Gå til innhold
Arkivverket

[#56409] Fra Toten via Nes på Hedmark til Amerika - midten av 1800-tallet


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Jens Olsen Balke fra Toten (1785-1848) og hustru Elena Jensdatter (1783-1834) flyttet fra Toten til Nes på Hedmark rundt omkring 1817. Etterhvert fikk de kjøpt bruket Bergstuen nedre. Det var her begge to døde. Paret fikk tilsammen 8 barn. 6 av disse barna emigrerte til Amerika til forskjellige tider og steder. Den første reiste i 1846.I denne tråden er jeg interessert i å trekke fram den ene datteren da jeg ikke vet noe særlig om hvordan det gikk med henne.Dette er det jeg vet.ANNE JENSDATTER, f. 23.9. Moldbakke (Røstøen øvre) Toten. Død 1898. Hun ble gift med OLE LARSEN, f. ca. 1812. Død 1863. De ble gift 7.11. 1835. Lenke Paret fikk datteren Lena, f. 23.12. 1835, Dulsrudstuen, Østre Toten. Hun ble gift med Niels Knudsen. Jeg har ikke funnet flere barn. Familien brukte Larsson til etternavn.Anne og Lars døde begge i Winchester, Winnebago, Wisconsin. Noen av opplysningene kommere fra nålevende etterkommere av en bror til Anne.Er det mulig å finne ut noe mer om denne familien?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Finner Ole Larson i Winnebago i 1855, men ikke i 1850. De har de en sønn, John, født 1848 i Wisconsin, noe som vel betyr at de var et annet sted i Wisconsin før de slo seg ned i Winnebago på første halvdel av 1850-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Jeg bøyer meg i støvet. Takk Jon.Imidlertid er det to ting jeg lurer på nå. Hvor er det blitt av datteren Lena. Hun burte bo sammen med foreldrene i 1850 tellingen.Jeg ser at det er et sprang på 12 år mellom det første og andre barnet. Anne og Ole har da trolig flere barn. Kan det tenkes at disse ble satt igjen i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Man finner mye rart på internett:En person med e-postadresse burchha krøll-alfa norwich.net skriver på Ancestry:Ole Hoal Larson immigrated from Toten, Norway to Larsen, Winnebago,WI, in 1846. In 1848 Ole setteled in the town of Clayton, WI, and subsequently moved to Winchester, WI. Ole was a farmer in Norway and took up this occupation after coming to America under the disadvantage of want. His life was one one of hard toil and though his trials were many, he bore all with patience. Because of his sterling traits of character, he gained the confidenceand respect of all who knew him.Birth: 1812 in Toten, NorwayDeath: 1863 in Winchester, Winnebago Co., WIBurial: 1863 Winchester, Winnebago Co., WI, Grace Lutheran Church CemeteryMarriage 1 Anna JENSEN b: 1815 in Toten, NorwayMarried: 1835 in Toten, NorwayChildren:1. Lena LARSON b: in Norway2. Johanus LARSON b: in Norway3. Peter A. LARSON4. Amelia LARSON5. John C. LARSON b: 19 SEP 1848 in Town of Clayton, Winnebago Co., WI Sources: Brant & Fuller's illustrated Atlas of Winnebago County (1889).------------------------------------------------------------------Samme person skriver videre om sønnen John C:Name: John C. LARSONMr. and Mrs. Larson were members of the Norwegian church [GraceLutheran Church, Winchester, WI] and were among the well respected families of Winchester where Mr. Larson owned a well improved farm of 100 acres and also one of 80 acres near his homestead. He also owned 50 acres in Otegamie County. As far as politics were concerned, hewas not ardent, but always noted the principles of republicanism. He enjoyed the esteem and confidence of his neighbors and fellow-townsmen and was a representative citizen.Birth: 19 SEP 1848 in Town of Clayton, Winnebago Co., WIDeath: 24 OCT 1902Burial: Winchester, Winnebago Co., WI, Grace Lutheran Church CemeteryFather: