Gå til innhold
Arkivverket

[#56426] Jaktinvitasjon: Hva skjedde med fritenker-læreren Helga Olsen?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

I januar 1888 ble lærer Helga Olsen ved Bjølsen skole i Oslo (Kristiania) avsatt som lærer fordi hun hadde søkt om å bli fritatt for å undervise i kristendom, med den begrunnelse at hun ikke var kristen og at det hun lærte bort dermed stred mot hennes overbevisning. Arne Garborg gikk i en artikkel i 1888 (usikker på hvor den opprinnelig stod, men tipper på dagbladet eller Nyt Tidsskrift) kraftig ut mot den uretten han mente var begått mot Helga Olsen. Avslutningsvis i Garborgs artikkel står det: 'Havde hun bare tiet, så havde hun ikke nu befundet sig midtveis mellem Newyork og Minnesota.' Det slo meg at dersom Helga Olsen har etterkommere i USA, så vet de neppe om denne historien, og så fikk jeg lyst til å prøve å finne ut av hvor hun ble av, og kanskje komme i kontakt med etterkommerne hennes. Om andre deler den lysten, er de hjertelig velkomne til å delta i jakten på Helga Olsen i USA. Det går fram av artikkelen at hun var ugift i 1888, og i emigrantlistene for Oslo finnes det en kandidat (selv om avreisen til denne personen ligger vel tett opp til Helga Olsens avskjedigelse i slutten av januar 1888, og yrket som står oppført, ikke stemmer: LenkeLenger er jeg ikke kommet foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Og lenger er jeg ikke kommet nå heller. Men nå har det jo vært så mange suksessfulle jakthistorier å berette om herfra, at jeg henter den fram igjen. På den annen side, kan det jo være Garborg skrøner om hennes emigrasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har ikke opplyst noe om hvem hun er, når født og hvor f.eks. Jeg fant en som var godt voksen og lærerinne i 1875, men vet jo ikke om det er henne Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har bare informasjonen som Arne Garborg gir i sin artikkel fra 1888. Men jeg kan jo tenke meg at saken ble omtalt i noen av Oslo-avisene på den tiden. Og oppsigelsessaken må jo befinne seg i kommunens skolearkiver. Der vil vel også fødselsdato osv. framkomme. Om noen har lyst til å se på saken, er de hjertelig velkomn. Jeg kommer til å gjøre det når jeg er ferdig med mitt nåværende 'prosjekt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.