Gå til innhold
Arkivverket

[#56378] Etterlysning HJELP


Gjest Lisbeth Wangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Wangen

Jeg har prøvd mange forum nå.Og har vært inne her en del ganger.Men det ser ut til at ingen kan hjelpe meg.Så jeg prøver igjen.Hvor ble det av min oldefar Ole Ellingsen Haugland født 30.09.1875 i Haus.Jeg vet alt som er å vite helt frem til min bestefars fødsel i 1911(12)Ikke funnet han på gravminner eller i andre arkiv(emigrasjon).Så hvis det er noen der ute som vet hvor jeg skal lete så vær så snill å hjelp meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er ikkje noko hjelp i å laga stadig nye tema om same person, det beste for både deg, og dei som ynskjer å hjelpa deg, er at du har _eit_ tema som du 'dreg' fram innimellom, til du er heldig og kanskje får respons.Her lenke til to av debattane: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=53951&sok=wangen&nr=13&antinnlegg=12#anker>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Finner en Anette Otilie Haugland gravlagt i Svelvik død 18/1-1937 Hvis dette er kona til Ole kan det være opplysninger i dødsfallsprotokollen der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Ja Anette var min oldemor.Men hvordan skal man lese dødsfallprotokollen da?Og til Mariann,det virket litt nedlatende ditt innlegg.Men var kanskje ikke ment sånn.Jeg har holdt på lenge med forskjellige saker angående slekt både her og på DIS.Og det er mye opplysninger å få selv om man skriver ofte om det samme.Det er jo det som virker i lengden.Der hvor det ligger saker tilbake til 2006 er kanskje fordi andre ikke synes det er inntresant nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiDødfallsprotokollene for Vestfold bør finnes på Statsarkivet i KongsbergDu kan sende mail mail dit og be opp de opplysningene som står, http://www.arkivverket.no/kongsberg/om.htmlHvis dette ikke er innlevert enda kan kanskje kontakte skifteretten i Svelvik(vet ikke om det heter det)Det er 60 års klausul på dette materialet så du kan få vite hva som står dermvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det var ikkje meint nedlatande i det heile! Beklagar! Slik er det når det vert skrive og ikkje sagt.Eg (og fleire med meg) meinar likevel at det beste er å halda seg til det tema ein har frå før.Eller iallfall å laga ei lenke til tidlegare debattar over same tema, elles vert ein ny hjelpar gjerne sitjande å leita etter noko du har frå før.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Det er helt greit Mariann.Jeg skrev jo at jeg ikke trodde du mente å være nedlatende.Men nå har jeg sendt mail til statsarkivet så da ordner det seg nok.Som førstegangsbruker i disse forumene er det ikke alltid enkelt.Har faktisk hørt fra en annen dame som sluttet å lete etter en del negative tilbakemld.Noen ganger må man kanskje være litt ydmyk.Men helt greit at du svarte.Selvom jeg faktisk fikk svar til slutt enda jeg maste IGJEN...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei LisbethBra du har fått hjelp videre, lykke til med det!Jeg vil likevel legge inn et lite innlegg her ang Marianns innlegg 3 og 9 og din respons innlegg 6 og 10: Jeg er glad for at Mariann tipset i måten å legge frem/følge opp et tema på her på forumet! Jeg er 'forholdsvis' ny her men har sett flere ganger hvordan mange sjenerøse hjelpere bruker mye tid på å finne frem opplysninger til en temastarter. Da syns jeg det blir litt trist når det mange ganger viser seg at disse opplysningene har andre tidligere også brukt masse tid og ressurser på å finne frem! Derfor syns jeg det er veldig bra at du skriver i første innlegg på nye temaer at du har søkt her før. Det mangler bare at du også legger inn lenker til de forrige temaene dine slik at det blir mulig for alle å orientere seg om hele 'bildet' av ditt søk og den hjelp du hittil har fått. Mariann la inn disse lenkene for deg og det var jo bra, vel? :-) Du kan jo i prinsippet starte så mange temaer du vil (og jeg forstår at du kanskje vil endre ordlyden i overskriften i et forsøk på bedre respons), men jeg er nok også av den oppfatning at det er bra for forumet at ett tema ikke blir for mye delt opp. Men det viktigste av alt er altså at man oppgir referanser/lenker til tidligere søk/debatter de gangene man evt føler at det er på tide med en ny 'overskrift' under samme emne!Bare så det er HELT klart så er jeg også enig med DEG i at det i noen temaer har vært en del innlegg som nok kan få en førstegangsbruker til å bli litt skremt,såret eller gi opp. Det er kjempesynd, for det er jo en enorm skare med velvillige hjelpere her! Så det er riktig at vi alle må huske på å være litt 'ydmyke' her, og da kommer vi til min siste lille kommentar: Jeg opplever det som 'ydmykhet'/erkjennelse av den hjelpen jeg har fått at jeg legger inn lenker/henviser til det arbeid som er gjort tidligere hvis jeg starter et nytt tema på et 'gammelt' emne.Håper du kan lese dette som noen tanker fra en annen ganske fersk bruker her på dette fantastiske forumet! Dette er IKKE ment som noen som helst kritikk mot deg eller andre!Mvh Anniken (som har vært i Svelvik mange ganger!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei som jeg sa så trodde jeg kanskje ikke det var ment som nedlatene.Men problemet har vel vært at jeg ikke aner hvordan jeg skal legge inn lenker til det jeg har lagt inn fra før.Men jeg er ikke på noen måte sur på Mariann.Neida jeg er bare ivrig i forskningen min.Men jeg får vel svar fra statsarkivet i dag.Så da løser det seg nok.Ha en god dag videre.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje dette lille innlegget mitt kan hjelpe deg til å lage lenker: LenkeEllers har vi jo alle vært nybegynnere, men det er viktig at vi får vite hva de enkelte har fra för. Jeg synest det er artig å hjelpe andre, men som Annikien og Mariann sier, så er det litt trist å bruke tid på noe som har vært funnet för, det har skjedd meg mer enn en gang og med mange andre og ser jeg.Mvh Kjellaug R.P.Håper du finner det du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lisbeth Wangen

