke - her er vigselen til Inge og Tor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvin Tafjord

Mange takk for svaret! Hadde ingen anelse om dette med Tor Jonsson. Det betyr vel at vi er firmenninger.Ellers glemte jeg Kari, som også var datter av Amund og Kari. Henne vet jeg ikke noe om. Har kikket en del i ættebøkene for Sjåk, og der leste jeg om en Sigurd Brandsar som stod oppført som sønn til Ranveig Amundsdatter, men det var litt tvetydig skrevet, så er ikke sikker på om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvin Tafjord

Beklager, kom til å skrive Ranveig, men det skal selvfølgelig være Rønnaug.Dessuten var Sigurd sønn til Eldrid,f. 21.9-1875,som var datter til Rønnaug Amundsdatter. Tror Sigurd var født i 1898. Alt dette er jeg som sagt ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei! Det vert vel mor/far din som vert tremenning med diktaren? Eg har ikkje Ættebok for Skjåk her no, kan du sitere omstenda kring Sigurd Brandsar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvin Tafjord

Har levert ætteboka tilbake til biblioteket men har notert at Sigurd Brandsar ble gift med Anne Elise Jakopsdatter,Arnegard i 1921.Barn- Eline f.30.11-21, død samme år.Eldrid f. 29.7.-23, gift med Ola Olsson Aamodt. f. 24.3-16. Så står det at Mor til Sigurd er Eldrid Oksdatter,Sjåkeie f. 21.9.-75, datter til Ola Sevaldsen Sperstad og Rønnaug Amundsdatter, Sjåkeie. Før dette var det nevnt noen personer i tilknytning til Sigurd som gjorde meg litt forvirret, men har dessverre ikke notert dette. Dessuten virker det litt rart at han brukte etternavnet Brandsar, sålenge dette ikke fins i slekta fra før.Hadde vært veldig takknemmelig hvis du kunne finne ut mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.