Gå til innhold
Arkivverket

[#56385] Hotelleier Hans Holseth på Rjukan - hvor kom han fra?


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Hans Holseth ble i følge Gravminner i Norge født 16.5.1898 og døde i 1966. Han var gift med Anne og drev Fagerstrand Hotell i mange år. Kona Anne var født 1887 på Løten, men bodde i mange år i Alvdal.Jeg skulle gjerne vite hvor Hans ble født, samt hvor og når Hans og Anne giftet seg (rundt 1925 eller senere?). Jeg har ikke funnet Hans i FT 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei,jeg har prøvd å søke på 'holset' i ft 1900 og finner 5 boplasser med dette, og lignende navn, alle forøvrig på Hedmarken: Holset i Ringsaker, Holsetbakken på Vang, Holset i Grue, Holset i Elverums og Holsetstuen i Aamodt. Ingen av disse bostedene har en Hans f. 1898 boende, men han kan jo ha flyttet hit senere.Det er også 23 personer i ft 1900 med etternavn som ligner: hoelseth, holset, holseth, holsetstuen, men ingen Hans her heller.Vet du noe mer om etterkommere eller kona Anne? I hvilken periode bodde hun i Alvdal?mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Ei vanleg forvansking av gardsnamn er at Hoset blir til Holset når det blir brukt som etternamn (gjeld t.d. på Lesja). Hoset finn du i Oppland, Møre og Romsdal, Sør- og Nord-Trøndelag og Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Til (2): Anne giftet seg på Toten i 1903 med Jørgen Sveen. De flyttet til Alvdal i 1907 og fikk flere barn, senest i 1916. Rundt 1925 ble Anne og Jørgen skilt.Det er sannsynlig at Anne kom til Tinn før 1930.Hans opplevde nok ikke å bli far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Til innlegg 7: Det er sjølvsagt godt mogleg, men i kyrkjebøkene for Tinn (inkl. Rjukan) finst det døme på at presten også har ført inn dei som er gift borgarleg hos sorenskrivaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har nå snakket med Svein Hoseth på Rjukan, og han kunne avkrefte at hans slekt hadde hatt noe med Fagerstrand hotell å gjøre. Så vet vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg har jobbet med Hoelseth-slekten fra Åmot i årevis og kan så godt som utelukke at han tilhører denne slekten.Hans Holseth må jo ikke nødvendigvis ha hatt Holseth som 'etternavn' fra fødselen av eller vært oppvokst på en Hoset/Holset/Holseth/Holseth-gård, men hatt en slik tilknytning at han har tatt navnet senere. Det vil bety en del leting... Det har jo vært Holseth/Hoelset-slekter på Lesja og Alvdal, så det virker vel mest naturlig å lete der først, men kirkeboken gir foreløbig ingen pekepinn.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg var en tur på Nasjonalbiblioteket for å sjekke noen slektsopplysninger i aviser på mikrofilm, og da jeg fikk litt tid til overs, bestilte jeg frem Rjukan Dagblad og Rjukan Arbeiderblad for juni-juli 1966 i håp om at avisene kunne ha redaksjonell omtale av dødsfallet eller hatt minneord på trykk. Det kunne jo tenkes at minneordet ville fortelle hvor Hans Holseth kom fra.Med tanke på Hans Holseths tidligere stilling som hotellsjef osv. hadde jeg nærmest ventet avisomtale eller minneord, men fant dessverre ingenting, bortsett fra dødsannonsen, som kom på trykk 3 ganger i Rjukan Dagblad(andre og tredje gang med flere barn enn opplistet i den første annonsen).Hvis fødselsåret 1898 stemmer, var Hans betydelig yngre (11 år) enn sin kone Anne, slik at barna (6) og svigerbarna (7) nevnt i annonsen antagelig var Annes fra første ekteskap. Jarle Sveen, barn nr. 5 i rekken, ligger gravlagt på Atrå i Tinn. Antar at Jon Anders Holtan har oversikt over hvor mange barn Anne fikk i første ekteskap og dermed kan eliminere muligheten for at Hans var far til 1 eller 2 av de 7 barna Anne fikk.Bisettelsesreferatet i Rjukan Dagblad lørdag 2. juli 1966 nr. 148, s. 3, omtales barna indirekte som stebarn: 'Ved kransepåleggingen la Elle [sognepresten] ned kranser fra [...], hustrus barn og svigerbarn med barnebarn og fra hustru, [...]'Avslutningsvis ser noe ut til å ha falt ut i referatet, for 'Som avslutning ble 'Andante rea- og svigerbarn ved sønn' gir liten mening.Referatet omtaler også andre personer med navn, men da de kan være i live lar jeg det ligge nå. Holtan får ev. kontakte meg på e-post dagtho@yahoo.comDet eneste som gir flere opplysninger om Hans Holseth er at han ifølge dødsannonsen hadde 2 (gjenlevende) søsken, Magnus og Mina. Det er mulig at dette kan bidra til å spore opp Hans Holseths stedsopprinnelse?Uansett er vel den beste løsningen å kontakte kirkevergen i Tinn og få navnet på fester til Hans og Anne Holseths grav. Det kan jo hende at etterkommerne til Anne kjenner til hvor Hans kom fra?Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ved dåpen til denne Hans står hjemstedet til foreldrene oppført som 'Halseth el. Tuv' slik jeg leser det.Da de døpte den eldste sønnen Simen, går det klart frem at foreldrene bodde på Holseth. Dåp nr. 22: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Tusen takk for god hjelp! Dette hadde det ikke vært lett å få til alene.Ved dåpen til Hans (15) har presten senere anført at Hans har fått attest i 1916 for å flytte til Lilleelvdal, altså Alvdal. Det passer fint inn i det vi ellers vet.Da regner jeg Hans' hjemsted, fødsel og dåp for avklart. Konfirmasjonen burde jeg vel også kunne finne.Det som da gjenstår av min opprinnelige forespørsel, er å finne ut når og hvor Anne og Hans giftet seg, samt når de kom til Tinn.Jeg takker også for annen informasjon jeg har fått her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.