Gå til innhold
Arkivverket

[#56370] Verdal: Johan Tromsdahl, far til Gjertrud (1777-1844)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

I kirkeboka for Verdal ble Gertrud døpt 3. okt. 1777. Faren var i følge kirkeboka Johan Tromsdahl. Gjertrud var gift i 1810 med Ole Jonsen og i 1823 med Anders Andersen Vehren (1792/95-1864).Hvem var han, når levde han og hvem var han gift med?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I folketellingen 1801 for Verdal finner jeg ei Gjertrud Johansdatter, 23 år (f. 1778). Hun er datter av Johan Erichsen og Magnhild Ågesdatter. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11721&gardpostnr=229&personpostnr=3182&merk=3182#ovre>LenkeMen jeg vet jo ikke om dette er riktige Gjertrud.Ser av dåpen Lenke at det er ei Anne Tromsdahl og ei Gjertrud Olsdatter Tromsdahl som er faddere på Gjertrud.Enken Gjertrud og Anders Andersen Vehren ble gift i Verdal 17.11.1816 (se øverst på høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har funnet noe fra Tromsdal, men ?????Tomas Pedersen Tromsdal +1734, var på Sul kom til Tromsdal. 2.gift 1708 Gjertrud Ellevsdt. +1742. Hun 2.gift 1742 Jon Olsen Spillemann.Datter av Tomas og Gjertrud var Mali Tomasdt. f.1709 Sul. Mali gift 1736 med Ole Olsen Molden (Ole Spillemann) +1773 Molden. Barn av dem Tomas Olsen f.1748 Lille Molden flyttet 1796 Semsvaldet. Giertrud Olsdt. 1739 Moldenvald gift 1764 Paul Andersen Tømte Sul 1729-1796.Lurer på om det var disse 2 siste barna som var faddere? Navnet Giertrud går igjen i Tromsdalslekta. Men jeg ser jo at det også var en annen Giertrud som ble døpt 1 uke før. Så hvem er hvem av dem gift med hvem.Til sist så lurer jeg på hvem Jon Olsen spillemann. Kan han være faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Berit. Jeg har vært i bursdagsselskap og ikke fått sett på dine innlegg, dessverre. Kommer tilbake i morgen - ville bare vise deg at jeg har lest gjennom innleggene.Jeg tenkte på at det ovenfor Johan Tromsdahls Gertrud også er en annen Gertrud med far Jon Bal Okulds????I dødsregistret for Verdal het hun Gjertrud Johannesdtr Bynavald (1777-1844). Dette er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ved de to vielsene i 1810 og 1823 het hun Hiertru Joensdtr. - en gang med gårdsnavnet Gudengen (Gudding ?) og Bjørken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har sjekket slektsregisterne fra gårder som er nevnt uten å finne noe denne gangen også.Men sjekk fødselsreg. i databasen etter barn av Giertrud og Ole Jonsen. De fikk en del barn. Der vil du vel se når det siste ble født.Ellers så ser det dårlig ut med barn av en eller begge Giertrud Jonsd/Johansd. Kanskje de forlot bygda etter de ble gift 2.gang. Får se mere på den siden for nå begynner det å gå trill rundt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett litt på fødsler. Christopher Andersen og Hiertru OLSDT. fikk 2 barn. Birit Anna 3/2-28/3 1824 Holmsveet og Ole 18/5-9/7 1826 Biørken. En Christoph. Anders. Berg døde på Bjørken 8/6 1851, f.1790 og gift kårmann.Men ingen Christoph. Anders. og Gertru Jonsdt. får barn. Merkelige greier. Og ingen Gertru(div.skrivemåter) dør i Verdal. Kanskje de flyttet til Stod for jeg tror han var derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.