Gå til innhold
Arkivverket

[#56393] Stor-Elvdal, f ca 1849 , Johanna Mathea, far Jon Bentzen, g 1870 i Kolvereid, NT


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Hei.Jahanna Mathea ble gift 3. november 1870 i Kolvereid, NT. Hennes far er oppgitt å være Ja(o)n Bentzen fra Storelvdalen. Se giftemål nr 7 : LenkeEr det noen som kjenner til opphavet til denne Johanna som må være født 1849 ?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Tusen takk til Ann-Mary !Johanna ble døpt 22. juli 1849, men fødselsato er framdeles vanskelig å lese.Det ser ut som om at 'svensken' bor i Lille-Elvdal. Mora er pige Inger Jensdatter Ophuus??Noen som tør å oversette? Noen som har kjennskap til 'pigen' ?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei igjen Dag! Foreldre:Jan Bentsen fra Sverige...Sørhushougen,Lille(?)Elvdalen.Pige Inger Jensd Ophuus.Faddere:Ole Børresen Brenden (tror det står det!),Taral Ols. Berger,Pige Berthe Olsd Stai,Pige Karen olsd. ibid.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Tusen takk Ann-Mary.Her er det vel bare å pile til biblioteket og spa seg ned i bygdebøkene for distriktet.Hvor er egentlig dette : Tynset, Alvdal,Rendalen, Elverum, etc?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hedmark, ja ! men hvilke kirkebøker ?Jeg skulle ønske at det fantes en lett tilgjengelig oversikt over hvor man finner de enkelte kirkebøkene. Oversikten som finnes i Digitalarkivet er SVÆRT krevende.Sognegrensene har jo beveget seg over tid. Hva med et kart der man taster årstall og så får en oversikt over prestegjeld og sogn ??Måtte bare få det ut !!mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hedmark, ja ! men hvilke kirkebøker ?Jeg skulle ønske at det fantes en lett tilgjengelig oversikt over hvor man finner de enkelte kirkebøkene. Oversikten som finnes i Digitalarkivet er SVÆRT krevende.Sognegrensene har jo beveget seg over tid. Hva med et kart der man taster årstall og så får en oversikt over prestegjeld og sogn ??Måtte bare få det ut !!mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Dag!Du har så rett,så rett,man må lete mye noen ganger! Brukte Åmot for dåpen til Johanna. Her er noen for Østerdalstraktene,og man må desverrre studere seg fram til rett bok: Østerdalen 21 Elverum 22 Trysil 23 Engerdal 24 Sollia 25 Stor-Elvdal 26 Rendal 27 Åmot 28 Tynset 29 Alvdal 30 Tolga 31 KvikneDissentersamfunn Trysil FrimenighetMvh Ann- Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Dag! Ser at Kristin Hunskaar ga deg lenken som jeg skulle gi deg,men som jeg greidde å lage feil.Håper du blir hjulpet,selv om du må studere sognehistorikken litt.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Hei Dag! Takk for sist! Hos DIS Norge kan du få kjøpt en bok som heter ' Herred, prestegjeld og sogn- med forandringer gjennom tidene' av Norunn Klettum. Den er veldig bra, jeg kan anbefale den på det varmeste. Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei igjen, Torill !Jeg må ile til å få tak denne boka !!Takk til alle dere andre som gir meg lenker.Mitt poeng at det må finnes måter å finne fram til rikrige kirkebøker uten å ha 'svart belte' i norsk historie!mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.