Gå til innhold
Arkivverket

[#56377] Oppslag i bygdebøker for Drangedal


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har fått forespørsel om hjelp med å finne ytterligere aner fra en som er bosatt i USA og håper derfor på hjelp, da jeg selv ikke har kommet videre. Vedkommende har sett mitt navn på brukerforum i forbindelse med sak nr.55687 og kontaktet meg via min hjemmeside.Vi har felles forfedre, Alv Olsen Homme gift med Gunnhild Thorsdatter Vefald. Paret giftet seg i Drangedal i 1697 Permanent sidelenke: Lenke, nederst til høyre.Det jeg lurer på, er om noen kan bekrefte eller avkrefte om Gunnhild Thorsdatter Vefald er søster til Anne Thorsdatter Y.Vefald. Anne sine foreldre skal være Tor Larsen Vefald og Johanne Pedersdatter FinneidJeg vil også sette pris på om noen vet mer om Anne Thorsdatter sin ektefelle, Lars Christensen Oseid 1671-1729. Etter hva jeg har forstått skal han være bror være skolemester Ole Christensen Fostveit, død 1746.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Dette er hentet fra side 122 (1) i bokserien Slektsregister for Drangedal av Bjørn Edvin Holte. Register nr. 358. Thor Larsson Vefald f. ca.1640, begr.1709 gm. Johanne Pedersdtr. Finneid (652 b)Johanne g.2 gang m.Asold Aasoldsen Henneseid.(692)Tor og Johannes barn: Maren (se Bamblesoga s.180) gm.Elling Nilsmundsen Voje (389)Anne f.1660 g1m:Ole Olsen Tveit (451 b) g2m:Lars Christensen Oseid (82)Kari/Karen f.1675 d.1715 gm.Steinar Aslaksen Aakre (57)Anne f.1689 begr.27-04-1705Marte gm.Anund Anundsen (682)Gunhild g1m:Alf Olsen Homme, Gjerstad (405) g2m:Tengel Olsen Sletås.Tallene i parantes er barnas registernr. som gifte.Dessverre står det ikke noe om Lars foreldre og evt. søsken i registeret. Ole Christensen Fostveit står nevnt under (83) men det står ikke noe om hans foreldre evt. søsken heller.Jeg skal se mer i bygdeboken i morgen.Hilsen Kerstin Thorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

Ole Christensen Fostveit gm Maren Pedersdatter Fostvet i Bamble 15 apr 1728. Foreldre Christen Jensen Fostvet og Kirsten Olsdatter. Bygdebok Bamble 1, s. 690. Ole døpt i Bamble 24 jan 1706.mvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

I Drangedalsregisteret (83) står det at Ole Christensen Fostveit, hitkalt fra Kragerø, døde på Tveit begr. 06-02-1746, 61 år gammel. gift med Maren Pedersdatter- han er med andre ord født ca. 1685.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja, jeg får bare beklage sent svar her også.Det er kjempefine opplysninger dere begge kommer med, for det har gitt meg bekreftelse på at det var fetter og kusine som giftet seg i Søndeled, (Thor Alvsen og Karen Larsdatter). Dvs. at sønn og datter til henholdsvis Gunnhild og Anne Thorsdøtre.Virkelig flott dette med Lars og Ole Christensen, men jeg lurer på om Christen Fostvet ble enkemann og giftet seg igjen i Kragerø 1705 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7822&idx_id=7822&uid=ny&idx_side=-32>Lenke. De fikk en sønn Ole i 1706 Permanent sidelenke: Lenke.Kan det være snakk om to Ole Christensen Fostvet eller har bygdeboken en feil! Vet dere om Tveit er i Drangedal?Jeg har sett litt på FS og finner der at Christen Jensen har vært gift tidligere med Kirsten Rasmusdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

Christen Jensen g1gm Kirsten Rasmusdatter Linna begravet 15 Jul 1704 Bamble. Tre barn, Gunder, Hans og Lars. Christen g2g Kirsten Olsdatter.Vielse i Kragerø er riktig.Barn: Ole 24 Jan 1706 Kirsten 27 Nov 1707 Christen 2 Feb 1710 Karen 21 May 1713Christen var sønn av Jens Madsen borger i Kragerø. Bamble s. 447.mvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk igjen Lill Ann.Da er nok Lars og Ole halvbrødre, men jeg har ikke klart å spore han opp, som død.Ole Fostvedt og Maren fikk datteren Pernille i Bamble i juli 1746 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7822&idx_id=7822&uid=ny&idx_side=-117>Lenke.Sønnen Knut døde i Drangedal i 1738 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

Bamble s. 4481709 Christen skjøtet Fostvet, Rosland, Gonge, Lina og 'monum schougen' til Jørgen Pedersen i Langesund. I 1711 Christen bodde på Fostvet med hustru, 4 barn og 3 tjenestefolk.Ole Christensen Fostvet og Mari Pedersdatter har fra 1728 til 1746 en rekke barn til dåpen i Bamble. Om Ole var oppsitter på gården er uvisst.Ikke mer om Ole og Mari.Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

Har ikke funnet begravelse til Ole i Bamble, Drangedal eller Kragerø.Holte Bind 1, s. 38 har skifte for Ole Christensen gm Maren Pedersdatter Bamble sk. pr 5 1747-1748 Fostveit i Drangedal 01.08.1747Ikke noe i Bind 5 om rettelse til 83b. Ikke noe i Drangedal med Tørdal om skolemester. Kanskje Kragerø Bys Historie har noe om Ole Christensen?Det er Tveit i Drangedal og Tveit i Tørdal.mvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg får bare takke igjen. Det viktigste har blitt funnet og det er Lars Christensen og hans opphav, samt at Anne og Gunnhild Thorsdøtre var søstre.Tusen takk for all informasjon.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.