Ole Hoal LARSON b: 1812 in Toten, Norway - Mother: Anna JENSEN b: 1815 in Toten, NorwayMarriage Asgerd (Asjer) THORSON b: 22 FEB 1851 in Asisland, Norway on the farm. Asgerd Thorson immigrated from Fjotland, Norway to Winchester,Winnebago, WI, in 1868.Birth: 22 FEB 1851 in Asisland, Norway on the farm Death: 24 JAN 1939. Burial: Winchester, Winnebago Co., WI, Grace Lutheran Church Cemetery (Father: Tor ODDSON b: 1811 in Fjotland, Norway Torborg Eielsdotter ENGEDAL.)Married: 1871 in Winchester, Winnebago Co., WIJohn og Asgerd fikk 8 barn:1. Kimball LARSON b: 27 JUL 18862. Albin LARSON3. Theodore LARSON - Birth: 19 SEP 1872 - Death: 25 OCT 1954. Burial: Winchester, Winnebago Co., WI, Grace Lutheran Church Cemetery. Marriage to Alice (b: 21 AUG 1878. Death: 5 JUL 1938 in Winchester, Winnebago Co., WI, Grace Lutheran Church Cemetery) Theodore og Alice fikk to barn: 1) sønnen Loyall E. LARSON b: 1901 - som først giftet seg med Georgina Schaeffer født 8 mar 1904. Loyall og Georgina fikk datteren Nancy som giftet seg med Ralph LUEDKE. Loyall giftet seg deretter med Evelyn E. født 1908. Loyall døde 1984 in Winchester, Winnebago Co., WI, Grace Lutheran Church Cemetery. 2) Viola LARSON b: 25 JUL 1903. Hun giftet seg først med Clarence LARSON. Birth: 17 SEP 1898. Death: 6 JUN 1929 in Winchester, Winnebago Co., WI, Grace Lutheran Church Cemetery. Deretter giftet Viola seg med Leonard LARSON Birth: 17 FEB 1903. Death: 26 NOV 1990 in Winchester, Winnebago Co., WI, Grace Lutheran Church Cemetery. Occupation: Farmer and hall of fame pioneer aviator. (The Larson boys, Roy, Leonard, Newell and Clarence, were the subjectof a book entitled, 'Wingwalker' by Bernice Lee Krippene, New PastPress, Inc., 1995.) I ekteskapet med Leonard fikk Viola 4 barn: Judy, Gail, Theda og Zola.4. Amanda LARSON5. John H. A. LARSON6. Julius Kimball LARSON7. Elvira LARSON b: 13 JUL 1892 - død 24 feb 1975 - Burial: Winchester, Winnebago Co., WI, Grace Lutheran Church Cemetery. Marriage Olaf M. JOHNSON b: 10 APR 1871. Death: 24 FEB 1933. Married: 18 Nov 1918 in Winchester, Winnebago Co., WI. Elvira har minst en datter, som ble gift til etternavnet Lindow. Denne datteren er muligens i live. Lindows fikk igjen en datter som nå er gift til etternavnet Blue.8. Olga Oreen LARSON b: 12 FEB 1878.Death: 7 AUG 1943 in Winchester, Winnebago Co., WI - Burial: Winchester, Winnebago Co., WI, Grace Lutheran Church Cemetery Marriage - Henry ANDERSON b: 9 DEC 1866 in Town of Clayton, Winnebago Co., WI. ( Om Olgas mann, Henry: Obituary in local newspaper: 'Henry Anderson, 71, is dead at Clayton. Dale - Henry Anderson, 71, died Wednesday night at his home in the Town of Clayton, two miles north of Allenville, at 11:30 Wednesday night after a lingering illness. He was born in Clayton and had lived there all his life. Survivors are the widow, two sons, Orell, Neenah; and Loren, Town of Clayton; two daughters, Mrs. Oscar Lenz,Greenville; and Mrs. Lawrence Bentle, Greenville; seven grandchildren;two sisters, Mrs. Holvar Lee, Larson, and Mrs. Ole Olson, Larson. Funeral services will be held at 1 O'clock Saturday afternoon at the residence and at 2 O'clock at the Winchester Lutheran Church with theRev. F. B. Anderson in charge. Burial will take place in the churchcemetary.' Birth: 9 DEC 1866 in Town of Clayton, Winnebago Co., WI. Note: The Henry Anderson family sold strawberries and used the income to buy their first lawn mower; otherwise, sheep kept the grass short!Death: 27 JAN 1936 in Town of Clayton, Winnebago Co., WI. Burial: Winchester, Winnebago Co., WI, Grace Lutheran Church Cemetery Father: Vesle Ole Boe (Little Ole) ANDERSON b: ABT 1811 in Norway. Mother: Aslaug DAALAAN b: 