Gå til innhold
Arkivverket

[#56417] dap for Karolius Martin Jacobsen Wessel, Bo i Vesteralen


Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest Torhild Shirley

Jeg harlett i kirkeboker for Bo for a finne dap for min oldefar karolius Martin Jacobsen Wessel fodt 29 september 1892. Mine opplysninger er at han var fodt i Bo, dette er i overensstemmelse med forlketellingen 1900. Men jeg har sokt frem og tilbake i kirkebokene for Bo uten resultat. Er det andre kirkeboker som gjelder for bo? Hans far er Jacob Martinus Wessel, mor er Anne Helene Nilsen. Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Her er dåpen du leter etter:Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6660&idx_id=6660&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Som du ser står det far Husmand Jacob Martin Vesselsen f 1837 og mor Anne Marie Nilsdtr f 1845, begge bosatt på Utskaar. Legg merke til siste fadder Jgan Jacobsen som også bor på Utskaar, kanskje farfar??Her er link til Klokkerboken som er letter å lese: Permanent sidelenke: Lenke Her er en link til bilder fra Utskor. Du finner mye mer info ved å Google på Utskor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Jacob Martin Wesselsen er nok det opprinnelige navnet som senere er blitt til Wessel. Jacob var sønn av Wessel Johannessen, f. 1791 i Mårsund, BØ og omkom på sjøen 1840, g. 1830 med Bergitte Johanna Jakobsdatter (Sandberg), f. 1808 på Auvåg, BØ, d. 8. juni 1847 på Røsnes, BØ. Hun var g.2 25.09.1843 med Willum Johannessen. Bergitte var søster av min tippoldemor, så jeg har masse om hennes slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Ser at dåpsdatoen varierer i de to kirkebøkene, 20/11 og 30/11. Tror at prestens dato, 20/11 er den rette da det var en søndag. Utskor tilhører Malnes kirke, så det er i kirkebøker for Malnes (fra 1865) du finner Utskor. Før 1865 var det felles kirkebok for Bø og Malnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Hva kan jeg si - dere er suverene. Tusen takk.Tenk at vi er i slekt, Pål, om enn langt ute...... Så nå kan du si at du har slektninger i Amerika, om enn ikke en rik onkel... Har du gjort slektsforkning for Bergittes familie? I så fall, hvor langt bak har du kommet og er det noen mulighet for at jeg kan få en kopi?Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei. Vi har nok mer slekt i Amerika. Har Birgitta`s forfedre bakover noen generasjoner, enkelte grener hel til midt på 1600-tallet. Her er Wessel og Birgitta`s familie: Ektemann: WESSEL JOHANNESSEN #233 ------------------------------------------------------------------------------ Født: 1791 i Mårsund, BØ, NO Døpt: 21 apr 1791 i Bø kirke, BØ, NO Død: 11 feb 1840 Omkom på sjøen Ref.nr BØ B.b.I s.481 Yrke Fiskerbonde Far: Mor: ------------------------------------------------------------------------------ Hustru: BIRGITTA JOHANNA JAKOBDATTER (SANDBERG) #122 Gift: 7 nov 1830 i Bø kirke, BØ, NO ------------------------------------------------------------------------------ Født: 27 mar 1809 på Auvåg, BØ, NO Døpt: 16 apr 1809 i Bø kirke, BØ, NO Død: 8 jun 1847 på Røsnes, BØ, NO Gravlagt: 13 jun 1847 på Bø kirkeg., Bø, BØ, NO Ref.nr BØ B.b.I s.459 Yrke Husmor Far: JAKOB ANDREAS PEDERSEN SANDBERG #64 Mor: MAREN MARIA BERNTSDATTER #121 ------------------------------------------------------------------------------ M Barn 1: MARTINUS EDVARD WESSEL #6688 Født: 23 nov 1831 i Pollen, BØ, NO Død: 15 feb 1832 i Pollen, BØ, NO ------------------------------------------------------------------------------ F Barn 2: HANNA JAKOBINA WESSELSDATTER #234 Født: 29 aug 1833 på Røsnes, BØ, NO Død: 21 okt 1835 på Røsnes, BØ, NO ------------------------------------------------------------------------------ M Barn 3: JOHAN MARTINUS WESSEL #235 Født: 14 sep 1836 på Røsnes, BØ, NO Død: 6 nov 1837 på Røsnes, BØ, NO ------------------------------------------------------------------------------ M Barn 4: JAKOB MARTINUS WESSEL #238 Født: 6 sep 1838 på Røsnes, BØ, NO Død: 31 des 1914 i Utskor, BØ, NO ------------------------------------------------------------------------------ F Barn 5: OVIDIA JOHANNE WESSELSDATTER #236 Født: 6 okt 1840 på Røsnes, BØ, NO Død: 25 jan 1879 på Bøen, BØ, NO ------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torhild Shirley

Visst har jeg det. Min epost adresse er bshirley@xmission.com. Tusen takk, Pål, jeg er spent på å se hva du har funnet.Torhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.