Gå til innhold
Arkivverket

[#56394] Morin-familien fra Sverige. Noen med tilgang til svenske kilder?


Gjest Trond Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Clausen

Jeg er etterkommer av den eneste Morin-familien som forekommer i folketellingen fra 1865: [url="http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=105&teljing=ft1865&filnamn=f60602.wc2&amt=6&funnenr=323>Lenke. Familiens stamfar Erik Morin døde i 1865, og hans vielse fra 1846 har jeg funnet her (nr.11):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei TrondHvis du søker på et av disse temaene i søkefeltet øverst på siden, så finner du et par lenker som kan være til hjelp: 52189, 49227, 48279, 15041.mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg eldste sønnen til Erik døpt 1847, i denne kilden: LenkeDa skulle det være mulig å finne faddere i kirkeboka, mulig det kan gi flere opplysninger?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du dåpen til Niels Thorvald fra kirkeboka for Bragerne, dåp nr. 38 . LenkeVet ikke om faddere kan føre deg lettere til Erik morins opphav, men legger den inn likevel.Prøv Anne Lene Hagen her som tilbyr oppslag i Svenske kilder.Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei.Jeg tror ikke det er noen franske innslag i Erik Morin familie. Ser ut til at begge foreldre er født i Blekinge. Torsten Nilsson i Mörrum och Beatha Oldotter i Asarum, om jeg leser det rett.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Clausen

Tusen takk. Her har jeg kommet mye lenger. Et par skriftydinger har jeg problemer med. Veldig interessant med husfõrhõret til familien som Ann Kristin fant. Min tippoldefar Erik var tydeligvis 3.eldst i en søskenflokk på 9. Man jeg klarer ikke å tyde fødestedet hans. Klarer noen det? En annen skriftyding jeg sliter med er Erik Morin's yrke i denne lenken (nr.11): Lenke.Så gjenstår det bare å finne ut av hvorfor de kalte seg Morin når de ikke brukte det navnet i disse nedtegnelsene. Kanskje det var et gårdsnavn og ikke et fransk navn slik jeg er blitt fortalt? Jeg ser at Morin er et navn som fortsatt finnes i Mõrrum/Blekinge-området. Må også prøve å finne ut hvordan han havnet i Drammen hvor han giftet seg i 1846. Har prøvd å finne han i kirkebøkene for Drammen som innflyttet, men har ikke klart det. Finnes det noen svenske emmigrasjonsprotokoller om utflytting til Norge (trolig var han sist bosatt i Karlskrona)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Trond.Fødested for Erik Morin er Mörrum, det står ibm i husförhöret. Det gjør det på alle barnen i familien.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ser ikk så bra hva det står i innlegg 9, men Ola f 1822 finner jeg. Han er enkeman i 1890. Barn Karl f 64, Oskar f 66, og Berta f 72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jon f 1830 Mörrum gift med Ingrid Kristina Petesdotter f 1843 i Asarum, barn Nils Peter 1870 og Anna Julia f 1877 i Mörrum.Bor på Tostarp i AsarumJonas f 1834 gift med Inga Hansdotter f 1824 Asarum. Bor på Ebbarp i Asarum.Svend er gift med Maria Persdotter f 1829 i Ellenholm. Bor på Tostarp i Asarum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.