Gå til innhold
Arkivverket

[#56371] Forkortelser i Skattemanntal for Nordhordland 1563


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

I forbindelse med at jeg holder på å rette opp feil i Haus i Soga og Segn trenger jeg forklaring på en forkortelse i Skattemanntallet fra 1563;'j ortt' betyr vel 'i ort' og 'j daler' i daler, menhva betyr forkortelsene (antar at s. betyr sølv):v daler xiij s.vij s.v-j daler j mrc. ij s.vij daler ij s.v-j daler j mrc.v-j daler ij s.xx-v daler j ortt v-j s.Det gjelder egentlig Thorckell po Arnne, som betaler vij s. i skatt.Takknemlig for hjelp!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

'j' i denne sammenhengen er bare en måte å skrive den siste 'i'-en i romertallet på.vij = vii = 7Manntallet er vel tatt opp i daler, ort og skilling, så 's' står nok for skilling.1 riksdaler = 5 ort = 120 skilling1 ort = 24 skilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Frank, da betyr det altså at den godeste Torkel på Arne betalte 7 shilling i skatt.Dette står i dokumentasjonen: 'Skatten i 1563 omfatta:Leiglendingsskatt (1 dalar eller 2 lodd sølv av kvar), 'Halffpartenn iordeigende bønders landschyldtt', 'Løse karle och thienestte drengers schatt', 'Halffparttenn kirckernes rentte och indkompstt' , 'Halffpartenn presternes rentte' og i nokre tilfelle skatt av sagkverner. 'Forkortingar:alb. = albumd. = penningf. = fiskibid = ibidemm., mrc. = marchpdt. = pundts. = skillingter, tne, tner = tønne®' Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg vil tro at bindestrek foran et romertall betyr at tallet er 'gjennomstreket'. Det betyr i så fall at-j = 1/2-v = 4 1/2-x = 9 1/2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk skal dere ha.Hadde det vært en ide å ha en side tilgjengelig med de ulike forkortelsene, f eks i 'Ordlista'? Noe sånt som dette, oppslagsord 'forkortelser, gamle'Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.