Gå til innhold
Arkivverket

[#56384] Hvem var Marthe Uxneøen som var Enke i 1746 ?


Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Det gjelder Min.bok Haram 1739-1802, (jeg kan ikke å legge inn lenke): Står det virkelig 'Enken Marthe Uxneøen'? som fadder? En annen Marthe, som i sitt voksne liv ble kalt Marthe Oxenøe, var født i 1754, som Marit Jonsdt. Ousnæs. Hun ble gift med Johannes Oxnøe. Men Marthe - i 1746, hun heter også Uxenøe, men jeg har ikke klart å finne verken far, mor eller død.Kan noen trø til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Kaskje er dette for vanskelig selv for garvede folk som som oftest kan hjelpe til og svare. En liten forklaring på det hele.Marthe, f. 1752, døde som baby. Marit, f. 1754, står som Marit i kirkeboka, men ble muligens kalt Marthe allerede i oppveksten. Hun er gift som Marthe, har fått flere barn som Marthe, og er død som Marthe Oxenøe i 1831.Spørsmålet er om det også er en annen Marthe Uxenøe, som er voksen og kan være fadder i 1746, og som attpå til er Enke. Kan noen hjelpe til å tyde kirkeboka, om det virkelig står Marthe Uxneøen, og ikke bare det, men Enken Marthe Uxneøen?Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei Eva, Det er på side 159, men det er ikke noe nr. for barnet.Det gjelder det 5. barnet på side 159,Haram - Døpte - 1739 - 1802, Niels Nielsens og Kirsti Arnesd.s barn.PS: Hun hette egentlig Christie Arnesd., men er ved flere anledninger kalt Kirsti Arnesd.Jeg må snart lære meg å legge inn lenke! Takk til Kjellaug, jeg må studere hvordan det foregår i fred og ro!Men hvis noen finner ut noe om Marthe Uxneøen, fadder /altså voksen - i 1746 - er jeg svært takknemlig!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei DagrunFaddere på dette barnet er: Nils Pedersen Uxneøen, Johannes Uxneøen, Elling Knudsen Røsoch, Enken Marte Uxneøen, Tosten Røsochs qvinde. Så her er det mange fra Uksenøy som den heter i dag. Ved Marte vet jeg ikke om det menes at hun er Tosten Røsochs qvinde (så de er forlovet) eller om det er en siste dame som er fadder som ikke er navngitt.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei Hanne, Jeg tror at Tosten Røsochs qvinde er kona til Tosten Røsoch.Den måten å benevne damer/kvinner/koner på har forekommet også i min levetid. Jeg har en gang i min tidlige gifte periode blitt benevnt som 'fru Alf heimland' - av en dame som da var i 80-åra - altså mitt egentlige navn er ikke nevnt! I og med at denne damen var så gammel, sa man ikke noe om det! Men jeg tenkte nå mitt! Denne hendelsen er nok over 30 år gammel i dag!Så Tosten Røsochs qvinde kan være hans kone, uten at det legges noe negativt i måten å omtale henne på. I dag ville vi brukt navnet hennes!Jeg er enig med deg i fadderne som du har kommet frem til. Johannes hette egentlig Johannes Christensen Oxenøe.Det er brukt en forkortelse.Men denne Marte Uxneøen skulle jeg gjerne visst noe mer om! Tyder jeg kirkeboka rett når jeg mener det står Enken Marte Uxneøen?Er det mulig å finne ut noe mer om henne? Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiDet står helt tydelig Enken foran navnet til Marte Uxneøen. Men så godt kjent i Haram området er jeg ikke. Heldigvis er det nå begynt arbeidet med Bygde og ættesoge også derfra. Ser frem til de kommer.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.