Gå til innhold
Arkivverket

[#56388] Gårder i Sauherad


Gjest inger- marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest inger- marie Næsset

Jeg har lett både i går ogidag etter to gårder i Sauherad - Hatterud og Gunnem. Tosten Halvorsen skal ha bodd på Hatterud. Finner ikke disse stedene i bygdebøker for Sauherad. Er det noen som kan si meg hvor jeg finner disse gårdene. Min manns slektinger skal ha bodde på disse stedene. På forhånd takk. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger- marie Næsset

Tusen takk for hjelpen. Når Tosten Halvorsen giftet seg med Gunhild Olsdatter 1790 i Sauherad så står det Hetterud bak navnet hans. Finner imidlertid Tosten og Gunnil under Gunnem i 1801. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Gamle gårdsnavn kan man finne i O. Ryghs 'Norske gaardnavne' her [url="http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html>http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.htmlOm Hetterud står det: '92. Hetterud. Udt. hæ2tterú. -- Hetterud 1585. Hitterød 1593. Hetterud 1602.1/4. 1665. 1723. *Hetturuð. 1ste Led synes at være Gen. af hetta f., Hætte, ogsaa et Slags Kappe.'Og om Gunnem:'80­82. Gunem søndre, Midgaard og nedre. Udt. gó2nemm. -- [Grwnum (!) NRJ. IV 45]. Gunnen NRJ. IV 256. Gunim St. 45. Gundum 1585. Gundem 1593. Gunim 1602.1/1, 1/1, 1/2. Gunnim 1612. Gunnemb søndre, lille og nedre 1665. Gunnem søndre, Midgaarden og nordre 1723. *Guneimr eller *Gúneimr. Enestaaende Navn af ukjendt Oprin- delse. Munchs Form Gunnheimr (Norge i MA. S. 187) passer ikke til den opgivne Udtale.'Hetterud ligger i utkanten av Gvarv, på andre siden i forhold til Gunnheim.Det er kanskje faren til Tosten du finner her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.