Gå til innhold
Arkivverket

[#56395] Ingebrecht Michelsen f. ca.1760-1770


Gjest Mette Gjerdingen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Gjerdingen

Er det noen har mulighet til å hjelpe meg her.Dette er det jeg vet om Ingebrecht Michelsen og Berthe/Birthe Pedersdatter:Engebrecht Michelsen døde den 11.april 1847 på Høikorset. Jeg vet ikke når han er født, men vil anta at det er rundt 1770 en gang. Den 22.desember 1805 giftet han seg med Berthe Pedersdatter f.ca.1764 på Blachstad. Da Engebrecht giftet seg med Berthe var han enkemann.Sønnen Michel ble født i 1806 på Høikorset på Tetterudejet og datteren Pernille ble født 1810 på Schalerue, en nybyggerplads ved Tetterue. Så langt jeg kan se var de bosatt på Høikorset på Tetteruejet, men de flyttet til Dyrueejet før yngste sønnen Martin ble født i 1812. De måtte flytte fra Høikorset pga av en dom der Engebrecht hadde tatt seg litt godt til rette ang.eiendommen Schaleren han bodde på. Jeg lurer også på hvem han var gift med før han giftet seg med Berthe og om han fikk noen barn i dette ekteskapet? Er også interessert i opplysninger om Berthe og hennes foreldre. Embret Michelsen, 30 år, gift og bosatt i Stange,og en Ingebricht Michelsen, 29 år, gift og bosatt på gården ”Houchvigen” i nåværende Hemne, Sør-Trøndelag: Han som bodde i Hemne i 1801, var bonde, mens han som bodde i Stange var jordløs husmann og gikk i dagleie. Men jeg kan ikke si med sikkerhet om noen av disse er identisk med enkemannen som giftet seg i Gran i 1805.Det jeg lurer på er om det er noen som kan hjelpe meg å finne ut hvor og når Engebrecht ble født og hvem hans foreldre var? Ellers tar jeg imot all den informasjonen jeg kan få om denne familien med takk, er det noe historikk rundt dem er det interessant.Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette, for slektsforskning er bare kjempemoro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ifölge kirkeboka ble de gift i januar 1806, datoen vises ikke så godt, men det er i januar. Det står da at han er enkemann som du sier: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9346&idx_id=9346&uid=ny&idx_side=-80>LenkeBerthe var da veldig gammel da hun fikk barn! Er du sikker på at hun ble födt så tidlig som i 1764? Da var hun altså 49 år gammel da hun fikk den yngste. Det er jo langt fra umulig, min egen farmor fikk sin yngste da hun var 49.Det er ingen på Teterud i 1801 som heter Engebret ell. noe liknende, men derimot er det en Birthe Pedersdtr 20 år der, men det passer jo ikke med alderen da. LenkeFinner heller ingen Birthe/Berthe ell. liknende ugifte i ft 1801 ca 37 år i Gran.Det er vel mulig at han var fra Oppland. Finner en Engelbrecht Mikkelsen som forlover seg 21/10 og gifter seg på Vågå 21/5, 1782 med en Aase Syversdtr. Dette kan jo være et skudd i blinde, men kanskje en idé å sjekke.Siste kolonne til högre omtrent midt på: Permanent sidelenke: LenkeFinner dem ikke på Vaagaa i ft 1801.Ellers er det jo en kandidat fra Slidre (dersom det da ikke er samme person):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjerdingen

Hei KjellaugDu vet at alle monner drar og jeg skal kikke litt mere på dette. Men nå skal jeg stupe til sengs med feber og vondt over alt. Tusen takk for innlegget ditt. Kanskje det er noen andre som også hjelper til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Mette!En hard nøtt,denne Ingebrect Mickelsen! Dette er vel gården Berthe Pedersdatter kommer fra.Det må kanskje være broren til Berthe Pedersdatter,denne Joen Pedersen som har gården i 1801.LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Mette! Ser at Ingebrecht Mickelsen er oppgitt alder med 75 år ved død,da skal han vel være født omkring 1772?Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 11 (1842-1856), Døde og begravede 1847, side 1060-1061. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8968&idx_id=8968&uid=ny&idx_side=-478>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den Joen Pedersen er vel han som blir födt i 1757 med foreldre Peder Ellingsen og Marte Stephensdtr: LenkeForeldresök på FS viser flere barn: Elling, Torsten, Siri, Ragnhild, Ole og Erik.Det vil jo ikke si at dette paret ikke fikk en datter Berthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Når Berthe Pedersdatter og Ingebrecht gifter seg står hun som Berthe Pedersdatter Blachstad,men det er jo ikke sikkert hun er født der,men at hun bare oppholdt seg der.Navnet på faren hennes står ikke oppgitt ved vielsen . Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå vet vi jo ikke hvor gammel hun var, men det er da et par stykker dersom vi tenker at hun er litt yngre!Birthe Pedersdtr 28 år - Grinager: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10534&gardpostnr=232&personpostnr=4752&merk=4752#ovre>LenkeBirthe Pedersdtr 23 år - Halvorsbølle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Berthe fantes ikke på tellingen for Gran 1801,av det jeg kunne finne ut,så kanskje hun var fra en annen kant og bare hadde kommet til Gran i forbindelse med å ha tatt seg arbeide der?Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Navn ble skrevet på forskjellige måter den gangen, det kan like gjerne være Brithe/Berte/Brite/Birte, osv...Alderen har du sikkert sett er svært ofte et par år i forskjell fra det den egentlig skulle være.Hvor döde denne personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjerdingen

Hvis jeg ikke husker helt feil tror jeg at jeg har sett henne som Birthe Pedersdatter også. At Ingebrecht er en hard nøtt vet jeg, men denne Ingebrecht ble innstevnet av statsminister Peder Anker for øg ha tatt seg litt for godt rette ppå Schaleren Nybyggerplads. Nå får jeg finne senga igjen, men er takknemlig foa all hjelpen jeg får. Når jeg blir frisk skal jeg sette meg ned og se på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.