Gå til innhold
Arkivverket

[#56380] Introduserte kvinner uten navn


Gjest Knut Røysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Røysland

I flere kirkebøker jeg registrerer er det ført lister over introduserte kvinner, men bare i formen 'Ole Olsens hustru' samt dato. Det virker noe formålsløst å bruke tid på dette, da verdien synes å være ganske beskjeden. Kan slike lister utelates fra registreringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Røysland

Ja, jeg ser at jeg faktisk hadde et innlegg der også! Og jeg er enig i konklusjonen der - at selv svært mangelfulle innførsler skal tas med, da det som regel vil være det eneste stedet denne opplysningen er å finne.Når det gjelder introduserte kvinner, så gjelder dette personer som allerede er registrert i forbindelse med dåpen, enten ved sitt eget navn eller indirekte bare ved farens navn. (Der må jo være en mor også, selv om hun ikke er omtalt.)Det jeg stiller spørsmål ved, er verdien av å registrere de introduserte som bare er oppført som sin manns hustru. Teoretisk bør det være sammenfall mellom døpte og introduserte - verdien kunne jo være å se hvem som ikke ble introdusert pga. barseldød o.l.Det har litt med motivasjonen for registreringsarbeidet å gjøre også - en bør føle at en har litt igjen for innsatsen. Kyrre er krevende nok å forholde seg til for amatører - for ideale krav kan føre til at noen betakker seg. Og det er vel ingen tjent med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Ein skal vel ikkje føla seg altfor trygg på at alt er innført i kyrkjebøkene heller. Om Ole Olsen' Quinde er introdusert, so betyr det at der er kommen eit barn, men det betyr ikkje uten videre at dåpen til dette barnet er innført i boka. Ei heller kan det seiast med sikkerhet at der er innført introduksjon om ein finn ein dåp.Keep up the good work.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Røysland

Ja, dessverre er kirkebøkene fulle av feil og mangler.Nå er vi jo tross alt i den heldige situasjon at alt ligger utlagt på Digitalarkivet, slik at alle selv kan kontrollere hva som finnes av opplysninger.Registreringsarbeidet vil med dagens tempo antakelig ta mange år fortsatt. Burde det da ikke være et poeng å konsentrere seg om de mest relevante listene, slik at det mest 'matnyttige' kom på plass først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Og so er spørsmålet kva som er mest matnyttig, og for kven. Det som eg gjer, kjem ut på mitt rom i DP, og der er det meg som bestemmer kva som er matnyttig. Men eg er heilt enig i at der er svære mengder med bøker til å ta fatt i. Derfor er det og viktig at 'nokon' veit kva kvar av oss held på med, so ikkje fleire går i gang med same arbeidet.Ha ein vakker dagMagne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.