Gå til innhold
Arkivverket

[#56421] Hjelp til tyding av bygsel 1607


Gjest Stein Norem Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Norem Wisted

Kan noen hjelpe meg med en tydning av dette ? Jeg har en viss ide, men det er et par ord jeg sliter litt med.Hilsen Stein

bilete4208.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Jeg kan skrive det jeg klarer å tyde :Erich Egelij aff [?] smør som [?]for hannom oploidet, Leide och gaffpenge - ij daller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Erich Egelij aff 24 [merker] smør som Enchen for grnnom oploidtt, Leid och gaff - penge - ij dallerKommentarer: [merker] har jeg satt inn i stedet for marktegn. Jeg er litt usikker på om antallet merker er 24, for det tilsvarer i så fall 1 (bismer)pund, og da er det underlig at det ikke står nettopp det. Ordet jeg har transkribert som 'grnnom' kunne logisk sett vært 'hannom', men det er da vittrelig en 'r' som andre bokstav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Takk skal du ha.24 merker er nok det som står, ja.Jeg lurte på om det var Enchen, men syntes ikke den store E'en lignet på de som ble brukt i Erik og Egeli.Jeg mener fremdeles det står hannom, hvis du ser på innfrøselen under, så står det hannom, og jeg synes ikke g-en i grnnom er lik g-en i gaff.

bilete4210.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg gir meg på 'hannom' - det er nok bare den øverste innførselen som ikke er helt stilren.Jeg stusset også litt på de store E'ene. E'en i det jeg leser som 'Enchen', består på en måte av to elementer, en 'hoveddel' og ei bue som går 'ned i kjelleren' (mine termer!). Det jeg kaller hoveddelen, finner jeg igjen i E'ene i 'Erich Egelij', mens buen er annerledes.Opplatingsinstitusjonen kan du for øvrig lese om i John Ragnar Mykings doktoravhandling (Lenke). Han mener at leilendingene i stor grad kunne styre hvem som skulle overta bygselen gjennom det han kaller opplatingsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.