Hei etter mye leting hos statsarkivet og 2 ulike kirkekontor er ikke saken løst.Men han er registrert død i 1944.Og har bosted Hurum.Men det er helt sikkert noe merklig med det hele.Siden han ikke er å finne på statsarkivet på Kongsberg,så ble jeg oppfordret av statsarkivet til å få hjelp av en slektsforsker.Så da prøver jeg først her nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Han er reg.død i 1944,er det en opplysning fra kirkeboken eller fra selve gravlundprotokollen ?I gravlundprotokollen skal det stå hvor og når gravferden foregikk.En mulighet er jo at han donerte sitt legeme til forskning og da vil han ikke finnes der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Fra kirkekontoret i Svelvik ble det opplyst at han var gravlagt i 1944.Noe som jo må bety at han er gravlagt et sted.Men de kunne ikke se hvor.Fra kirkekontoret Hurum sa de at han ikke var å finne hos dem.Men han hadde bosted på Hurum.Og fra statsarkivet fikk jeg beskjed om at han ikke var å finne i deres arkiver.Men jeg vet at hvis det er noe spesielt/kriminelt eller noe så er det fortsatt klausul på opplysninger.Jeg selv tror han kan ha vært innvolvert i noe galt under krigen.Selv om han da er 69 år når han dør.Kanskje han ble tatt av dage og at han derfor ikke er å finne noen sted.Merklig er det ihvertfall.For da burde ikke det stått at han var gravlagt ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sidsel pihl haugen

