Gå til innhold
Arkivverket

[#56413] Størmer og Qvam Trondheim


Gjest Evert Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Evert Nielsen

Hej. Jeg är takknemlig for all hjelp med å klargjøre vem som var far till Carl Christian Störmer, født (uekte) 1830 och døpt 1831 i Domkirken. Jeg har funnet både ministerial- och res kap kirkeboken, og far er Christian Størmer og mor er Karin Olsdatter Qvam. Det ser ut på den ene kirkeboken att det står 'enkemann' og den andre 'ungkarl'. Det kan være enten Christian Ernst Godtfried født ca 1771 og ble enkemann 1826 og som etter det altså fikk barn med Karen. Men det kan også være Henrich Christian Frederik Størmer, hans sønn, født ca 1808. Han gifte seg senere med Dorothea Margrethe (tror jeg), men kunne jo fått barn med Karen innen det.Denne Karen Olsdatter Qvam skulle jeg også gjerne få vite mere om. Jeg vet ikke når hun er født eller død. HilsenEvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Christian Ernst Gottfried var bundtmager av yrke ifølge tellingen 1801.Sønnen Henrich Christian Fredrik giftet seg 1/11-1838 i Domkirken. Hans yrke var Kiøbmand.Nå vet jeg ikke hvor du har funnet at den første var ungkar. Res. Kaps bok inneholder vel kun konfirmasjon?Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei AstridHva står det i MIN-boken som anmerkn i h.marg? Jeg leser: Barnemoderens 2dre Lejermaal med forskjellige .......................... Kan du tyde resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Forsøk på å tyde hele anmerkningen: Barnemoderens 2dt Lejermaal med forskjellige Personer efter hendes eget Opgivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Anniken, tolkningen din mener jeg skulle være grei, men lenken til konfirmasjonen ble vel feil. Men nå kan sikkert Evert fortelle oss når han ble konfirmert slik at vi slipper lete etter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evert Nielsen

Hej og takker for engasjemanget så langt.Carl Christians konfirmation var i Domkirken 30 mars 1845, men jeg kan ikke tyde hva som står foran Christian Störmer.LenkeMen som dere sier, hans far var bundtmaker og det var jo Christian Ernst Godtfried, mens Henrich Christian var kjöpmann. Men det er klart, han kan jo ha vært bundtmaker 1830....Hva betyr forresten Lejermaal?Hilsen Evert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Leiermål betyr å få barn utenfor ekteskap.Lenken din virket ikke p g a en feil, men jeg var inne og så på konfirmasjonen og det står ungkar.Vet du når den gamle døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ad Karen Olsdatter Qvam:Carl Størmer og Gurine hadde en datter Caroline Margrethe døpt 21/10-1860 (Bakklandet): LenkeSiste fadder: Ungkarl Peder QuamVilhelm Fredrik ble døpt 15/2-1863 (født 14/1)Fadder: Jomfru Pauline QuamIda Mathilde døpt 19/3-1865 (født 26/11-1864)Fadder: Lina QuamDet kan vel tenkes at vi her er inne på Carls morsslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fra det ene til det andre. Å finne Karen Olsdatter Qvam kan by på mange feilspor.Jeg fikk den innskytelse at jeg skulle se i konfirmasjonslistene for Domkirken fra 1815 og fant etter et par sider en Karen Olsdatter Qvam konfirmert 2 april 1815:LenkeSpalte to inneholder informasjon om hennes opprinnelse: Ole Qvam uægte Barnefader som er gift med Soniches (?) datter. Moderen Serina Erlendsdatter Dahl i Ihlen.Hennes fødselsdato (dåpsdato?) er oppgitt til 1/4 1799.Jeg vet ikke om jeg har lest dette riktig, så du får se på det selv.Ole Qvam (funnet først via FS) ble 2/8-1802 gift i Vår Frue med Frøken Maria Pedersdatter Sønech af Munkholmen etter Kongelig Bevilgning af 30 juli 1802. Det er ikke så viktig, men hun var 36 år i 1801 og datter av kommandanten på Munkholmen.Jeg håper dette er et bra spor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evert Nielsen