14 OCT 1821 in Sauland, Telemark, Norway) Olga og Henry giftet seg 9 DEC 1896 in Winchester, Winnebago Co., WIOlga og Henry fikk fem barn:a) Hazel Oreen ANDERSON b: 6 JUN 1910 in Town of Clayton, Winnebago Co., WI. Gift 5 JUN 1929 in Winchester, Winnebago Co., WI., Grace Lutheran Church med Lawrence BENTLE b: 17 JUL 1903 in Appleton, Outagamie Co., WI. De har to barn som lever i 2008. b) Esther ANDERSON b: 7 JAN 1907 in Winnebago Co., WI Death: 12 APR 1995 in Neenah, Winnebago Co., WI, Oak Ridge Gardens Nursing Center. Burial: 15 APR 1995 Winchester, Winnebago Co., WI, Grace Lutheran Church Cemetery. Education: Scandinavia, Waupaca Co., WI, CWC High School. Education: Oshkosh, Winnebago Co., WI, Oshkosh Teachers College. Marriage to Oscar LENZ b: 1907. Married: 12 JUN 1928. Esther og Oscar har et barn som lever i 2008.c) Orell ANDERSON b: 31 OCT 1897 in Town of Clayton, Winnebago Co., WI Birth: 31 OCT 1897 in Town of Clayton, Winnebago Co., Wi. Death: OCT 1983 in Neenah, Winnebago Co., WI 1. Var gift med Dorothy. De fikk 3 barn: Ardys ANDERSON, Elward ANDERSON og Dallas ANDERSON.d) Loren ANDERSON b: 5 OCT 1908 in Winnebago Co., WI. Birth: 5 OCT 1908 in Winnebago Co., WI. Death: 8 JAN 1994 in Winchester, Winnebago Co., WI Burial: Winchester, Winnebago Co., WI, Grace Lutheran Church Cemetery. Marriage to Mable ROMBERG b: 26 MAY 1907. Married: 5 JUN 1929. De har to barn som lever i 2008.e) Alyda ANDERSON b: 1902 in Town of Clayton, Winnebago Co., WI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Lena, som du spør etter i innlegg 9:Lena (Olsdatter Larsen) Knutson, født 23 des 1835 (Wife of Nels) - døde allerede 28 apr 1855. Gravlagt her: LenkeI 1860 er Nels Knutsen 46 år og gift på nytt med norskfødte Sophia på 31 år. De bor i Winchester og har barna Kulbert 7, Albert 5 og Leonard 1. Vi får vel da tro at de to eldste barna er Lena sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

22 april 1846 ser vi Ole og Anna med datteren Lena på 10 og Johannes på 3 forlate Østre Toten med kurs for Amerika.Kildeinformasjon: Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 2 (1840-1847), Inn- og utflyttede 1846-1847, side 238. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8954&idx_id=8954&uid=ny&idx_side=-182>Lenke-------For å oppsummere litt:Om vi går ut i fra at Anna og Ole fikk 5 barn. Vet vi nå følgende:1. Lena - f. 1835 i Norge. Døde 1855 - etterlot seg 2 barn. Jeg tror det er hun som feilaktig kalles 14 årige Dana. (Markert som gutt) hos foreldrene i 1850.2. Johannes LARSON f. ca. 1842 i Norge. Var 3 år når han utvandret i fra Toten. Sannsynligvis død før 1850.3. John C. LARSON f. 15 sep 1848 - døde 1902 - fikk 8 barn. (se innlegg over) Er 2 år sammen med foreldrene i 1850.5. Amelia LARSON - født ca. 1852. 8 år hos foreldrene i 1860. Ikke hos moren i 1870. Jeg tipper det er hun som er den 17 år gamle tjenestejenta Amelia Larsen i Neenah. Winnebago i 1870.4. Peter A. LARSON - f- 18 Oct 1855 - døde bare 22 år gammel, 19 Jan 1878. Son of Ole & Anna. Etterlot seg sannsynligvis ikke barn. Gravlagt på Grace Lutheran. Winnebago. --Her er et bibliotek i Winnebago som sier de har en nekrolog for Anna Larson. Trykket i på side 8 i avisen Oshkosh Daily Northwestern, den 6. mai 1898. Det er dagen etter 'din' Anna dør. Så var jeg deg ville jeg bestilt den. Det kan jo være rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Du store min. Nå ble jeg nesten stum. Her har jeg fått opplysninger som overgår alle de forventningene jeg hadde på forhånd. Hjertelig tusen takk, Jon.MVH BengtP.S. Anne hadde en søster som også emigrerte til Amerika. Jeg lager et nytt tema på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.