Gå til innhold
Arkivverket

[#56425] Navneregistre - Spørsmål


Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Hagen

HeiJeg har registrert meg for deltakelse i Navneregister prosjektet og har såvidt begynt å se på hvordan jeg gjør det.Første inntrykk er at det er vanskelig fordi registreringsvinduet ser ikke ut til å kunne flyttes til høyre siden av boken slik at jeg må skyve bildet frem og tilbake for å få med hele innholdet.Har lagt ved et bilde av hvordan regisrtreringsvinduet ser ut hos meg.Når jeg er ferdig med en linje tar det lang tid for sidene å lastes på nytt og når det i tillegg er en annen type på neste linje (f.eks. en linje er dåp, neste linje er introd) tar det tilsvarende lang tid å laste sidene på nytt for ny type registrering.Det er ikke mulig å se felt overskriftene i reg vinduet fordi det er sort skrift på mørk blå bakgrunn.Spørsmål: Ved registrering av dåp og vielse, blir ikke faddere og forlovere registrert i navneregisteret? Selv synes jeg det ville vært svært interessant å kunne finne når personer fremsto i de ulike rollene, og for hvem.

bilete4209.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Den blå fargen skal være borte nå.Som du allerede har fått melding fra oss om så vil ikke dette skjematiske registreringsoppsettet egne seg for annet enn kirkebøker med skjema som dekker et oppslag (dobbelside).For registrering av kirkebøker uten skjema eller 1812-skjema som dekker kun en side, vil vi anbefale at en registrerer i en egenlaget tabell i Excel, Access, tabelloppsett i word, eller andre program som kan tilby tabelloppsett.Det som er fornuftig å registrere i en navneindeks er år, fornavn, etternavn og, for eldre bøker også bosted, samt url-en til bildet en registrerer fra. Ved dåp og dødfødsler tar en også med foreldre.Det hadde selvsagt vært kjekt å registrere alle personene på en side, ikke bare hovedpersonene, men da nærmer en seg en fullregistrering av kilden, så da mener vi en like godt kan koste på seg den tiden det tar å legge på datoer og kjønn for å få registreringen til å bli en kirkebokregistrering og ikke navneindeks. Foreløpig har vi ikke åpnet opp for at systemet kan brukes til fullregistrering, men teknologien ligger der, så om det er ønskelig, kan vi ta det til vurdering. Merk at det fremdeles bare vil gjelde kirkebøker med skjemaoppsett over et oppslag.Lastetiden mellom hver registrering, kan skyldes at du ikke har nedjustert oppdateringsfrekvensen på nettleseren din. Hvis du har automatisk oppdatering av nettsiden vil den laste bildet på nytt hver gang du har registrert en person. Hvis du slår av oppdateringen slik at den ikke oppdaterer seg, vil du se at det går fortere, men det vil fremdeles ta litt tid når du skal til neste side og et nytt bilde må lastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Jeg har registrert meg og prøver å komme igang:-)Men når jeg klikker på tallet til venstre får jeg ikke opp registreringsboksen. Er det programmet eller gjør jeg noe feil? Prøver å legge ved en skjermdump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Beklager. Oppdaget nå at skjermdumpen var i .bmp-format. Kan ikke konvertere det på den maskinen jeg befinner meg ved akkurat nå, kan eventuelt prøve senere.Det som viser er en boks som spør om jeg vil lagre posten, avstandsvalg og handlingsvalg. Under dette markører for valg av Førnamnsregister, Etternamnsregister etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Jeg vet ikke helt hva forskjellen er, men må du ikke klikke på en av de 3 knappene (Fornavn, Etternavn eller Bostadregister) for å få fram registreringsfeltene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Når jeg trykker på en av de 3 knappene forsvinner alle knappene. Deretter dukker det opp 2 små knapper øverst til venstre. Den ene er umarkert og den andre er merket 'alle'. Hva disse gjør vet jeg ikke. Å trykke på disse fører i hvert fall ikke til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Takk for enkelt og greit innspill. Jeg har fått det til nå. Saken er at jeg skal registrere fødte og døpte og menyen viste dette, derfor rørte jeg ikke rullemenyen. Nå endret jeg først handling og gikk deretter tilbake til 'Fødte og døpte', da kom det på plass. Så enkelt, egentlig. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kjell Halvorsen

Du finner info om dette ved å gå til de skannede kirkebøkenens forside og klikke på 'Rettledning for indeksering av skannede kirkebøker' Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.