Gå til innhold
Arkivverket

[#56408] Opphavet til Elen (Eli) Nilsdatter (ca. 1721-1783) på Torp i Ty i Eidsberg


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei!Det er mye Eidsberg-slekt her i kveld, så da fikk jeg lyst til å også bringe min lille ”nøtt” til torgs:På Torp i Ty i Eidsberg bodde på midten av 1700-tallet ekteparet Elen (Eli) Nilsdatter (født ca. 1721, død 1783 på Snekkenes i Os sokn, Rakkestad) og Michel Knudsen Torp (født ca. 1705, død 1773 på Torp i Eidsberg). De fikk følgende barn som jeg vet om:1. Cathrine Michelsdatter Torp (født 1755 på Grøterud i Eidsberg, død 1787 på Buskildsrud samme sted). Gift 1774 med Aslak Syversen Buskildsrud.2. Knud Michelsen Torp (født 1757 på Torp i Ty, Eidsberg, død 1788 på en reise til Fredrikshald, begravet i Eidsberg). Gift 1776 i Rakkestad med Gunhild Corfitzdatter Kraugerud.3. Kari Michelsdatter Torp (født 1758 på Torp i Ty, Eidsberg, død 1809 i Rakkestad). Gift 1. med Hans Hansen Tolfsby og 2. 1799 med Peder Olsen Lysebråte.4. Mari Michelsdatter Torp (født 1760 på Torp i Ty, Eidsberg, død 1802 på Torgrimsby i Skjeberg). Gift 1786 i Rakkestad med Christian Nilsen Torgrimsby (født på Vestgård i Skjeberg).5. Anne Michelsdatter Torp (født 1764 på Torp i Ty, Eidsberg, død 1787 på Røsæg i Os sokn, Rakkestad). Gift 1782 i Rakkestad med Nils Gulliksen Røsæg.Michel var sersjant og gårdbruker på Torp, og hadde familien sin blant annet derfra og fra Rånås i Trømborg sokn. Han ble for øvrig stanget i hjel av en okse, og det ble holdt liktale over ham.Som enke giftet Elen seg på nytt med den langt yngre Peter Wilhelm Sperling (født 1750, død 1821) og flyttet til Rakkestad. I dette ekteskapet var det ingen barn.Det jeg lurer på er Elen (Eli) Nilsdatters opphav. Jeg har forgjeves forsøkt finne vielsen mellom henne og Michel, men uten å lykkes. Har søkt i Østfold og tilstøtende deler av Akershus fra 1750 til 1755 ut. Selvsagt er det mulig at jeg har oversett innførselen, og det er heller ikke alle steder som har kirkebøker på dette tidspunktet. Derfor lurer jeg på om det er noen andre som har vært borti denne familien.Slekten er omtalt i Olav Spydevolds bok om ”Røsæg- og Torkelsrudfolket”. Han er imidlertid delvis kommet helt skjevt ut, spesielt hva gjelder Knud Michelsens ekteskap, noe også Isak Lundsrud kommenterer i sine ”Kommentarer til folketellingen 1801 Eidsberg”.Lundsrud kjenner dessverre heller ikke til Elens opphav, men han slår fast at hun er søster av Anne Nilsdatter (født ca. 1713, død 1778), gift med Ole Amundsen Lysaker (født 1726, død 1788). Hvilken kilde han har for dette vet jeg ikke, enten det er basert på fadderanalyser eller han har sett det for eksempel i forbindelse med eiendomsoverdragelser eller liknende. Lundsrud antyder videre at søstrene kan være av Kjeserud og Henningsmoen-slekt, men dette har så langt ikke ført meg nærmere noen avklaring av kvinnenes opphav.Heller ikke ekteskapet mellom Anne og Ole (som får barn fra 1750 til 1756) har jeg lykkes finne, men der har jeg heller ikke forsøkt like systematisk som for Elen og Michels del. Dersom noen vet noe mer om Elen (Eli) og Anne Nilsdøtre og deres opphav, ville jeg bli glad for å få vite om det!Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hvorfor kommer fylke opp som 'Brukarforumet' når jeg vitterlig valgte Østfold? Ser ut til at dette er tilfellet for flere av kveldens innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

En utfordrende nøtt dette.Hvis Eli(Elen) er født i 1721,må det jo være mulig å finne foreldrene ved dåpen.Spørsmålet er jo hvor hun kommer fra.Har ikke funnet henne i Eidsberg,men det er mange muligheter i omegnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marius Hellerud

Ville bare si at ad Lundsruds antydning om Kjeserud og Henningsmoen-slekt, så har jeg nå funnet ut av dette. 'Dessverre' er den på Michel Knudsen Torps side, og har såvidt jeg kan forstå da ingen ting med Eli (Elen) Nilsdatter gjøre.For den interesserte kan jeg jo fortelle at forbindelsen til Hans Eriksen Kjeserud, som opptrer som formynder for Michel og Elis døtre er gjennom Michel Knudsens mor, Kari (Karen) Olsdatter Svenke-Raanaas. Hun hadde halvbroren Nils Eriksen Henningsmoen i Trøgstad, hvis datter Margrethe Nilsdatter (1739-1778) giftet seg med nevnte Hans Eriksen Kjeserud i Eidsberg (1735-1792).Er det fortsatt ingen som har stått på Eli og hennes mulige søster Anne?Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Vet fortsatt ikke om jeg har funnet Isak Lundsruds kilde for at Anne og Eli (Elen) Nilsdøtre var søstre, men jeg har i hvert fall lokalisert en (annen) kilde som opplyser om det samme forholdet:I Heggen og Frøland Pantebok 6 1761-1787 finner jeg på folio 328a innført et dokument datert Torp i februar 1775 hvor Knud Michelsen Torp kaller Ole Amundsen Lysaker sin 'Curator og Moster Mand'. Det er jo alltids noe. Såvidt jeg kan se av panteboken (skifteprotokollene mangler for denne tiden) har hverken Anne eller Eli tilført varig jordegods til boene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.