Hej.Definitivt et godt spor. Jeg har vært inne på denne Qvam slekten i folketellingene, men problemer med Ole. Når dere nå fikk opp gård 39 med både Qvam og Störmer på samme ble det interessant. Hilsen Evert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Når det gjelder Karen Olsdatter Qvams konfirmasjon 1815, la jeg et par ord i kirkebokteksten ut til tyding i tema 56446. Det ser ut til å herske enighet om at denne Karens mor sannsynligvis er Serina ESTENSdatter Dahl i Ihlen. Jeg har også et forslag til hvor mor og barn befinner seg i 1801:LenkeVi kan ikke være sikker på at denne Karen Olsdatter Qvam er den du søker, men hun er i hvert en kandidat.Viktig å finne ut, slik jeg ser det:*Karens første leiermål*Hennes død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Noen har lagt inn Karens dåp på FS. Uægte barn Karen ble født 14 april, døpt 25 mai i Vår Frue kirke:LenkeForeldrene: Ole Olsen Qvam Granad: (Grenader) og Siri Estensd. f. paa Byaasen, 1ste LeiermaalFødselsåret er oppgitt feil ved konfirmasjonen, men jeg er overbevist om at det den samme som ble født 1800 og konfirmert 1815. Mora Siri/Serina er fra husmannsplassen Tømmerdalen på Byåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Noen har også lagt inn på FS dåpen til mora Siri, døpt 18/10-1773 i Domkirken:LenkeNr. 93: Siri er også uekte barn. Foreldrene: Esten Jensen ?? Major Koefod og Brynille Jensdatter ligesaa, nu paa By-aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Hei!Har også holdt på med Qvam i Trondheim men kommer ikke lenger tilbake enn til et giftemål i 1828. Vielse Nidarosdomen nr 25. Far til Brudgommen er Soldat Ole Olsen Qvam![url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16331&idx_id=16331&uid=ny&idx_side=-277>LenkeVet ikke om dette har sammenheng med den greina dere holder på med, men det kan jo hende at Soldat Ole Olsen Qvam hadde flere 'uekte' barn.Har også funnet en Karen Olsdatter Qvam død i 1840 Nidarosdomen nr 84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Stig, dette kan absolutt være av interesse. Særlig konen Karen Olsdatter Qvam som døde i 1840 50 år gammel. Vet du hvem hun var gift med?Jeg har kanskje funnet det som kunne være Everts Karen Olsdatter Qvam og hennes første leiermål:Peternelle Serina døpt som nr 42 1827 i Domkirken. Foreldrene Bortdød matros Peter Erichsen Lundahl og Pigen Karen Olsdatter Qvam fra Vestregade. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evert Nielsen

Hej igenFant Karen Olsdatter Qvam også i Klokkerboken, og det står litt mere information som jeg ikke kan tyde, men også her att hun var 50 år. Hvor vanlig er det at det skrives 10 år feil? Kan det väre rett Karen allikevel, men hun skulle ha värt 40 år 1840.Hilsen Evert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På oppholdssted står det Trunklykken, nærmere bestemt Tronkløkkan, like ved Hospitalsløkkan (kilde: Trondheim byleksikon). På dødsårsak står det Tæring, det vil tuberkulose.Alder oppgitt ved død kan være nokså upresis, men 10 år er jo mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lenke til klokkerboka: LenkeJeg skjønner ikke alt som står her:Fredag 24 april kl. 11 ? ?: Kone Karen Olsdr. Qvam, død 17 d. m. af tæring 50 Aar gl, i Fattigjord efter ?. Fra ? Aas Trunklyk. Ingen Sang. Skifteattest modtaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.