Gå til innhold
Arkivverket

[#56376] Albertine Gurine Olsen, uekte født i Kristiania


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Albertine Gurine Olsen var uekte født. Jeg trenger hjelp til å finne farens opphav.Albertine Gurine Olsen ble døpt i Gamle Aker kirke 18. januar 1874. Se ministerialbok (#16). [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060920050440.jpg>Lenke Se klokkerbok (#16). LenkeFaren, Ole Olsen, var ungkar og arbeider ved Juells teglverk (Dæhlenengen teglverk) i Kristiania. Freia sjokoladefabrikk ble senere bygget på denne tomten. Moren heter Louise Johannesen (Johansen/Johansdatter) og fikk Albertine når hun var ca. 18 år gammel. I 1875 bodde Louise i Skippergaten 11 hvor hun var tjenestepike. Albertine Gurine er ikke oppført her (finner ikke henne i 1875 tellingen). Jeg finner for øvrig ikke Louise Johannesen (Johansen/Johansdatter) i 1900 tellingen. I margen står det tallene 43 og 55 som sannsynligvis er fødselsårene til mor og far. Louise ble født 30. desember 1854 (døpt 4. februar 1855 i Blaker kirke) , så det er vel henvisningen til 55. Ole Olsen ble da sannsynligvis født/døpt i 1843.Jeg søkte opp Ole Olsen i 1875 tellingen (født/døpt i 1843 +/- 1 år) og fant 5 stykker som var ugift. Nå er det 1-2 år siden Albertine ble født, så Ole kan ha giftet seg i mellomtiden. Det står at han er ungkar ved konfirmasjonen (se under) til Albertine (vet ikke om dette virkelig er riktig). Jeg fant følgende: - Ole Olsen Haugen, tillreisende handelskarl - Ole Olsen Melbye, kusk ved Bradtzegs hus - Ole Olsen, arbeidsmann - Ole Andreas Olsen, bruksbestyrer ved Sandaker mølle - Ole Olsen, sjømann (står ikke at han er ugift)Den som peker seg ut er ”arbeidsmannen”. Han er registret født i 1842 og ble født i Næs.Albertine ble konfirmert 7. oktober 1888 i Petrus kirke. Se ministerialbok (#16).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er ikke store hjelpen jeg kan gi. Men at det står at faren er ungkar også ved konfirmasjonen, kan være en kopiering fra dåps/presteattesten. Det har jeg sett i andre saker. Hvis det ikke har vært noen kontakt med far etter fødselen, viser innføringen heller ingen oppdatering av sivil status.Vet du hvor Albertine bodde etter 1875?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Innlegg (3). Dette er innertier. Georg Henry er barnet til Albertine (dvs barnebarnet til Louise). Albertine bodde i Kristiania (Eckersbergs gate 15 ved 1900 tellingen).Noen ide om hvordan jeg kan få 'bekreftet' farskapet til Ole Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.