Til innlegg 3, 9, og 11 kommer her noen ord fra en 'ikke helt nybegynner i forumet lenger'. Det er fint at det kommer slike påminnelser.Hvis det ikke allerede foreligger en slik, så burte de gode rådene kanskje være strukturert i en liten oppskrift for nybegynnere for hvordan det er best å gå fram i debattforum,f eks dette med å holde seg til et tema, gi så mange detaljopplysninger som mulig av det man vet allerede, hvordan lage lenker osv - en veiviser, (hvis det altså ikke allerede er en, som jeg har oversett i informasjonsmengden.)Jeg syndet stort til å begynne med, men håper jeg har lært. Jeg er så takknemlig for all den hjelpen jeg har fått ggjennom forumet, og jeg føler meg som stor egoist som ikke kan yte noe til gjengjeld. Det blir etterhvert så mange søkemuligheter og veier å gå, at en kan miste helt motet, (eller tvert imot, fatte ubegrunnet håp om at likevel lar seg gjøre å finne 'denne gjenstridige oldefaren').Med vennlig hilsen Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Jo takk for opplysingene.Det som er problemet mange ganger er at til å begynne med har man ekstremt lite opplysninger.Men ettersom man får flere så lager man på nytt et innlegg med nye ting man vil ha hjelp til.Men i den siste tiden har jeg unngått å legge noe særlig etterlysninger inn her.Og heller gjort det på DIS.Det er ikke mange der som :irriterer:seg over innleggene der.Jeg har ikke all verdens peiling på disse tingene.Men det er ikke alle som er like flinke til å overse småting.Og selv om man kan ha 20 innlegg om forskjellige saker så er det de som sitter og hjelper oss vi er avhengige av.Og da forventer man ikke negative ord om at vi må lære oss hva vi gjør.Helt greit å lære hvordan vi legger in lenker osv.Men til dere som har drevet med dette en stund.Det er alltids en FØRSTE gang for alle.Men jeg har fått hjelp av mange der ute,og faktisk hjulpet noen selv.Derfor har vi jo dette forumet.Og så får vi se litt igjennom fingrene med 'småfadeser'vi nybegynnere har.Ingen grunn til å hele tiden fortelle oss hvordan vi feiler.Jeg vil takke alle som har hjulpet meg.Og si at øvelse faktisk gjør mester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Hei! Jeg vet ikke om du har sett dette: Lenke Der står det en Ole Ellingsen F. 30.09 1875 fra Haus som jobbet som raller på Bergensbana Vest i 1900.Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Nei den hadde jeg ikke.Moro å se alt han gjorde den gangen.Bare så synd jeg ikke finner ut hvor han er begravd.Men alt er av interesse.Det er tydlig at han gjorde mye før han 'stakk'til Vestfold i 1900.Det måtte ha vært fælt for de som ble igjen uten at han tenkte på det..Ja ja livet ble vel kanskje stritt for datteren han reiste fra.Men takk for at du tok deg tid til å finne ut dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Bare hyggelig, har slitt mye (og gjør det fortsatt) med å finne personer i familien.Så jeg vet hvor fint det er at andre ser på en sak med andre øyne.Min oldemor 'fant' jeg etter 12 års leting, så ikke gi opp!Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Jeg synes det er merkelig, jeg også.Han burde ha ligget sammen med sin kone.Men hvis han ble henrettet eller bare forsvant for egen eller andres regning, så hadde de jo kanskje ikke noen å begrave. Dette var jo under krigen.Da jeg søkte på felt, rad og gravnummer for å finne hvem som lå gravlagt sammen med Anette Otilie, fant jeg en som er sønnen?Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Ja vel.Jeg visste faktisk ikke at sønnen var gravlagt sammen med henne.Hvem av sønnene var det?Jeg har forstått at hvis han ble henrettet så er han vansklig å finne.Det er bare det at kirkekontoret sier at han ble gravlagt.Men de sier ikke hvor.Så det er litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Ja det med begravelsen stemmer jo ikke.Kan de ha blitt skilt? Den andre personen er Alf Henry Holm f 23/04 1920 død 07/04 1998 og begravet 16/04 1998. Navnet Holm, er det et gårdsnavn hvor de bodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Alf Henry Holm var gift med deres datter.Og synes det er rart at han ligger sammen med henne.Jeg tror ikke at de var skilt.Men kanskje de var det.Jeg vet at han Ole var innblandet i noe rart under krigen.Etter hva min mor sier så var det snakk om at han var med i en gruppe på 20-25 stk som drev med noe under krigen.Og i ettertid har det ikke blitt snakket om han.Min farfar sa en gang at han ikke skulle nevnes i hans hus.Så noe var det som ikke stemte.Min farmor vil heller ikke snakke om dette.Men jeg har slett ikke tenkt å gi opp.Så med jevne mellomrom spør jeg andre om hjelp.Kanskje det en gang dukker opp noe om hvor han ble av.Håper jeg ihvertfall.Jo mere jeg tenker på det jo mere ønsker jeg å oppklare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.