Gå til innhold
Arkivverket
Gjest inger- marie Næsset

[#56388] Gårder i Sauherad

Recommended Posts

Jeg har lett både i går ogidag etter to gårder i Sauherad - Hatterud og Gunnem. Tosten Halvorsen skal ha bodd på Hatterud. Finner ikke disse stedene i bygdebøker for Sauherad. Er det noen som kan si meg hvor jeg finner disse gårdene. Min manns slektinger skal ha bodde på disse stedene. På forhånd takk. Mvh. Inger-Marie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gro Berit Sternang

Gunnem, er vel Gunheim idag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen. Når Tosten Halvorsen giftet seg med Gunhild Olsdatter 1790 i Sauherad så står det Hetterud bak navnet hans. Finner imidlertid Tosten og Gunnil under Gunnem i 1801. Mvh. Inger-Marie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristinn Hegna

Gamle gårdsnavn kan man finne i O. Ryghs 'Norske gaardnavne' her [url="http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html>http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.htmlOm Hetterud står det: '92. Hetterud. Udt. hæ2tterú. -- Hetterud 1585. Hitterød 1593. Hetterud 1602.1/4. 1665. 1723. *Hetturuð. 1ste Led synes at være Gen. af hetta f., Hætte, ogsaa et Slags Kappe.'Og om Gunnem:'80­82. Gunem søndre, Midgaard og nedre. Udt. gó2nemm. -- [Grwnum (!) NRJ. IV 45]. Gunnen NRJ. IV 256. Gunim St. 45. Gundum 1585. Gundem 1593. Gunim 1602.1/1, 1/1, 1/2. Gunnim 1612. Gunnemb søndre, lille og nedre 1665. Gunnem søndre, Midgaarden og nordre 1723. *Guneimr eller *Gúneimr. Enestaaende Navn af ukjendt Oprin- delse. Munchs Form Gunnheimr (Norge i MA. S. 187) passer ikke til den opgivne Udtale.'Hetterud ligger i utkanten av Gvarv, på andre siden i forhold til Gunnheim.Det er kanskje faren til Tosten du finner her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.